סרבן גט
סרבן גטצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ארגון רבני צהר ולשכת עורכי הדין של ישראל השיקו השבוע מסמך שמטרתו לשים קץ לסרבנות הגט.

עיקרי המסמך שנקרא "הסכם מאהבה" מתייחס כמובן ליום שבו יחליטו בני הזוג להתגרש.

בצהר מסבירים כי "במציאות הנוכחית יש בעלים הבוחרים שלא לפעול על פי רצונותיה של האישה ומנצלים את ההלכה בכך שמסרבים לתת את הגט המיוחל, למרות חדלות האישים בין השניים האישה לא יכולה להתחתן עם מישהו אחר ולהמשיך בחייה".

המסמך שנוסח על ידי הארגון והרב אלישע אבינר יצא לאור לאחר הסכמה משותפת של הארגון ולשכת עורכי הדין של ישראל.

במעמד ההשקה שהתקיים השבוע בתל אביב בנוכחות רבנים ועורכי דין נחתם הסכם קדם הנישואין הראשון על ידי הרב דוד סתיו ורעייתו.

הרב דוד סתיו יושב ראש ארגון רבני צהר אמר כי "הסכם זה מבקש להרבות את הביטחון של בני הזוג בעצמם וביכולתם להקים את ביתם בשלווה ובשמחה מתוך ביטחון שכל רע לא יאונה להם".

הרב רפי פוירשטיין יושב ראש (עמית) ארגון צהר אמר כי מהות ההסכם הוא התחייבות כלכלית הדדית למזונות של הבעל לאשתו או האישה לבעלה "בכל מקרה שאחד מבני הזוג מבקש להיפרד והצד השני מונע זאת בתואנות שווא".

"עיקר חידושו של ההסכם, שהוא נמנע מיצירת סנקציה כלכלית על הבעל במקרה של סרבנות גט, משום שעל פי ההלכה גט שניתן בכפיה הוא פסול. החבות הכלכלית שנוצרת כאן במקרה של סרבנות גט הינה הטלת חובה על הצד הסרבן להמשיך ולהזרים כספים לבן הזוג השני שיבטיחו לו רמת חיים גבוהה. ההסכם הנוכחי הינו המשך של שרשרת הסכמים קודמת שניסחו גדולי דורות ובהם הרב ז'ולטי זצ"ל, רבה של ירושלים".

בין הנוכחים בכנס היה גם רבה של ירושלים, הרב אריה שטרן, שאמר "היה לי ספק האם להצטרף ליוזמה הזו אך כאשר אני בודק למה הצטרפתי ואני שוקל את ההסכם אני רואה שהוא הסכם חשוב. ההסכם הזה נותן הרגשה בטוחה שלא צריך לפחד להתחתן כדת משה וישראל, שגם אם יהיה צורך חס וחלילה אז יש הסכם זה. יוזמה ברוכה, הוא הסכם טוב מועיל ומבורך".