מהפגנות כי"ל הקודמות
מהפגנות כי"ל הקודמותצילום: יוסי זמיר. פלאש 90

המשא ומתן בין העובדים להנהלת קבוצת כיל הגיע למבוי סתום לאחר שההנהלה הקצינה עמדותיה והבהירה כי היא לא מתכוונת לחזור בה מפיטורי העובדים. 

בהסתדרות טוענים כי ועדי העובדים של כי"ל הגיעו לשולחן הדיונים במטרה לנהל משא ומתן בתום לב ומתוך אחריות, אך לעומת זאת, ההנהלה הקצינה את עמדותיה במהלך המשא ומתן ועמדה על שלה - שלא לבטל את מכתבי הפיטורים שנשלחו לעובדים, שייכנסו לתוקף החל מיום ראשון הקרוב.

"על ראש הממשלה בנימין נתניהו, המכהן גם כשר האוצר, להפעיל את מניית הזהב של המדינה בחברת כיל באופן מיידי", אומרים בהסתדרות, "לא ייתכן שחברה שהרוויחה 3 מיליארד שקל נטו בשנת 2014 משימוש במשאבי טבע של מדינת ישראל תתנהג כך אל עובדיה המסורים".

יו"ר ועד תרכובות הברום של חברת כי"ל, אבנר בן- סניור, אמר בעקבות פיצוץ המו"מ כי "הנהלת כי"ל הוכיחה במשא ומתן שאין בכוונתה לסגת מפיטורי העובדים ובכוונתה להמשיך את מסע הנקמה במדינת ישראל ובממשלת ישראל, בעקבות מסקנות ועדות שישנסקי. ועד העובדים הציע להנהלה פתרונות רבים ובכלל זאת קיצוץ בשכר והפרשת עובדים מרצון. לצערנו ההנהלה עשתה הכל על מנת להכשיל את המשא ומתן ולא גילתה גמישות ולא לרגע, במשך כל התקופה".

"ועד העובדים נחוש למנוע את הפיטורים המיותרים. לא ייתכן שבמדינת ישראל חברה, בעלים ומנכ"לים שגורפים לכיסם מיליארדי שקלים כל שנה ממשאבי מדינת ישראל, יתנהגו בחזירות שאינה עולה בכל קנה מידה מוסרי, חברתי וכלכלי. בכוונת ועד העובדים להמשיך את השביתה במפעלי כיל, ואף להחריפה".

מנגד, מהנהלת כי"ל נמסר, "הופתענו לשמוע מהתקשורת שוועד העובדים שוב פוצץ את המו"מ ובחר בנתיב חד צדדי כדי לכפות בכוחניות את דרישותיו במקום להגיע לפתרון במסגרת מו"מ והידברות. הוועדים נכנסו למו"מ כחלק ממשחק הטעייה והם יוצאים ממנו לאחר שההצגה הסתיימה.

החלטות הוועד פוגעות בכלל עובדי החברה הנאלצים לשבת בבית ללא משכורת, ובעיקר הן יובילו לכך שראשוני העובדים הפורשים עלולים למצוא עצמם, החל מיום ראשון, ללא חבילת הפרישה הנדיבה שמציעה ההנהלה, המהווה רשת ביטחון והבטחת הכנסה קבועה ברמה של פי שתיים מהמשכורת הממוצעת במשק".

מפגינים נגד הפיטורים בכי"ל

חברת כי"ל שיגרה לפני מספר שבועות מכתבי פיטורים לחלק מעובדי החברה ובמחאה על כך יצאו העובדים להפגין במספר מוקדים באזור הדרום.

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, אמר לפני כשבועיים, בתחילת מחאת העובדים  כי "לא ניתן למאבק הזה להיעלם. במשך שנים אזור הדרום כולו הופקר והוזנח ויש לשים לכך סוף. פיטורי כל עובד שולחים אותו היישר לקו העוני, ולא ייתכן שאחד המעסיקים הגדולים והמשמעותיים ביותר בנגב מאיימים בפיטורים מבלי לקחת בחשבון את ההשלכות של הצעדים שלו. לא נרפה, עד שהנושא ייפתר ואיום הפיטורים יוסר".