הרב יואל קטן
הרב יואל קטןאתר ישיבה

טוב לו ושמח והמלך הרותח.

על פי מעשייה שסיפר רבי נחמן מברסלב.

צבי איל.

איורים: אלחנן בן-אורי.

תל אביב, ידיעות אחרונות וספרי חמד, תשע"ה. 60 עמ'

([email protected])

מה קורה כאשר מחבר רבי-מכר ('מי שטעם יין הונגרי', 'אוהב ימים' ועוד) נוטל סיפור של רבי נחמן, מעבד אותו, מנקד אותו ומוסיף לו איורים יפהפיים? מקבלים ספר ילדים חכם, מרגש, מצחיק ושנון.

הסיפור 'מעשה מביטחון' יש בו מסר עמוק, כמו בשאר סיפוריו של רבי נחמן, וכדי להפוך אותו לספר ילדים מצחיק ולהשאיר את המסר צריך להיות סופר מוכשר במיוחד. וזה מה שעשה צבי איל. הוא חילק את הסיפור לשבעה פרקים, כאשר באחרון מתרחש באמת נס בדרך הטבע, כשאפילו המלך "פתאום צחק צחוק אמיתי, צחוק מכל הלב, צחוק שלא צחק מעולם, צחוק שכלל לא ידע שקיים".

*****

ברוח טובה.

גילויי הומור שנינות והווי בתלמוד.

דוד ליפשיץ.

ירושלים, תשע"ה. 332 עמ'

(avilif2@gmail.com)

חז"ל אומרים שאדם ניכר בכעסו, אך לדעה אחת הוא ניכר אף בשחוקו. ההומור נובע מגילוי מפתיע וחריג אשר גורם לחיוך, והשנינות היא אמירה חכמה שכוללת רעיון לא צפוי. התלמודים שלנו אינם רק ספרי הלכה הכוללים גם מוסר ויראת שמיים ונגלה ונסתר; הם מבטאים ומתארים חיים. וחיים שלמים של יהודים חכמים כוללים גם הומור ושנינות, ואלו מצויים מאוד בתלמוד.

ד"ר ליפשיץ, מחנך ותיק בוגר ישיבות, אסף באהבה ובחיבה מאות רבות של אמירות ואירועים מסוג זה וסידרם בי"ז פרקים, תרגם והסביר והוסיף מפתחות ומקורות.

כך למשל מובאת הגמרא ביומא דף ע"ה עמוד ב': "בתחילה היו ישראל דומין כתרנגולים שמנקרים באשפה, עד שבא משה וקבע להם זמן סעודה" (בבוקר מן, ובערב שלו). האמורא יכול היה לומר אותו דבר בלי לדמות את עם ישראל לתרנגולים, אך רצה בעזרת דימוי חריג ומעורר חיוך זה להסביר את התועלת הנוספת שבניסי ה' במדבר.

העיסוק בדברי חז"ל הקדושים בגישה קומית דורש רגישות וזהירות, ונראה שד"ר ליפשיץ עמד במשימה בכבוד.

*****

קרן זווית.

מחשבות וחישובים לפרשת השבוע.

נדב שנרב.

רבבה, תשע"ה. 448 עמ'

(nadav/[email protected])

הפרופסור לפיזיקה נדב שנרב מציג ספר מיוחד וחריג, שבו על כל פרשה נמצאים כמה בירורים ודיונים מקוריים, המשלבים תובנות תורניות עם השכלתו הרחבה של המחבר. הפרקים כוללים שילוב של רציניות וציניות, חידושים וחיוכים, והקורא אינו יכול להישאר אדיש.

חומר תורני ומדעי רב מאוד גנוז בין דפי הספר, וחבל שלא צורפו לו תוכן מפורט ומפתח.

*****

אף פעם לא כועס.

סיפור על הלל הזקן, נשיא הסנהדרין בישראל, שאף פעם לא כעס.

תמי הלוי.

תל אביב, ידיעות ספרים וספרי חמד, תשע"ה. 25 עמ'

([email protected])

הסיפור הידוע על הלל הזקן ממסכת שבת בלשון ילדים ובלוויית ציורים יפים מתאימים ומלמדים. בסוף הספר נמצא "יש לי מושג" – הסבר מה זה סנהדרין, מי היו בני תדמור, מהו בר פלוגתא ועוד.

ספר זה הוא חלק מסדרת 'חכמים לקטנים' – סיפורי חז"ל לילדים.

[email protected]