מיין קאמפף
מיין קאמפףצילום: רויטרס

סערה ציבורית בגרמניה, בעקבות ההחלטה לפרסם בתחילת שנת 2016 העתקים חדשים של ספרו של אדולף היטלר "מיין קאמפף".

במשך 70 השנים האחרונות החזיקה מדינת בוואריה בגרמניה בזכויות היוצרים על הספר, שהפצתו נאסרה מאז סיום מלחמת העולם השניה. עם זאת, בסוף חודש דצמבר השנה יפוג תוקף זכויות היוצרים שבידי בוואריה, והמכון הגרמני להיסטוריה הודיע כי ידפיס וימכור העתקים חדשים של הספר.

מגנוס ברחטקן, סגן מנהל המכון הגרמני להיסטוריה, הסביר בראיון ל"וושינגטון פוסט" את ההחלטה להגפיס העתקים חדשים של ספרו של היטלר, לאחר 75 שנים. "אני מבין כי חלק מהאנשים חשים אי נוחות באופן מיידי כאשר ספר שמילא תפקיד כה דרמטי הופך להיות זמין שוב לציבור. מצד שני, אני חושב כי זו דרך שימושית לחבר חינוך והשכלה להיסטוריה, על ידי פרסום הספר עם ההערות המתאימות. כך נמנע מאירועים טראומתיים כאלו לקרות שוב" אמר ברחטקן.

לעומתו, ארגונים רבים בגרמניה ומחוצה לה מגנים את ההחלטה להדפיס שוב את הספר בו הפיץ היטלר את תורתו האנטישמית. "הספר הזה מסוכן מדי לציבור הרחב" אמר פלוריאן ספ, ההיסטוריון ש הספריה הלאומית של בוואריה, שם מוחזק העותק המקורי של "מיין קאמפף". ראשי הקהילה היהודית בגרמניה טענו כי "הספר נמצא הרחק מעבר להגיון האנושי, ואסור לו לראות אור שוב".

על פי הפרסומים, הגרסה החדשה של הספר תכלול 2000 עמודים, לעומת 700 העמודים בספר המקורי. הסיבה היא כי הספר המחודש יכלול הערות רבות על הדברים אותם כתב היטלר.

היטלר עצמו כתב את "מיין קאמפף" בשנת 1924, כאשר ישב בכלא בבוואריה. הספר מכיל תכנים אנטישמיים, דעותיו על "תואר הגזע הארי", שנאת היהודים והתנגדותו לקומוניזם.