החומה בבית ספר בית שמש
החומה בבית ספר בית שמשפלאש 90

משרד החינוך אישר את פינויו של מבנה בית הספר 'שפות ותרבויות' לטובת בית הספר 'משכנות דעת' בעיר בית שמש – כך טוענים בעירית בית שמש.

ההחלטה מגיעה ארבעה חודשים לאחר המאבק שזכה להדים רבים בכל רחבי הארץ. כזכור, בפתח שנת הלימודים תשע"ה הפקיעה עיריית בית שמש חצי ממבנה בית הספר 'תרבויות ושפות' לטובת בית הספר 'בית יעקב' לבנות. נוכח הכשל בהידברות למרות הניסיונות להגיע להסכמה, הורה אגף החינוך בעירייה – בראשותו של הרב ישעיהו ארנרייך, כי המוסד החרדי לבנות יתמקם במתחם.

"מדובר במתחם ענק, המסוגל להכיל למעלה מ-500 תלמידים ברווח, ואילו 'תרבויות ושפות' מכיל כיום 144 תלמידים בלבד, שגם כך רובם המכריע כלל אינו מקומי" – נאמר אז בהודעת-הסבר של העירייה. "אין שום היגיון שהמתחם לא יאכלס תלמידות בית ספר מקומי המשווע לכתות עקב מחסור במבני חינוך באזור".

בהמשך, אף נבנתה גדר המפרידה בין שני המוסדות, וזו קוממה על עיריית בית שמש את חיצי הביקורת. בדיון שנערך בבית המשפט, ולאחר מכן בבג"ץ, הובהר למתנגדים כי המבנה שייך לעיריית בית שמש והיא בעלת הסמכות להחליט מי ילמד בו וכיצד. בכך, נתן בית המשפט הסכמה להותרת המוסד החרדי במתחם, אך הורה על הסרת הגדר החוצצת.

מאוחר יותר התקיים דיון במשרד החינוך, אשר התנגד לכניסת בית הספר החרדי למתחם, והוא אשר אף הגיש את העתירות לבית המשפט כנגד עיריית בית שמש. במסגרת הדיון, הסכים אגף החינוך בעיריית בית שמש להוציא את התלמידות החרדיות מן המבנה עצמו, אך התעקש כי תשוכנה במבנים ניידים אותם יציב משרד החינוך על חשבונו בחצר המתחם.

כך, נמשכו להם סבבים של דיונים בין העירייה למשרד החינוך, כאשר הנהלת 'תרבויות ושפות' מתנגדת להעתקת המוסד. גם 'ועדת ההורים' בעיר בית שמש, המורכבת כיום מציבור הציוני בלבד, התנגדה למהלך; אולם לטענת גורמים בעירייה, אט-אט חלחלה ההבנה כי המצב הנוכחי אינו נכון מכל היבט.

בחודשיים האחרונים, התרחש המפנה, והתקבלה ההכרעה. בעירית בית שמש הזדרזו להכריז על הישג ולחגוג ניצחון עם ההסכם שגובש בין משרד החינוך לעיריית בית שמש, ולפיו אכן ישמש המתחם המרווח עבור מוסד חרדי – לאחר הקצאה מסודרת; בעוד בית הספר 'תרבויות ושפות' יתמזג עם מוסד קיים בעיר הותיקה – שאף הוא יזכה לשיפוץ והתאמה בידי העירייה.

אולם בסופו של יום התברר כי השמחה היתה מוקדמת וכי משרד החינוך בלחץ ועד ההורים שניהל את המאבק מהצד החילוני – חזר בו מהסיכומים המוקדמים.

אולם הצדדים לא אמרו נואש וחתרו להסכמה. במשא ומתן בין הצדדים השתתפו ראש העיריה משה אבוטבול, מחזיק תיק החינוך ישעיהו ארנרייך, מנכ"ל העירייה מתי חותה, יניב פוגל וטטיאנה אילוז שייצגו את ההורים, ונציגי משרד החינוך: סמנכ"ל משרד החינוך תמיר בן משה ומנהל מחוז ירושלים מאיר שמעוני.

וכך, השיח בין הגורמים התחדש, ואמש, לאחר שבוצעו שינויים טכניים בתכנית החלופית, גובש ההסכם באופן סופי והמשבר בבית שמש בא אל קיצו.