הסדר דו-קיום יהודי במדינת ישראל

דיקן המרכז התורני לחקר שאלות הזמן, הרב שמואל יעקבוביץ', פועל להסדר דו-קיום יהודי במדינת ישראל.

בראיון לערוץ 7 הוא אומר כי מטרתו היא להפוך את המדינה לפדרציה של קהילות רחבות, "אני מנסה לקדם רעיון מרחיק לכת אבל מאוד מתבקש למצבה של מדינת ישראל. הדרך הנכונה שתציל את האחדות של עם ישראל היא ללכת להסדר שלום בית".

"עלינו להכיר בכך שיש תחום אידיאולוגי שמבדיל בין אוכלוסיות שונות במדינת ישראל - האחת שדוגלת בטיפוח תודעה יהודית-אתנית חילונית/פלורליסטית שרואה את תורת ישראל כנחלת העבר ואלה שמאמינים שהתורה היא העליונה ומדינת ישראל אינה חזות הכל בקיום העם היהודי, יש לקיימה ובלבד שאינה מחבלת במשימה העליונה של קיום התורה בישראל. הפתרון הוא להתחלק לשתי קהילות תחת מדינה פדראלית אחת".

הרב יעקובוביץ מציע מצע חרדי חדש בנסיבות ובמציאות בו אנו חיים במדינת ישראל, "אני מדגיש שתי קהילות ולא שתי מדינות. תוקמנה שתי קהילות יהודיות רחבות במדינת ישראל תורנית ופלורליסטית (יש אפשרות גם לקהילות מוסלמית, נוצרית ועוד). כל קהילה תקבל לידיה הסמכות והאחריות לנהל על פי דרכה וזאת כמובן בכפוף לחוק הבינלאומי. הקהילה תטפל בנושאים קהילתיים כמו משפט, אכיפה, נישואים, גירושים, חינוך, רווחה, תרבות, שירותי דת.

"לכל קהילה יהיו מיסים הדרושים כדי לנהל את הנושאים הללו ומעל הקהילה תהיה מדינה פדרלית שלא תתערב בנושאים שבמחלוקת והיא תנהל את מדיניות החוץ והביטחון, תשתיות, בריאות, איכות סביבה. כל הנושאים שיהיו במחלוקת בין שתי הקהילות יידונו בגוף בורר ושוויוני".

"אני לא חושב שצריך חלוקה טריטוריאלית", אומר יעקובוביץ, "זה לא מתחייב. כל אחד יוכל לבחור באיזו קהילה להיות".

יעקובוביץ מציין מספר מאבקים אידיאולוגים שהיו בשנים האחרונות ולא היו מתרחשים אם תוכנית הסדר הדו קיום היתה מתממשת. הסכם הסטטוס קוו, גזיזת הפאות בראשית המדינה, פרשת "גיוס הבנות" ב-1952, פולמוס 'מיהו יהודי?', הפגנת "חצי המליון" נגד בג"ץ ב-1999, פרשת "הדרת הנשים", חוק טל, חוק גיוס בני הישיבות והפגנת המיליון.

"אני חושב שבנסיבות העצובות שאנו חיים בהם אין לנו ברירה אחרת זהו 'הסדר שלום בית' כמו שני חדרים בבית אחד. ההסדר יאפשר יחסים יותר חמים בין המגזר החילוני לחרדי מאשר היום. אנחנו מנהלים מאז קום המדינה עסק אחד וכל היום רבים והיחסים הופכים להיות יותר חריפים ועמוקים. בשבילי זהו אתגר היסטורי שיביא לכבוד הבריות ואהבת ישראל עמוקה".