קורא למבקר לבדוק גם אותו. השר אריאל
קורא למבקר לבדוק גם אותו. השר אריאלצילום: יונתן סינדל. פלאש 90

שעות אחדות לפני עצרת הימין הגדולה בכיכר רבין קורא שר הבינוי, השר אורי אריאל, לציבור תומכי ארץ ישראל להגיע לעצרת ובעיקר להגיע אל הקלפיות.

בראשית השיחה עמו נשאל השר אריאל מה פשרה של התרדמת שנפלה ככל הנראה על הימין, תרדמת שגורמת לאחוזים ניכרים בימין הישראלי לבחור שלא להגיע כלל לקלפיות.

לטעמו של השר אריאל שתי סיבות מרכזיות מובילות לכך. האחת היא מיקוד המידע ברשתות החברתיות בעוד חלקים ניכרים מהעם אינם חשופים באופן רציף כל כך לרשתות הללו וממילא אינם חשופים למידע ולמציאות ההולכת ומתרחשת מתחת לפני הקרקע התודעתית. הסיבה השנייה לכך היא תחושת ה'יהיה בסדר' והרגשה שניתן לסמוך על מי שכן יבואו לקלפיות.

אריאל נשאל אודות אמירות העולות בימין ולפיהן ממילא אין סיכוי שתקום מדינה פלשתינית ולכן אולי לא נורא יהיה אם תקום ממשלת שמאל שתתנפץ אל מול אשליות עצמה. אריאל סבור שאכן נכון וצריך להבהיר לציבור שאולי מדינה פלשתינית לא תהיה מאחר ואין פרטנר מדיני, אך הקפאת בנייה כן תהיה ומענה הכרחי לבג"צים התובעים עקירת והרס ישובים לא יהיה "זה מספיק חמור כדי שאנשים יצאו מבתיהם ויעשו את המאמץ המזערי ויגיעו לבחור ולאחר מכן ילכו לדרכם".

באשר לסוגיית הדיור העומדת במרכז מערכת הבחירות הנוכחית מציין אריאל כי הוא עצמו אמר כבר בראשית 2014 שהמחירים ירדו במהלך שנת 2015 אך הבחירות בלמו את המהלך. "הציבור, בכמה סקרים, חושב שראש הממשלה הוא האחראי. יש בזה אמת כי בינוי קשור לכמה משרדים ולא רק למשרד הבינוי, משרדים כמו משפטים אוצר ביטחון כלכלה ועוד. הציבור גם חושב ששר האוצר אחראי כיו"ר קבינט דיור וגם זה נכון". דוגמא לדבריו הוא מציג את הפרויקט שמבקש להוציא משרדים מיחידות דיור באזור המרכז, מהלך שישחרר למגורים אלפי יחידות דיור מוכנות שאין צורך לבנות אותן, אך כדי ליישם את הפרויקט נדרש תיאום בין שורת משרדים והכרעה של ראש הממשלה. דוגמא נוספת היא נושא של עובדים זרים ההכרחיים למינוף הבנייה ברחבי הארץ. גם נושא זה כרוך בשורת משרדים כמו ביטחון, משפטים, פנים ועוד וכעת נוספה המניעה של משרד המשפטים שאינו מתיר העברת החלטות משמעותיות בשל הבחירות ובכך מונע את יישומם של מיזמים שנועדו להקל על מצוקת הדיור.

אריאל משוכנע שאלמלא הורדת יוקר המחיה שעליה עמל השר בנט ואלמלא המיזמים שקידם הוא עצמו במשרד הבינוי המציאות הייתה חמורה פי כמה, "אם לא היינו משווקים 51,000 יחידות דיור שזה שיא כל הזמנים. שם המשחק הוא היצע. אין פטנטים. פטנטים כמו של כחלון שמציע לפרק ולהרכיב כאילו זה לגו אלו קוסמויות שלא קיימות. המצאות שאינן במציאות ובערב בחירות אפשר להציע דברים לא אחראים ואני חושב שמה שהיה מוטל עלינו עשינו בצורה המיטיבית. עוד לא היה שר בינוי ששיווק כל כך ועשה כל כך הרבה בתחום הזה כמו משרדינו בשנתיים האחרונות".

באשר לעצרת הצפויה הערב משוכנע השר אריאל כי העצרת תהיה הצלחה, כהגדרתו, והדיבורים על חשש מכישלון וציבור מצומצם שיגיע לכיכר רבין אינם המציאות. "זו הערכתי ודעתי ממה שאני רואה ושומע בשטח".

עם זאת מציין השר אריאל כי היו דיונים שנועדו למנוע אמירות "מהסוג של הגרבוזים", כהגדרתו. "זו תופעה מבישה שפגעה בהם, ולא רצינו שתופעות כאלה יחזרו", הוא אומר ומנצל את ההזדמנות כדי להביע הערכה גדולה לדניאלה וייס וארגון 'נחלה' העומד מאחורי העצרת כולה, "עצרת המונית שלא תקרא להצביע למפלגה מסוימת אלא למפלגות הימין והחרדים שיחברו לממשלה שתמשיך לעשות דברים טובים".

כשנשאל אודות החשש מחיכוכים שעשויים להיווצר מהפגנת הנגד שמארגנים אנשי 'מרץ' ליד עצרת הימין. אריאל אינו חושש מחיכוכים. "אנשים לא באים לריב אלא להגיד את דעתם בעד ארץ ישראל, בעד ישובים חדשים בכל מרחבי הארץ, בנגב, בגליל וביהודה ושומרון. אין לנו עניין עם מרץ. הם יכולים להפגין כדי לקבל את כמה שניות החשיפה שלהם. מרץ נמצאת במצב הכי אומלל. מרץ הכי קרובה למיתת נשיקה והם עושים כל מה שיביא להם כמה קולות. זה בעיקר ממריץ את האנשים שלנו להגיע. יומרצו אנשינו להגיע לעצרת הערב ולעשות את עצרת המאה".