חנוכת אנדרטת הטרור
חנוכת אנדרטת הטרורצילום: צילום מסך. מבט לתקשורת הפלשתינית

הפלסטינים חגגו בשבוע שעבר את יום השנה לפיגוע כביש החוף, בו נרצחו 37 אזרחים ישראלים על ידי מחבלים פלסטינים, באמצעות חנוכת אנדרטה בכיכר ברמאללה על שם דלאל מוגרבי, המחבלת שהובילה את פיגוע חטיפת האוטובוס בשנת 1978. כך מדווח מכון 'מבט לתקשורת הפלסטינית'.

הפיגוע המדובר התרחש בחודש מרץ 1978, אז חטפה חוליית מחבלים של פת"ח מלבנון אוטובוס בכביש החוף. במהלך עימות עם צה"ל, רצחו המחבלים רבים מנוסעי האוטובוס - 37 אזרחים, מתוכם 12 ילדים, ופצעו יותר מ-70. הפיגוע מוכר בישראל בשם "טבח כביש החוף".

בדיווח של 'מבט' צוין כי את כיכר דלאל מוגרבי מעטרת אנדרטה גדולה בצורת מפת "פלסטין" המחליפה את ישראל וכוללת את כל השטח שמהים ועד הנהר. במרכז האנדרטה מוצגת תמונה של המחבלת האוחזת בידה רובה.

ב'מבט' מתרגמים את דיווח הטלוויזיה הרשמית של הרש''פ ששידרה את דבריו של איש דת שנאם באירוע, ומהם משתמע כי הפלסטינים למדו ממוגרבי כי רצח אזרחים ישראלים הוא הדרך "לשחרור המולדת": "דלאל, שהאל ירחם עליה, השהידה הזו. היא לימדה אותנו כיצד אנחנו יכולים לשחרר את המולדת. כולנו רואים בה כמופת וכסמל עבורנו", דבריו של איש הדת.

רביחה דיאב, לשעבר השרה לענייני נשים, אמרה באירוע כי "[יום השנה למותה של דלאל הוא] יום נצחי ויום מכאיב, אך נותן לנו את המרץ, הכבוד ואת הכוח ביום זה בדיוק, יום השנה למות השהידים של המפקדת הלוחמת דלאל מוגרבי. היא אשר פיקדה על חוליית פידאיין, הגדירה את השיבה [של פליטים] בדרכה המיוחדת וחזרה אל פלסטין כדי לשחרר את פלסטין".

ראש מכון 'מבט לתקשורת הפלסטינית', איתמר מרכוס, מזכיר ומציין כי המכון דיווח כבר ב-2010 כי הרש"פ התכוונה לקרוא את הכיכר על שמה של מוגרבי. סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, היה באותה עת בביקור בישראל, ובתקשורת הישראלית דווח אז כי ראש הממשלה נתניהו ביקש מסגן הנשיא ביידן ללחוץ על הרש"פ כדי שתבטל את האירוע. עבאס נעתר בסופו של דבר, והאירוע בוטל.

עשרים חברי קונגרס אמריקאים חתמו אז על מכתב לעבאס, שגינה את הכוונה לשבח פיגוע טרור. מזכירת המדינה קלינטון פרסמה גם היא גינוי דומה לקריאת "כיכר על שם מחבלת שרצחה ישראלים חפים מפשע," והוסיפה: "זה [מעשה] שגוי ויש לגנות אותו".

מסתבר ש"בעוד ישראל עסוקה בענייני הבחירות, וארה"ב מתמקדת באיראן ובארגון המדינה האסלאמית, הצליחה הרש"פ לממש את כוונתה להאדיר טבח המוני של אזרחים ישראלים", כותב מרכוס.