מעבר קלנדיה
מעבר קלנדיהצילום: קובי פינקלר

אם היה מישהו שנדרש להוכחה נוספת לעלייה המשמעותית בהברחות הנשק, ניסיונות ההברחה מתחומי יהודה ושומרון וכמות התעודות המזוייפות שנתפסו, המספרים היבשים מדברים בעד עצמם.

שעת בוקר במעבר קלנדיה, המעבר הגדול ביותר בעוטף ירושלים. מיליון ושבע מאות אלף איש ואישה עוברים בו מידי שנה. כן. אלו הנתונים לכל מי שמדבר על המציאות המורכבת שבה נתונים לוחמי צה"ל בעמדות החיכוך השונות.

כשבעת אלפים מגיעים רק בשעות הבוקר המוקדמות. הלחץ גדול. "יש לנו שנייה עד שתיים לבחון את האדם שעומד מולנו האם הוא מורשה להיכנס לאזור ירושלים, האם הוא מסתיר חומרי חבלה כל שהם וכל זאת כשמאחוריו טור ארוך של פלסטינים", אומר לנו סא"ל גיל ממון, מפקד גדוד ארז של המשטרה הצבאית.

הניסיונות של הפלסטינים להבריח חומרי חבלה ואמצעי לחימה עלו בשנה האחרונה בצורה משמעותית. "ישנה עליה של 8% במספר התפיסות, עליה של 66% באמצעי הלחימה שנתפסו", מגלה סא"ל ממון, "אבל לא רק כנגד אמצעי לחימה אנחנו מתמודדים. אנחנו עדים גם לעליה של 21% בתיעוד המזוייף ובתיחכום שלצידו".

די להעיף מבט קצר בשלל תעודות הזהות הכחולות הפזורות על שולחן המוצגים ולהבין את הבעיה. "כאן ישנה לדוגמא תעודת זהות שהוחלפה בה תמונת האישה. מי שלא מיומן לא יצליח לזהות שמדובר במתחזה שעוד כמה דקות או שעות מסוגלת לבצע פיגוע במרחב הבירה או במקום אחר ברחבי הארץ, תחת ההגדרה שוהה בלתי חוקית".

לדבריו, רק בעוטף ירושלים יש 15 מעברים ובסך הכל עוברים בהם מידי שנה למעלה מ-32 מיליון בני אדם. "אנחנו עדים גם לעליה משמעותית בכמות המבריחים וכך לפי הנתונים ישנה עליה של 55% בכמות השוהים הבלתי חוקיים ועליה מדאיגה עוד יותר של כ-70% בכמות האנשים המסייעים להברחה" מוסיף ממון.

184 הפרות סדר נרשמו במחסומים בשנה החולפת. די להביט בעמדת הפילבוקס העומדת מעל מתקן קלנדיה ולהבחין בצבע השחור הניבט ממנה. "זה לא שיפוץ שנעשה כאן", אומר לנו קצין משטרה צבאית ראשי תא"ל גולן מימון, "זה פשוט תוצאה של עשרות בקבוקי תבערה ונפצים שעימם אנו נאלצים להתמודד 365 ימים בשנה כולל יום כיפור שכן על פי החוק המעבר חייב להיות פתוח תמיד".

בין תחומי האחריות של המשטרה הצבאית, נמצאים המעברים שבקו התפר באזור יהודה ושומרון, הבקעה ועוטף ירושלים. תפקידם של המשרתים במערך המעברים למנוע כניסת מחבלים ו/או מסייעים, הברחת אמצעי לחימה, סיכול פיגועים, מניעת הסתננות ומניעת סיוע לארגוני טרור המנסים לפגוע בשלומם של אזרחי ישראל.

"המערך הוקם בשנת 2004 מתוך ההבנה כי המשטרה הצבאית יכולה לבצע את הבידוק הבטחוני באופן המקצועי ביותר. 14 מפגעים בודדים שהיו בדרכם לפיגוע נתפסו רק בשנה האחרונה באחד מבין המעברים השונים "גם אם חסכנו פיגוע אחד, העבודה המאומצת שלנו הייתה לא לשווא מסכם", תא"ל מימון.