חוזרים לבית הקברות הנשכח

בעוד בני השכבות המבוססות של העיר ירושלים נקברו במשך אלפי שנים בהר הזיתים, נאלצו העניים במאות השנים האחרונות להסתפק בבית קברות מרשים הרבה פחות.

אל בית הקברות סמבוסקי, שבמורדות הר ציון, הובאו במשך כ-400 שנה עניי העדה הספרדית מהעיר העתיקה, אותם אלו שלא היו להם הכסף והכבוד הדרושים כדי להיקבר בהר הזיתים, ושם הם נקברו, במקום רחוק מעין ונשכח מהלב.

על פי ההערכות, כ-7,000 נפטרים נקברו בבית העלמין סמבוסקי במשך כ- 400 שנה בהן נקברו במקום יהודים על פי המסורות המקובלות. בית הקברות היה פעיל עד שנת 1945, אז נזנח, וגם לאחר איחוד העיר בשנת 1967 המשיך לעבור השחתה באופן תדיר מצד השכנים הערבים מהכפר סילוואן.

הגניזה של כל העיר העתיקה נקברה אף היא במערת גניזה בבית הקברות הזה, מערה שכיום עומדת ריקה. 70 שנה לא פקדו את המקום, וגם כיום לא נערכות בו אזכרות ואיש איננו אומר קדיש במקום על הנפטרים הקבורים בו.

אנשי מדרשת "ראשית ירושלים" החליטו לרגל ז' באדר, יום ה"חברא קדישא", יום פטירת משה רבינו, לעלות לראשונה מזה 70 שנה לבית העלמין ולקיים אזכרה מיוחדת לאלפי הנפטרים הקבורים בו.

מי שעומדת מאחורי היוזמה היא מנהלת מדרשת ראשית ירושלים, רעות אודם, שאמרה כי "מסורת הקבורה מתחילה כאן לפני 400 שנה והקבורה האחרונה הייתה ב-1945 ומאז ועד היום, 70 שנים עברו ואין פוקד את בית הקברות והיום קיימנו כאן אזכרה עם בני נוער וחיילי צה"ל כדי לספר להם את הסיפור של בית הקברות".

יוסי גיל, סמנכ"ל חברת קדישא ספרדית שסבא רבא שלו קבור בבית הקברות אמר, "סבא רבא שלי קבור כאן ולצערי הרב כמו יתר הקברים כאן אנחנו לא מצלחים לאתר את מקום קבורתו. אנשים שקבורים כאן לא היה להם מזל לא בחייהם ולא במותם. זה בית עלמין שומם ובהזנחה פושעת והאזכרה היום היא המעט שאנחנו יכולים לעשות".

ח"כ הרב הלל הורביץ (הבית היהודי) אמר בטקס, "מרגש להיות כאן ביום פטירתו של משה רבינו יום שנקבע ליום הזיכרון לאותם חללים שמקום קבורתם לא נודע. מועצת בתי העלמין מנסה למצוא עוד פתרונות לקבורת שדה ואנחנו מקווים שנוכל להשמיש גם את בית הקבורה הזה".

אביתר כהן, מנהל הגן הלאומי סובב חומות ירושלים - רשות הטבע והגנים, הוסיף כי ''אין לנו על מי לבוא בתלונות אלא רק לעצמינו ולממשלת ישראל שהזניחה את המקום, עכשיו אנחנו צריכים להשלים את הגידור והמצבות של בית הקברות. בית הקברות הוא לא מגרש חנייה או מקום של זריקת פסולת הוא בית קברות".