כינוס הרבנים בבית הרב צבי יהודה קוק
כינוס הרבנים בבית הרב צבי יהודה קוקצילום: חזקי עזרא

בראיון נרגש במיוחד מספר הרב חיים ירוחם סמוטריץ' על מה שהוביל אותו לכינוס זקני תלמידיו של הרב צבי יהודה למפגש בביתו של הרב צבי יהודה קוק במלאת 33 שנים לפטירתו.

"הרעיון בא מכאב והיה אמור לתת רפואה", הוא אומר בראיון ליומן ערוץ 7 ומספר בראשית  הדברים על תחושותיו במפגש עצמו ולאחר מכן על הכאב שהוביל למפגש:

"היה נפלא לראות את זקני הרבנים שלנו ששנים רבות קלטו תורה מהרב צבי יהודה באים לבית הזה, לחדר ההוא. הוא היה נראה לכולנו קטן נורא. זה חדר שהיה מלא בתלמידים. לכאן כולם הצליחו להיכנס? למקום הקטן הזה? היה נפלא להיכנס עם החברים להיזכר היכן כל אחד ישב. הרב צפניה דרורי אמר שלא יכול היה לשבת בלי שהרב צבי יהודה אחז בידו. היה נפלא".

ממשיך הרב סמוטריץ' ואומר כי "היה נפלא גם מבחינת התוכן, לחזור על הראשונות, על היסודות כדי להתקדם לבניין, היה נפלא לחזור על אמיתות היסוד הללו של ברכה בתורה תחילה, שבאים לתורה מתוך הבנה מהו עם ישראל כולו שיש בו מדרגות שונות וגם כאשר המדרגות מתחלפות ולפעמים כשהרשעים בראש עדיין 'עזוב תעזוב עמו'. האריכו במשנת הרב צבי יהודה ביחס לעם ישראל, לארץ ישראל וביחס לאהבת ישראל. זה היה נפלא לחזור על הראשונות".

ומהו אותו כאב גדול שהוביל למפגש הנדיר הזה במקום המיוחד כל כך הזה? "העניין הוא לצאת. הכאב הנורא שלי כקטן התלמידים אבל כמי שכל גידולי הווייתי, אמונותי נשמתי נפשי שייכים לרב צבי יהודה שבנה אותנו, חשבתי שכל מה שאני חושב וחווה, כל מה שאני רואה סביבי, כל הציבוריות שהייתה משנתו של הרב צבי יהודה, פתאום אני רואה שהמציאות הזו, הפוליטית שעליה אמר הרב צבי יהודה שהיא דבר ה' אלינו, פתאום אני רואה לעניות דעתי ששום דבר לא מיושם, מכל זווית. פתאום בוחנים את המנהיג על פי גודל הכיפה בלבד. פתאום (אין את) היכולת להכיל מורכבות של קצת אורות וצללים... כשאמרתי לרב דרוקמן 'ולו יצויר שיש אורות וצללים הרי על כך גידל אותנו הרב צבי יהודה שקידוש ה' גובר על חילול ה' כששניהם נמצאים ביחד. זה המבט האופטימי, הרי גדלנו על ביטחון בצדקת הדרך גם כשנפגשים בקשיים ובחוסר שלמות אבל לא חוסר השלמות צריך לתפוס את מראית עינינו אלא לראות את הכיוון הכללי'. כשאמרתי לרב דרוקמן והוא אמר לי 'מה צללים? לא צללים אלא שקרים'. הוא היה נסער. הוא לא יכול היה להמשיך את השיחה".

"ראיתי שמכל מבט שאני לא מסתכל אני לא מבין. איפה משנת הרב צבי יהודה? איפה המבט של העין הטובה? המבט שמבין שכשציבור רחב מגיע אלינו אז הוא עוד לא בתכלית השלמות? המבט שמבין שכשהקב"ה מעמיד מנהיג שהוא לא בתכלית השלמות אבל הוא פועל דברים טובים? המבט של הרב צבי יהודה היה לראות את הדברים הטובים? לא הבנתי מניין באים עין הרע ולשון הרע כאלה. הרי הרב צבי יהודה לימד אותנו את ההיפך. הוא לימד אותנו שלשון הרע זו העבירה החמורה ביותר".

"ראיתי שמתוך הראיה הזו חברו למי שמעולם לא פתח פסקה ב'אורות' ובבית המדרש הכתירו מרן חדש. ידענו שאחרים עוד לא הגיעו לתפיסה שלנו, תפיסת הקץ המגולה. זה בית המדרש שלנו. עזבו מקורות מים חיים לחצוב להם בורות נשברים. איך אפשר להכתיר לראש עלינו גם מנהיג פוליטי ורב שיהיה מנהיג רוחני, שהוא גדול בתורה אבל הוא לא מבית המדרש שלנו? איך רבני בית המדרש שלנו יכולים לשאול את עצמם מה יש כאן כשיש לנו בית יהודי עם חסרונות ומעלות אבל שבו תלמידי חכמים שגדלו בבית מדרשינו, שבו הרבנים מעידים שהכול מגיע מתוך הדרכת התורה הגואלת? לאן כל זה נעלם ברגע אחד של עיוורון? אמרתי שנאלמה וחלילה נעלמה משנת הרב צבי יהודה. אנחנו לא נאמנים אליו. הוא אמר לנו שאנחנו ילדיו. אמרתי לרבנים 'רבותי האחריות עליכם', ואז עלה הרעיון להתכנס בבית של הרב צבי יהודה. התכנסו ודיברו הרב צבי יהודה. מי שהיה שם יכול היה לשמוע את הרב צבי יהודה כפי שאנחנו גדלנו עליו ולכן המסקנות היו מאוד פשוטות ולא מחודשות אלא מתבקשות מתורת הרב צבי יהודה".

"זה חייב להמשיך, חייבים להציף את משנתו הציבורית של הרב צבי יהודה. הרב ולדמן הציע להתכנס פעם בחודש בחדר הזה ונזכיר את הראשונות. תלמידי החכמים הללו ישבו בחדר הזה ויחזירו לנו את העטרה ליושנה", אומר הרב סמוטריץ' וממליץ לציבור לעיין ב'עולם קטן' שיפרסם בערב השבת הקרובה את פרטיה של החוויה הרוחנית ערכית שעברו הרבנים. "חייבים להחזיר את משנת הרב צבי יהודה בציבוריות. זה המשך הגאולה. הדברים תלויים בהבנת משנת  הרב צבי יהודה בהלכות ציבור, כיצד מנהיגים ציבור, כיצד מסתכלים על המהלכים הציבוריים. נשתדל לעשות זאת גם הלאה".

הרב סמוטריץ' נשאל אם דבריו של הרב מאזוז שהגדיר את הרב קוק כמרן אינם בעלי ערך משמעותי ודרמטי בהיותם דברים שטרם נשמעו כמותם בעולם החרדי. לדבריו לדברים אלו יש ערך נפלא, כלשונו, "אבל האם כתוצאה מזה שהרב מאזוז שליט"א, גדול בישראל שאיני מחשיב עצמי כלום לידו, אמר את הדבר הנכון ביותר שמרן הרב קוק היה גדול, אבל זה הופך אותו לתלמיד מהותי של הרב זצ"ל ומשנתו העמוקה שבבית מדרשנו למדנו שצריך לחזור וללמוד אותה? הרי ידוע שכל יסוד לא נכנס אם לא לומדים אותו שוב ושוב כפי שהרב צבי יהודה לימד אותנו? ברוך ה' שהוא הודה על האמת שהרב קוק היה ענק, אבל בגלל זה יהיה למשנתנו מנהיג חדש? זה נפלא שהרב מאזוז אמר דבר נכון ואמיתי אבל זה לא הופך אותו למנהיג שיסודו בתוך בית המדרש שלנו".

"הרב צבי יהודה לימד אותנו שמרכז הרב נועד ללמוד תורה מתוך בחירת העם מכל העמים, ללמוד תורה מתוך פיסת הקץ המגולה. אפשר לגשת למדינת ישראל בלי היסודות שהרב צבי יהודה השריש? כך ניגשים למדינה, לארץ הקודש, לתורה ולעם ישראל. בשביל מה יש בית מדרש שעסק בכך שנים רבות? כדי שהוא יהיה המנהיג. כוח המנהיגות צריך להגיע מבית המדרש של מרן זצ"ל ורבינו שחינך אותנו ותלמידיו הגדולים ידריכו אותנו בתורת הגאולה. זו האמת שגדלנו עליה ואני לא מצליח להבין איך אחרים ששייכים לנו אינם במקום שאנחנו נמצאים בו. זה בגלל שלא חזרנו ולמדנו את משנת הרב צבי יהודה".

לקראת סוף הדברים נשאל הרב סמוטריץ' שאלה שניכר היה שהמענה לה קשה עליו – האם ניתן לקיים שיח תורני מברר עם אותם רבנים שהוא מבקר בחריפות את פנייתם לאפיק אחר, ואולי היו כבר ניסיונות לקיום שיח שכזה.

הרב סמוטריץ' משיב בזהירות ובקושי רב: "אני לא יודע להגיד... זו נקודה מאוד כאובה שלא מתחילה היום... היא עלתה בחדר... דיברו על זה הרבנים ביריעה מאוד רחבה... אני במבוכה במובן הזה שאינני יודע להסביר מדוע אבל קשה להגיע לידי שיח כי יש צד... קשה לי... חלקם רבותי וחלקם חברי היותר קרובים בעבר... יש צד שמה שהוא אומר הוא הנכון וכך אי אפשר לבוא לידי שיח. אני מתנצל שאני לא יכול להוסיף יותר על כך... הדברים כואבים ואינם ראויים לנו ולבית המדרש של הרב צבי יהודה... פלא איך הגענו למקום הזה... ה' הטוב יכפר ויעזור לנו לצאת מהמקום הזה... זהו הדבר הכי לא מתאים לבית המדרש שלנו ואני לא יודע לרפא את המציאות הזו...".

הרבנים בבית הרב צבי יהודה זצ"ל