יתד נאמן
יתד נאמןצילום: פלאש 90

שופט בית המשפט העליון, ניל הנדל, קיבל הערב (ראשון) את ערעור העיתון 'יתד נאמן' ולא יפרסם את מודעת הבחירות של מפלגת הנשים 'ובזכותן'.  

'יתד נאמן' יוצג על ידי עורכי הדין יעקב וינרוט, גרשון גונטובניק ועמית חדד.

בדבריו אמר עו"ד עמית חדד כי "המשיבות ניסו לכפות על העיתון פרסום העומד בסתירה עמוקה לקו הרוחני שלו. בית המשפט איזן נכונה בין זכותו של העיתון וקוראיו לאוטונומיה תרבותית לבין זכותה של מפלגת 'ובזכותן - חרדיות עושות שינוי' לתעמולת בחירות. כפי שהובהר בבקשת רשות ערעור למשיבות פלטפורמות רבות בהן ניתן לפרסם את תעמולת הבחירות ואין הכרח שהתעמולה תעשה דווקא במסגרת יתד נאמן על אופיו הייחודי".

השופט הסביר את החלטתו לקבל את הערעור. "החלטתי, אפוא, לתת רשות ערעור ולדון בבקשות כאילו הוגש ערעור על פי הרשות שניתנה. דין הערעור להתקבל. תחת החלטת בית משפט קמא, הבקשה למתן צו עשה זמני נדחית. כמובן, אין בהחלטה זו למנוע מהמשיבה להגיש תובענה ככל שתחפוץ בכך. אין צו להוצאות".

נזכיר כי שעה קלה לפני שבת קבע שופט בית המשפט המחוזי יעקב שפסר כי שני העיתונים החרדים "יתד נאמן" ו"יום ליום" ייאלצו לפרסם מודעת בחירות אחת לפחות של מפלגת הנשים החרדיות 'ובזכותן'.

את ההחלטה הגיש בית המשפט בעקבות עתירתה של יו"ר המפלגה רות קוליאן שטענה כי העיתונים החרדיים הללו סירבו במפגיע לפרסם את מפלגתה ורק משום שהיא אישה.

קוליאן הבהירה כי לא התכוונה לפרסם מודעה עם תמונתה אלא מודעה עם טקסט בלבד, כך שאין מדובר במדיניות של הימנעות מפרסום נשים בעיתונות החרדית אלא סירוב לפרסם מודעת בחירות שאינה עולה בקנה אחד עם האינטרס המפלגתי של העיתון.

"אני מתקשה לקבל את הטענה שלפיה עיתון חדשותי הסוקר את מערכת הבחירות, ובכלל זה מציין קיומן של מפלגות שונות, עלול לפגוע ברגשות קוראיו על ידי פרסום מודעה של מפלגת הנשים החרדיות", כתב השופט בהחלטתו. "כאשר מדובר בפרסום לחברה החרדית, אשר זהו אמצעי התקשורת העיקרי בה, שענייניו מידע באשר לבחירות לכנסת, מתחדד לדעתי אופיו הציבורי של השירות".