הרב שלום כהן
הרב שלום כהןערוץ 7

ותהום הארץ ותגעש. מנהיגה הרוחני של תנועת ש"ס, חכם שלום כהן, הגדיר את ההמנון הלאומי כשיר מטומטם.

חברי כנסת מש"ס הוזמנו לאולפנים להסביר ומי שנאות להגיע התפתל ונימק שזכותו של הרב לא לאהוב את השיר, מומחים להמנונים (לא ידעתם שיש דבר כזה? אז הנה עכשיו אתם יודעים) פירשנו את עצמם לדעת, ניצלו היטב את דקות התהילה שנקרו בדרכם והסבירו מה חשיבותו של המנון, איך קובעים מהו ההמנון ועוד פלפולים מפלפולים שונים.

גם מומחים לציונות ולשירה עברית אצו רצו אל המקרופונים והמצלמות שהמתינו להם והשיבו ברצינות תהומית לטענתו של הרב שהשיר מזלזל במזרחיים משום שנאמר בו 'ולפאתי מזרח קדימה' והמשמעות היא אם כך שאנחנו יושבי מערב. המומחים חידשו לנו שמקור מנגינת ההמנון הלאומי הוא בכלל בפיוט משנת אלף ארבע מאות ומשהו שמקורו בארצות המזרח כך ש"לא ברור איך הוא הגיע למסקנה כזו", אמרו ונעלבו בשם ההמנון המזרחי שלנו.

תרשו גם לי להיות מופתע, אבל בעיקר מההפתעה של האישים החשובים הללו. הלו, אפשר להבין במטותא ממה אתם מופתעים? אתם באמת סבורים שאם תסבירו לרב את חשיבות השיר הוא יגיד 'וו'אלא לא שמתי לב'? אתם באמת סבורים שאם תתעמקו במילות השיר תחשפו בפניו את התגלית המרעישה שמדובר בשיר המשובץ במובאות מהמקורות היהודיים? מה, הוא לא יודע את כל זה? הוא לא מכיר את המקורות הללו?

בואו נרגיע חברים. הרב שלום כהן יודע מהו המנון ויודע מה משמעות מילותיו של 'התקווה'. הוא גם יודע, תאמינו או לא, מהי ציונות, ולמרות הכול זו תפיסת עולמו וכך הוא חושב. אל תנסו לחנך אותו ולכופף את עמדתו שתתאים למה שנוח לכם ולמה שאולי הייתם רוצים. לא. זו לא טעות ולא תקלה רגעית. נא להפנים: הרב שלום כהן, ואין בכך ולו קמצוץ מגדולתו התורנית, לא מגדיר את עצמו כציוני, והיחס שלו להמנון, לגיוס לצה"ל ואני משער שגם לדגל הוא נגזרת מתבקשת מהיחס הזה.

נכון, בש"ס שיגרו לכולנו תוכחה ולפיה איש לא ילמד את הרב שלום כהן מהי ציונות, ואפילו הזכירו לנו את אהבתו העזה לארץ ישראל, את הקשר לכל יהודי ואת ירושלים שבין החומות כנוף חייו של הרב. הכול נכון, אבל גם בסאטמר אוהבים את ארץ ישראל ואת היהודים וגם הם חיים בירושלים. המדינה, לעומת זאת, זה כבר משהו אחר.

בואו נשים את הדברים ביושר על השולחן. עמדותיו של הרב שלום כהן, כמו של ראשי המגזר החרדי האחרים, אמנם אינן קיצוניות עד כדי הגדרת מדינת ישראל כיציר כפיו של השטן, אך הן עדיין רחוקות מאוד מלראות בציונות אתחלתא דגאולה או אלמנט בעל ערך תורני מהותי בפני עצמו. הארץ קדושה ונתונה לנו מריבונו של עולם. על כך אין ויכוח. אבל המדינה? המדינה היא לכל היותר כלי זמני שמאפשר לתפקד תיפקוד מעשי טכני לאוכלוסיה שקיימת בארץ ישראל, לא יותר.

כשזה היחס (כאמור, לא רק של הרב שלום כהן, אלא של עוד מאות אלפים במגזר החרדי, בארץ ומחוצה לה) מה בדיוק חשבתם שהרב יאמר על ההמנון הלאומי? עבורו זה לכל היותר שיר פתיחה למשחקי כדורגל. מה פשר הבהלה והתדהמה? מה פשר הדרישה מאנשי ש"ס להסביר לנמק ולתרץ. תתעוררו חברים. הם חושבים אחרת מכם על המדינה והציונות ממש כפי שהם חושבים אחרת מכם על עוד אלפי סוגיות וזו זכותם המלאה. אפשר להתווכח ולהתנצח בבית המדרש ומחוצה לו, מתוך עולם התורה או מחוצה לו, אבל להיות מופתעים ונדהמים? אין על מה.

הקשיבו להתבטאויותיו של הרב כהן כלפי הציונות הדתית, כלפי 'הבית היהודי' וכלפי עוד ועוד סוגיות בהוויית חיינו, ותגלו שהכול גלוי. צריך רק להקשיב, ולא בפטרונות אלא מתוך הבנה שאכן יש מי שחושב אחרת מכם, על הציונות, על המדינה, על עולם ההלכה וזו רק תחילת הרשימה, וזו לא טעות. הוא באמת חושב אחרת.

ושוב, כפי שציינתי לעיל, כל זה לא גורע מגדולתם בתורה. כך הרב אלחנן וסרמן זצ"ל היה ענק תורני למרות שהתייחס לציונות הדתית כעבודה זרה בשיתוף, וכך גדולי תורה אחרים. אין בכך זלזול בהם וגם הם עצמם לא יראו בכך זלזול. אלו פשוט עובדות ומומלץ רק להיות ערים להן.