אבו מאזן
אבו מאזןצילום: פלאש 90

בית משפט בניו יורק קבע היום כי הרש"פ ואש"ף הם האחראים לשישה פיגועים שאירעו בשטח ישראל.

השופטים חייבו את הרשות לפצות את התובעים - אזרחים אמריקנים שנפגעו בפיגועים בירושלים, בכ-218 מיליון דולרים.

הפסיקה האמריקנית באה בתום עשר שנים של דיונים משפטיים. על פי פסק הדין הרשות סיפקה חומרים לביצוע הפיגועים.

המשפחות התובעות טענו כי פיגועים של "גדודי השאהידים של אל-אקצא" בין השנים 2002-2004 בוצעו בתמיכת הרשות. הן דרשו פיצויים בסך 350 מיליון דולרים בגין שרשרת הפיגועים בה נהרגו 33 איש ונפצעו כ-450.

בעקבות פסק הדין הודיעו נציגי הרשות הפלסטינית ואש"ף כי יערערו על ההחלטה. הממשלה הפלסטינית מסרה כי מדובר ב"ניסיון נוסף של גורמים קיצוניים בישראל להשתמש לרעה במערכת המשפט האמריקנית כדי להצדיק את הקיצוניות של הממשלה הישראלית ולשבש את פתרון שתי המדינות".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר כי ההחלטה קובעת את אחריותה של הרשות הפלסטינית לפיגועי הטרור הרצחניים שהיו בעשור הקודם, "במקום להפיק את הלקח המתבקש הרשות הפלסטינית מקדמת צעדים מסוכנים ליציבות האזור כמו הפנייה הצבועה לבית הדין הפלילי הבינלאומי, תוך שהיא נמצאת בברית עם ארגון הטרור חמאס".

"אנו מצפים מהגורמים האחראים בקהילה הבינלאומית להמשיך ולהעניש את אלה התומכים בטרור כפי שעשה בית המשפט הפדרלי בארה"ב, ולגבות את המדינות הנלחמות בטרור. גם ביום זה אנו זוכרים את המשפחות שאיבדו את יקירהן, ליבנו איתן ואין צדק שיוכל לנחמן'".

שר החוץ, אביגדור ליברמן, אמר כי "החלטת בית המשפט היא קודם כל נצחון מוסרי למדינת ישראל ולנפגעי הטרור".

"החלטת בית המשפט מאשררת את מה שידע כל מי שמכיר את הארועים שהתרחשו בישראל בתחילת שנות האלפיים, אך רבים בעולם לא רצו להודות בכך בשל צביעות, אינטרסים זרים או אנטישמיות לשמה. עכשיו, כדאי שהחלטה זו של בית המשפט תהיה קריאת השכמה לפלסטינים עצמם וגם לאלו הפועלים למענם בעולם בכדי שיכירו בכך שהטרור הוא חלק אינטגראלי מהמבנה של הרש"פ ושבכדי לטפל בזה עליהם קודם כל להפנים שהאדרת והערצת הטרור והטרוריסטים בקרב הפלסטינים היא נגע שיש לעקור מן השורש באמצעות חינוך מחדש, ומי שאחראי לכך היא ההנהגה הפלסטינית".