ברק אובמה
ברק אובמהצילום: רויטרס

פרופ' אפרים ענבר, ראש מכון בגין סאדאת למחקרים אסטרטגיים, לא רואה במשבר בין ירושלים לבית הלבן אירוע המצדיק התעלמות מסכנת הגרעין האיראני.

בראיון ליומן ערוץ 7 אומר פרופ' ענבר כי אכן "יש חילוקי דעות מאוד עמוקים בין הממשל למדינת ישראל" מאחר ו"ארה"ב בדרך להסכם מסוכן לישראל ופוגע באינטרסים חשובים". כיוון שכך לא ניתן להתעלם מעובדת קיומו של משבר שהוא אולי החריף ביותר בתולדות הקשר הישראלי אמריקאי.

עם זאת סבור פרופ' ענבר כי "נסיעתו של ראש הממשלה לא מונעת משיקולי בחירות. אולי הדבר עבר במוחו, אבל השיקול המרכזי הוא ביטחונה של ישראל. אין הרבה זמן. ב-24 במרץ צריך לסגור את ההסכם ולכן חשוב להביע את העמדה הישראלית ולומר את הדברים במקום שיש בו תהודה לעמדה הישראלית כלומר בקונגרס".

ענבר נשאל אם הוא מקבל את התיאוריה הקונספירטיבית משהו שאותה הציג פרופ' איתן גלבוע ביומן החדשות ולפיה נתניהו הקדים את הבחירות דווקא למועד זה, בחודש מרץ, על מנת להעלות על נס את סוגיית הגרעין האיראני בארה"ב, להתעמת עם אובמה ובכך לחזק את מעמדו הפוליטי לקראת הבחירות. ענבר מציין כי כמי שעוקב שנים רבות אחרי הפוליטיקה הישראלית הוא יודע שפוליטיקאים ישראליים אינם צופים כה רחוק אלא מתכננים צעדים לתקופות קצרות בלבד ולטעמו עצם העלאת קונספירציה שכזו מהווה מחמאה לנתניהו שכן היא מייחסת לו תחכום פוליטי ארוך טווח.

ומה באשר ליום שאחרי הנאום? פרופ' ענבר לא מזלזל ביכולתו של נשיא אמריקאי שאינו תלוי בבוחר האמריקאי מאחר וזו כהונתו האחרונה להקשות על ישראל. "נשיא יכול לעשות הרבה צרות למדינת ישראל ולא צריך להקל ראש בכך. אולי נגרם נזק ליחסים עם הממשל, אבל הנזק שעלול להיגרם יהיה זמני. היחסים עם ארה"ב איתנים ומבוססים על אינטרסים ושותפות ערכית", הוא אומר ומוסיף כי לנוכח התמורות והטלטלות במזרח התיכון ישראל מקבעת את מעמדה כבעלת בברית המשמעותית ביותר וכמעט היחידה במזרח התיכון עבור האמריקאים. "אנחנו המקום היחיד שבו מטוס אמריקאי יכול לנחות ושבנמליו יכולה אוניה אמריקאית לעגון", הוא אומר ומזכיר כי "בחוכמתו" הצליח אובמה לדחוק את מצרים לזרועות רוסיה ובכך גם העוגן המזרח תיכוני הזה אבד לה.

להערכתו של פרופ' ענבר לא ניתן יהיה לשקם את היחסים בין וושינגטון לירושלים כל עוד אובמה בשלטון, "אבל", הוא מזכיר "אובמה מסיים את תפקידו בינואר 2017 והאופק של מדינה הוא גדול הרבה יותר"