אל תערוכה האינטראקטיבית של מכון 'צומת', 'חוויית צומת' מגיעים בימי חול המועד מבקרים רבים מרחבי הארץ. על החוויה שמציעה לצעירים ומבוגרים היכרות מעשית עם קשיי השילוב בין הלכה לטכנולוגיה סיפר ביומן ערוץ 7 מנכ"ל המכון, המהנדס דן מאראנץ.

בראשית הדברים מספר מאראנץ כי במהלך יומו הראשון של חול המועד המקום מלא וגדוש במשפחות, צעירים ומבוגרים, כאשר עבור הגיל הרך הוסיפו אנשי המקום גם מתקני ג'ימבורי כמו גם פעילות למהנדסים צעירים.

על תוכנה של התערוכה שבמקום הוא מספר בחיוך כי הציבור הרחב שמע שבמכון 'צומת' "עובדים" על ה', "אבל כיהודים מאמינים אנחנו יודעים שהקב"ה ידע כבר כשברא את העולם שיום אחד יהיו טלפונים ומטוסים וכשהוא נתן את התורה בסיני הוא ידע שיום אחד יהיה הרב רוזן שיקים את מכון צומת והשאיר מקומות בתורה כדי שנוכל לעשות דברים שיאפשרו לאנשים להשתמש בטכנולוגיה לצרכים מיוחדים, כמו גלאי המתכות בכותל, כמו מתקנים שאנשים פוגשים במערכת הביטחון ובבתי חולים".

"אנחנו רוצים כמה שאפשר למזער את חילול השבת, ואם אפשר להוריד את חילול השבת לאפס ובמכון 'צומת' אנחנו נותנים להיכנס אל מאחורי הקלעים להבין איך המחשבים פועלים, למה חשמל אסור, איך אפשר במקרה של פיקוח נפש או במקרה של אנשים מוגבלים לאפשר להם להשתמש בדברים, והכול באופן חווייתי", מספר מאראנץ ומציין כי במהלך היום מוקרנים במקום סרטונים של אסי צובל מ'ערוץ מאיר' ובכל חצי שעה יוצאות הדרכות אל רחבי התערוכה על מנת להציג את הדברים בפני המבקרים. זאת לצד מוזיאון המדע שבו המבקרים מתנסים במשימות.

"אנשים מתנסים בהפעלת גלאי מתכת, איך בחול ואיך בשבת ומבינים את ההבדל שמאפשר את הפעולה שלו בשבת", אומר מאראנץ ומוסיף כי גם מכשירים בשימוש הצבא ובשימוש מערכת הרפואה מוצגים ללימוד חווייתי של המבקרים.

לצד כל אלה הוא מציין כי המבקרים במכון אינם צריכים לחשוש למילוי התוכן בשאר היום. גוש עציון בהיותו 'שווצריה של המדינה', כלשונו, ממגנט אליו מבקרים רבים מכל רחבי הארץ והביקור באזור יכול לכלול שורה של אטרקציות כמסלולי טיול בין מעיינות, טיולי טרקטורונים, אמת הבייאר, ארץ האיילים ועוד. כל זאת מעבר למערת המכפלה וקבר רחל הסמוכים, זו מדרום וזה מצפון.