ישי ריבו בהופעה
ישי ריבו בהופעהצילום: דובי ריין

לפני שנתיים, רק בודדים מכם הכירו את השם ישי ריבו, זמר צעיר ואלמוני שברזומה שלו שיר אחד ששמו 'תוכו רצוף אהבה'.

מאז עברו הרבה צפיות ביוטיוב; ריבו הספיק להיבחר לזמר השנה ב'קול חי' וב'גלי ישראל', להכניס את 'תוכו רצוף אהבה' לפלייליסט הנכסף של גלגלצ, ולמכור יותר מ-15,000 אלבומים – הישג שזכה לכינוי 'אלבום זהב' והוא נדיר בעידן ההורדות.

ועדיין, יותר משנה אחרי הפריצה הגדולה שלו, אף אחד לא יודע יותר מדי על ישי ריבו. כן, הוא עלה מצרפת בגיל צעיר, שירת בנח"ל החרדי והשתתף בפרויקט של עידן רייכל, אבל מה עוד? בעידן שבו אמנים נוטים לחשוף לקהל את לבטיהם הכמוסים ביותר ואת חוויותיהם האישיות, ריבו לא מרבה לספר על עצמו - לא בשירים ולא ביניהם.

גם עטיפת האלבום הניטרלית (ריבוע גדול וכסוף) והחוברת המצורפת לא חושפות דבר על אחד היוצרים המסקרנים בארץ. רגע לפני ההופעה החגיגית עם דודו טסה במועדון 'זאפה' בתל-אביב, ניסינו לחדור סופסוף את מעטה העמימות.

סליחה על השאלה הבוטה ישי, אבל מי אתה? חרדי-לייט, דתי-לאומי, שבבניק?

"תראה, עליתי לארץ בגיל 9 מצרפת, שם כל ההגדרות האלה הרבה פחות חדות וברורות. כשהגענו לארץ ההורים שלי שלחו אותי ללמוד בתלמוד תורה, ומשם המשכתי למסלול חרדי קלאסי: ישיבה קטנה ואז ישיבה גדולה".

ממש ישיבישער.

"לגמרי. אבל צריך לומר שהמוזיקה הציפה אותי מגיל צעיר ולא נתנה לי מנוח. היה לי ברור שאני לא עומד להיות אברך בכולל, אלא אדם שעוסק ביצירה ובמוזיקה".

וזה בא על חשבון לימוד התורה?

"היו תקופות שלמדתי כמו כולם, סדר בוקר-צהריים-ערב, אבל היו לא מעט ימים שבהם הגיטרה משכה אותי מחוץ לבית המדרש ולא הצלחתי ללמוד. זה היה קצת תרתי דסתרי, לא ראיתי איך זה משתלב יחד".

היו לך שאלות באמונה? היית סוג של מרדן בישיבה?

"ממש לא. ברוך ה' תמיד היה ברור לי מה אמת ומה שקר, מה טוב ומה רע. אבל כן היו תקופות שבהן הקפדתי פחות על ההלכה. לא מפני שלא האמנתי בזה, פשוט מפני שלצערי ויתרתי לעצמי. לא הייתי מאלה שחיפשו להתיר לעצמם את החטא, תמיד ידעתי מה האמת, אבל קצת התרחקתי ממנה".

ואז התגייסת.

"כן, לא היה טעם למשוך את התקופה בישיבה, וברוך ה' קצת אחרי הגיוס התחתנתי. אשתי ואני החלטנו לקחת את הכסף שקיבלנו בחתונה ולהשקיע אותו בחלום של הדיסק. זה היה סיכון גדול, אבל החלטנו שאנחנו עושים את זה עד הסוף, בלי פשרות. רצינו לדעת שאנחנו עשינו את כל ההשתדלות מצידנו, ומשם ה' יעזור והקהל יחליט."

הדרך ארוכה ומפותלת

אפשר לחלק את האמנים הדתיים לשתי קבוצות, אלו שמכוונים פנימה ואלו שמכוונים החוצה. מבחינת הטקסטים, נדמה שריבו לא כל כך מתכתב עם ההוויה החילונית-ישראלית, השירים שלו מלאים בציטוטי פסוקים ומדרשים, אבל מבחינת הלחנים ורמת ההפקה אין ספק שהוא נמצא הרבה מעבר לסטנדרט של ז'אנר המוזיקה היהודית המתחדשת. כשאני שואל אותו על המתח הזה בין הרצון להגיע לקהל הרחב לבין הרצון להישאר נאמן ליצירה שלו הוא עונה בכנות. "כשכתבתי את השירים לא חשבתי מי יאהב אותם ומי לא, אבל כשכבר הוצאתי אותם לאור כיוונתי מהתחלה גם, ואולי בעיקר, לקהל החילוני.

''היו לי ציפיות גדולות מאוד מ'תוכו רצוף אהבה', הייתי בטוח שהוא ייכנס לרשימת ההשמעה בגלגלצ ויתפוצץ ביוטיוב. אין ספק שהתאכזבתי שרק תחנות רדיו דתיות התייחסו לשיר, כי השקענו הרבה כסף בהפקה המוזיקלית וביחסי הציבור כדי לעמוד בסטנדרטים של העולם החילוני".

אז מהיכן גייסת אנרגיות להוציא את הסינגל השני, 'מטבע הדברים'?

"חשבתי שאולי השיר הזה ידבר יותר אל הקהל הרחב, כי הטקסט שלו פחות דתי והוא גרובי יותר. אבל לאכזבתי לא רק שהוא לא פרץ ברדיו החילוני, הוא גם עורר בקרב הקהל הדתי הרבה פחות עניין מאשר הסינגל הראשון".

היו רגעי משבר?

"אין ספק ששם היו הרגעים הכי קשים. כמעט נגמר לנו הכסף והייתי די מיואש. אני פותח סוגריים חשובות כדי לספר לכל האמנים הצעירים, שגם בתקופה הקשה ההיא הקפדתי להמשיך להופיע, אפילו מול קהל של 15 אנשים ובליווי סאונד גרוע, לא הייתי מפונק".אל תשיר שירי אהבה משום שזה מה שאוהבים ברדיו, תהיה נאמן עד הסוף לאמת שלך, ואם המוזיקה שלך אכן טובה היא תפרוץ בכל מקום

"ואז, כשכבר לא ידעתי לאן אני ממשיך ואיך, התקשרו פתאום מההפקה של עידן רייכל והזמינו אותי להשתתף באחד השירים בפרויקט. אמרתי לאשתי: זה סימן משמים. הקלטתי את השיר עם עידן וגם הופעתי אתו בבנייני האומה. משם דברים נפתחו, הוצאתי את 'קול דודי' שהצליח מאוד אבל שוב רק בתוך הקהל הדתי, וחודשיים אחר כך שחררתי את האלבום עם בחירה מושכלת להשקיע בשיווק רק מול הקהל הדתי.

''אמרתי לעצמי, כל כך צפוף שם בגלגלצ ובסביבותיה, אבנה את הקהל הטבעי שלי ואם זה ילך טוב זה ממילא יזלוג גם לקהל הרחב".

מה אתה אומר היום לאמן דתי שרוצה לפרוץ, לא לנסות להשקיע בפנייה לקהל החילוני?

"לא לנסות להתחנף לקהל החילוני, לא להתנצל, זה לא עובד. תהיה מי שאתה, אל תוותר על העקרונות שלך, אל תשנה את החומרים שלך, כי בסוף אתה תיפול בין הכיסאות. אל תשיר שירי אהבה משום שזה מה שאוהבים ברדיו, אל תתפתה לעשות כל מיני גימיקים כמו לשיר עם זמרת או משהו כזה.

''תהיה נאמן עד הסוף לאמת שלך, ואם המוזיקה שלך אכן טובה היא תפרוץ בכל מקום. צריך לדעת שלאמן דתי יש אפילו סוג של יתרון על אמן חילוני, משום שהשוק הדתי עדיין לא צפוף כל כך, ויש קהל דתי גדול שרוצה לבוא להופעות ולקנות דיסקים. האמן החילוני הממוצע פשוט אובד בתוך ים האמנים שקיימים בשוק".

אפרופו פנייה לקהל כללי, מה דעתך על ראליטי?

"אני אישית לא בנוי לזה, לא בנוי לתחרויות. ראיתי בזה מוצא אחרון, וברוך ה' לא הגעתי לזה. אתה פחות שולט שם על הדרך שלך. אבל זה עניין אישי, יש כאלה שהצליחו לצאת משם לדרך יפה ואמתית".

החיים אחרי גלגלצ

שנתיים וחצי אחרי שהוציא ריבו את 'תוכו רצוף אהבה' נזכרו עורכי גלגלצ להכניס לפלייליסט של התחנה את השיר שכבר זכה לכמעט חצי מיליון צפיות ביוטיוב. התחנה הצבאית שפעם נחשבה אורים ותומים של המוזיקה בישראל, זו שחרצה את גורלו של אמן לשבט או לחסד, איבדה מעט מכוחה בשנים האחרונות לטובת התחנות האזוריות (לב המדינה, רדיוס, 103), אבל עדיין נחשבת התחנה המואזנת בישראל.

מאז הכניסה לפלייליסט אתה מרגיש שמשהו השתנה? הקהל שלך גדל משמעותית?

"קצת קשה לבחון את זה כי לא מדובר בשיר חדש. אבל אין ספק שיש תחושה חדשה באוויר. לגלגלצ יש עדיין הרבה מאוד כוח ברדיו ובקהל. אני מרגיש בהופעות האחרונות שיש יותר קהל חילוני, שיותר אנשים ברחוב מכירים את השירים. ואני מקווה שנראה את ההשפעה של זה בחומרים הבאים שאני אוציא לאור"

יש גם מחיר להצלחה?

"אני לא סלב חילוני קלאסי, לכן המחיר הוא פחות גדול. אבל אין ספק שזה לא תמיד פשוט ללכת ברחוב ולשמוע אנשים מתלחששים מאחוריך, לפעמים זה מציק. הלוואי שהייתי יכול להופיע ואז לחזור הביתה, אבל אני מבין שזה חלק מהעניין. אני שמח שהצד השני של ההצלחה הוא היכולת להגיע להרבה אנשים, לרגש ולהשפיע על קהל גדול מאוד, וזו זכות עצומה בשבילי".

בכלל, נראה שאתה אדם שלא אוהב לחשוף את עצמו. בכל שירי האלבום אתה לא כותב על עצמך, מלבד אולי בשיר אחד, 'הניסיון הזה'.

"זה לא היה מכוון. כשסיימתי את האלבום גיליתי שאין לי בו שום שיר אישי, הכול מדבר על אמונה ועל ריבונו של עולם. מה נעשה? אלו השירים שהצטברו אצלי בשנים האלה בישיבה. מהבחינה הזו, זה באמת סוג של נס ש'תוכו רצוף אהבה' נכנס לגלגלצ, משום שהוא שיר אמונה שלא בא ממקום אישי כמו 'אייכה' של שולי רנד".

הזכרנו את 'הניסיון הזה'. עם אילו ניסיונות אתה מתמודד מאז ההצלחה?

"האמת היא שלא השתנה אצלי הרבה מאז ההצלחה, אני אותו ישי. ברוך ה', הקהל שאני מופיע מולו לא מעמיד אותי בניסיונות קשים מדי. גם לא בשמירת העיניים וגם לא מצד תופעות של ההערצה".

על מה נכתב השיר המקורי?

"השיר עצמו נכתב על התמודדות קשה שהייתה לי בחיים, שאני לא אוהב לפרט עליה יותר מדי, אבל אפשר לומר שבאופן טבעי יש לי היום התמודדות יומיומית עם גאווה. שוב, לא בממדים של סלב חילוני כמו אייל גולן למשל, אבל יש". 

הכתבה מתוך מגזין הנוער עולם קטן- הצטרפו עכשיו