סמינריון תנועות הנוער
סמינריון תנועות הנוערשלומית רונן- ליבנה

אנשי חינוך ותנועות נוער חשים דאגה מהמסרים האלימים והתקיפים העולים ממאבקי הכוחות בין המפלגות לקראת הבחירות.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו על הסוגיה עם אמיר סנדלר, סמזכ"ל חינוך והדרכה בתנועת בני עקיבא, על ההתמודדות החינוכית מול דור העתיד של מנהיגי ישראל.

סנדלר מספר כי החשש מהמסרים המועברים אל הדור הצעיר משותף לאנשי חינוך מימין ומשמאל והצדדים מקיימים שיח משותף בנושא. "כולנו מאוד מוטרדים מהמסר שבני הנוער מקבלים מהמנהיגים. בשביל רווח של עוד מנדט המנהיגות מעבירה מסרים עוקצניים, אלימים, מכים מתחת לחגורה, מגיעים למקומות האישיים".

סנדלר מספר כי גם בשיח עם מקבילים בתנועות המשויכות לשמאל המפה הפוליטית עולה חשש "מהתמונה האלימה של מי שמבקשים להכות כמה שיותר רדוד וכמה שיותר נמוך".

"אנחנו קוראים למנהיגים לקחת אחריות. זו לא רק האחריות של כמה מנדטים נקבל אלא אחריות להצמחת הדור הבא של המנהיגות. אם מבינים שהדרך עוברת דרך המכות ההדדיות, דרך הצהוב והנמוך, זו סכנה לעתיד ישראל", הוא קובע.

סנדלר תוהה כיצד זה העם כולו מביע זעזוע אל מול סרטוני השוקולד והמלון בעוד המסר המועבר על ידי ההנהגה לציבור הוא שהמשפיל את יריבו ופוגע בו עושה את הדבר הנכון, "המשפיל את האחר זה יותר טוב כי זה בשם הפוליטיקה?", הוא שואל.

בעצרת הימין אתמול נשא גם סנדלר דברים ובהם ביקש להעביר מסר לפיו ניתן לקיים שיח משותף וויכוח נוקב ככל שיהיה על ערכים ועל הטוב שאותו רוצים לקדם בארץ מבלי להזדקק לשפה אלימה ותוקפנית.

בהקשר זה הוא מספר על קבוצת בני נוער שהביעה באחרונה רצון שלא להשתתף בפאנלים פוליטיים לאחר שנפגשו במאבקים קשים בין פוליטיקאים במהלך אחד הפאנלים שבו צפו. "אנחנו אומרים למנהיגות - יש לכם מסר קשה ומנהיגי הדור הבא לומדים מכם איך לנהוג".

סנדלר קורא למנהיגות בישראל לשאת כל אחד את אמונתו באשר לדרך הנכונה והראויה לישראל. לטעמו מגבלות של שפה וסגנון אינן אמורות להחליש את תוקפם של הדברים שייאמרו ויידרשו. הוא מזכיר את נאומו התקיף של הרב דרוקמן בעצרת הימין, נאום שבו עמד הרב בתוקף על ערכי העם התורה והארץ מבלי לרדת לשיח רדוד ואלים ועם זאת נאום שאינו פחות תקיף מכל נאום של פוליטיקאי או מדינאי כזה או אחר.

את דבריו חותם סנדלר בנימה אופטימית, "אין לנו ברירה אלא להיות אופטימיים", הוא אומר ומשוכנע שהדור הבא של המנהיגות הישראלית יוכיח מעורבות שכן ערכים ועתיד הארץ מעניינים אותו כפי שהוכח בעצרת אתמול, אך על מנת שהמנהיגות הזו תתנהל אחרת על המנהיגות הנוכחית לנהוג אחרת.

לדבריו גם במציאות הפוליטית העכשווית קיימים אנשי אמת הפועלים ללא מרפקנות וללא תוקפנות, וזאת גם בימין וגם בשמאל. סנדלר מספר על משפט ששמע מאחד מחברי הכנסת שאמר לו בסוף פגישה בתסכול, 'באתי לעשות פה טוב ולא מבין למה אומרים שאני צריך לתקוף ולהשמיץ'. אפשר אחרת? זה עדיין בידי ההנהגה.