מצות לפסח
מצות לפסחצילום: פלאש 90

הרבנות הראשית לישראל מפרסמת (שני) מספר עדכונים לקראת חג פסח שיחול בעוד כשבועיים וחצי.

ברבנות אומרים כי בשווקים קיימים שמני זית מעורבים הנושאים את הכיתוב "כשר לפסח" מבלי לציין כי הם מכילים קטניות. כמו כן חלקם נושאים ציון כשרות מזויף.

ברבנות מציינים כי ניתן לזהות מוצרים אלו על פי מחירם הנמוך. גם בתבלין הפפריקה האדומה, ציינו ברבנות הראשית, לפעמים מערבים שמן סויה (קטניות) ללא ידיעת הצרכנים.

בנוסף, צורפה רשימת מוצרים בה מופיעים מוצרים והאם יש בהם חשש חמץ. העדכונים נכתבו על ידי ראש מחלקת כשרות בתעשייה ברבנות הראשית לישראל, הרב חגי בר גיורא:

• קמח לבן רגיל – לפני טחינת החיטה היא מורטבת בין 3-9 שעות לכן יש בקמח חשש חמץ. עם זאת קמח מלא - העשוי מחיטה וכן גריסים וגרסי פנינה עשויים משעורה - בדרך כלל לא מורטבים בתהליך ייצורם.

• בורגול ושיבולת שועל (קואקר) - מורטבים בנוזל חם בתהליך ייצורם לכן יש בהם חשש חמץ, אולם קיים בורגול טבעי יבש הנמכר בחנויות טבע שלא מבושל ומורטב בתהליך ייצורו. יש לברר אצל מוכר נאמן.

• זעפרן ליוצאי מרוקו - הרבה מהלכות חג הפסח תלויים במנהגים ולפעמים גם באותה עדה קיימים מנהגים שונים.

• הרמ"א (אורח חיים תס"ז, ח') כותב "שהמנהג שלא לאכול כרכום שקורין זפרין". המשנה ברורה (ל"ג) מבאר את הסיבה לכך על פי דברי הרמ"א בפירושו על הטור "דרכי משה" , משום שמערבבים בו סולת ושאור ועל כן יש חשש לחמץ ממש. חשש זה אמנם קיים בזעפרן טחון אבל בזעפרן טבעי שנראה כחוטים חומים אין חשש לאיסור.

לכן ברור שליוצאי מרוקו מותר להשתמש בזעפרן טבעי אלא אם כן ידוע להם מנהג משפחתי אחר. נייר אלומיניום - הסיבה שיש הבודקים היא מחשש שמרחו על גביו שומן טרף או לא כשר לפסח. למיטב ידיעתנו בשנים האחרונות לא נמצאה בעיה של שימוש בחומר משיחה מן החי או ממרכיבי חמץ לציפוי. לכן אם נעשה שימוש בנייר או בתבנית שלא נבדקו ע"י גורם מוסמך, המאכל אינו נאסר מה עוד שככל שהיה קיים חומר מן החי הרי שהוא כבר נפגם.

• מוצרי נייר - החשש שיכול להיות במוצרי נייר הוא מעמלנים שמערבים בו בשעת הייצור. היות ואפשר לייצר עמילן מכמה גידולים כגון: חיטה(=חמץ), תירס(=קטניות), תפוחי אדמה וטפיוקה. השימוש בעמילן הוא כדי לדבק את סיבי הנייר וכן כדי להחליק אותו מבחוץ. בנייר סופג לא שמים מבחוץ.את מוצרי הנייר מייצרים מתאית נקייה או מנייר ממוחזר. בתהליך ייצור
נייר מנייר ממוחזר - הנייר הממוחזר נשטף במים ומתפרק וחוזר למקורו לסיבי נייר. בבדיקות מעבדה לא נמצאו שאריות של עמילן בסיבי נייר בתהליך המחזור. בתהליך ייצור הנייר מוסיפים לסיבים: כימיקלים שלא ראויים לאכילה (בדרך כלל מנפט), חומרים מלבינים וחומרים מדביקים (לפעמים עמילנים) ואחר כך מחממים את הנייר. בחלק מקומות החום של האוויר מגיע ל 600 מעלות.

•נייר סופג - בכל נייר סופג המיוצר בארץ לא מוסיפים עמילן מחיטה או תירס בכל השנה אלא עמילן מתפוחי אדמה או טפיוקה וחברה אחת מייבאת את הנייר מטורקיה ושם לא מוסיפים עמילן. במשך השנה משתמשים גם בנייר ממוחזר ואילו לייצור לפסח לא משתמשים בנייר ממוחזר. לכן מי שהשתמש בנייר סופג מהייצור לכל השנה עבור אוכל לפסח אף אם נעשה מנייר ממוחזר מותר לכתחילה לאכול את האוכל לפסח. 

נייר אריזה המיוצר בארץ מצופה במשך השנה בעמילן תירס ולפסח מצופה בעמילן תפוחי אדמה. הציפוי לא יורד בשימוש למוצרים קרים ויבשים.

• נייר אפיה – מיוצר בחו"ל. לרוב אין בעיית כשרות לפעמים מצופה בסיליקון אולם שמעתי שיש מפעל שמצפה בעמילן מחמץ לכן צריך כשרות לפסח. 

• מפיות – מיובאות לארץ בדרך כלל אין בעיית כשרות לפסח. 

• כוסות נייר- מצופות מבפנים בחומר פלסטי לשם מניעת מגע בין הנייר לנוזל. המגע יתכן רק במקום הדבקת הכוס. בדרך כלל העמילן לא חמץ. לכתחילה צריך הכשר לפסח.

• תבניות נייר - מצופות מבפנים בחומר פלסטי לשם מניעת מגע בין הנייר לבצק. אין מגע בין הבצק לנייר כי אין הדבקת פנימית. לכן אין בעיית כשרות לפסח. 

• כלים מפלסטיק – לא צריכים הכשר.

• אקונומיקה וסבון ניקוי כלים – חומרי ניקוי הינם פגומים לאכילה ועל כן אינם צריכים הכשר לפסח. אמנם דברים שבאים במגע עם הפה כגון: משחת שינים ושפתונים טוב להשתמש בהם בהכשר לפסח מכיוון שנהנים מהטעם אך אם לא נמצא אין להחמיר.

• סבון גוף ושמפו: אינם מחויבים בהכשר היות וספק אם מעורב בהם חמץ וגם אם היה חמץ הוא נפגם והתבטל לפני הפסח ולא מתכוונים לאוכלו בפסח. 

לעדכון המלא לחצו כאן