מזועזע. בן שטרית
מזועזע. בן שטריתצילום: דרור גרטי. פלאש 90

בראיון ליומן ערוץ 7 מבקר יו"ר פדרציית יהדות מרוקו, סם בן שטרית, בחריפות את פרופ' אמיר חצרוני והתבטאויותיו כלפי יהדות מרוקו, התבטאויות שהוא סבור כי מקורן הוא שנאה עצמית.

עם זאת כבר בפתח דבריו מבהיר בן שטרית כי הוא משוכנע ש"דבריו של חצרוני ודומיו הם היוצאים מן הכלל שאינם מעידים על הכלל. אני גאה בעם ישראל שרובו ככולו מתאמץ כדי לגבש אותנו לעם אחד ומכבדים איש את רעהו".

באשר לחצרוני עצמו פונה בן שטרית אליו באופן ישיר ואומר כי "כפי שאבותיך במזרח אירופה תרמו לתרבות עמנו כך גם אבותינו במרוקו תרמו בפילוסופיה היהודית, במחשבת ישראל, תרבות, בפסיקה, בשירה בספרות. יהדות מרוקו הוציאה מקרבה גדולי תורה, סופרים ובלשנים".

דוגמא לדבריו מציג בן שטרית בדמותו של הרמב"ם ש"מילא את כרסו בחכמה ופילוסופיה בעיר פס, שם למד עד גיל 22". זאת לבד מגדולי יהדות מרוקו האחרים והמפורסמים.

בן שטרית מביע כעס על התבטאויותיו של חצרוני המתייחס ליהדות מרוקו כאל תרבות זניחה בה בשעה שמדובר ביהדות שקיבלה מהשלטונות אוטונומיה תרבותית, חופש בעיסוק ובכלכלה ומקרבה יצאו שרים יועצים ושגרירים המכהנים עד היום הזה

על הכבוד הרב לו זוכה יהדות מרוקו במרוקו עצמה מעיד בן שטרית ומספר כי "מלך מרוקו הוציא עשרות מיליוני דולרים לשיפוץ המוסדות היהודיים ובתי הקברות. זו קהילה של שלוש מאות אלף איש, אז חשוב כמה בתי כנסת גנזכים, תלמודי תורה וכו' וליד כולם עומד שומר עם משכורת מהממלכה עצמה. ללמדך את היחס לערכים היהודיים".

"גם היום, יחסו של המלך לתיירים היהודים גם בימי מלחמה ולמרות היותו ראש הועדה לענייני ירושלים, הוא לא מגיב ולא מגנה אותנו. הלוואי והיו לנו ידידים בעולם כמו מוחמד השישי מלך מרוקו", אומר בן שטרית ושב לפנות לחצרוני ואומר כי "יהדות מרוקו תרמה תרומה אדירה 111 ישובים ומושבים חקלאיים לאורכה ולרוחבה של הארץ, ישובים שהיוו חומות מגן אנושיות בגבולותיה ובכך הגנו על כל עם ישראל וגם על אותו אמיר חצרוני".

"על חצרוני ודומיו נאמר התרחק מהכיעור והדומה לו. תפיסתו הגזענית היא היוצאת מהכלל שאינה מעידה על הכלל", מוסיף בן שטרית ואומר ומציין שעם כל זאת האמירה אינה מבודדת ויחידה. הוא מזכיר בהקשר זה את התבטאותו של הסופר אלי עמיר בגלי צה"ל ולפיה יהודי מרוקו הם שואבי מים וחוטבי עצים, "הנה עוד נבלה אחד, מתוכנו, אחד שמכנה את עצמו 'סופר', איזה אלי עמיר אחד שהוא לדעתי מהסופרים דרגה ג' ד' ה' שאומר שיהודי מרוקו הם חוטבי עצים ושואבי מים. אני אומר לו 'של נעלי מעל רגליך'. הוא יוצא עיראק אבל אלי עמיר ידוע כמלחך פנכה לשמאל ההזוי, לשמאל שלא יודע לקבל הכרעות דמוקרטיות. אני אומר לו כשאתה מדבר על יהדות מרוקו של נעליך מעל רגליך. יהדות מרוקו תרמה רבות ואני לא חושב שזה כמו יהדות עיראק שהוכו ועונו".

בהמשך הדברים מביע בן שטרית הערכה למנחה ערוץ 2 יואב לימור שלמעשה גירש את חצרוני מהאולפן. "אני מברך בכל ליבי ובכל נפשי את בנו של ידידי פרופ' יחיאל לימור, יואב לימור, שגירש אותו מהאולפן. זו הייתה הנקמה והנחמה שלי".