ממרומיי רמת הגולן, נראית הכנרת בוהקת בשמש החמה. החופים הפרוסים בעמק הלוהט שלווים (לפחות מרחוק), ישובים פורחים נראים מכל עבר ושדות חקלאיים טובלים בירק.

ממצפה אופיר בדרומה של הרמה, מבחינים היטב בדרך המתפתלת העולה אל הרמה, בקניונים העמוקים ובעיקר במבנה המיוחד של המקום הנישא והמדובר בצפון הארץ. פינות חמד טובלות בים של עצים,יקבים שנפתחים באופן תדיר, בעלי חיים המשוטטים בטבע (ואחרים הכלואים בתחמי תיירות להנאת הקהל), שוקולד טעים ומסעדות כשרות, הם רק חלק מנתחי הרמה.





"דה קרינה"



את הבוקר כדאי לפתוח בארוחה חלבית ובסיור בבית השוקולד "דה קרינה" בעין זיוון. בית השוקולד הקטן שהיה בישוב הפך פניו, עבר למתחם חדש ומרווח ומעתה לא רק סיורי שוקולד מוצגים בידי גיורא ואנשיו, אלא גם ארוחות בוקר כשרות וטעימות מבית היוצר של המקום. השוקולד עלה דרגה ומעתה הוא בכשרות למהדרין. טעם השוקולד נשאר לאורך כל היום. 04-6993622.





תיירות במושב אודם



נסיעה קצרה בכבישים היפים והמפותלים של הרמה ( סעו במשנה זהירות) מובילה אותנו למושב אודם. הצבע האדום שעל שמו ניתן שם המושב בולט בשטח.

בכניסה למושב "יקב אודם", יקב כשר המפיק את יינותיו מפרי המקום. בעל הבית ישי אלפסי "לא היה לי כל ידע מוקדם על תעשיית היין. התחלנו כעסק משפחתי ומהרגע שהיקב הפך להיות כשר העסק משגשג" , מוליך את המבקרים בינות לחביות ומלמד על רזי היין (10 ₪ למבוגר כולל טעימות יין). 052-5641110



הליכה רגלית קצרה למתחם נוסף בישוב אודם ואנו ביער האיילים. מאמיתי משה אנו למדים פרק נכבד על האיילים הנקודים ובעיקר על קרני האיל ושאר הקרניים "יש לנו ביער את כל סוגי הקרניים בעולם. משפחה שתאמר לי סוג קרן שאין ברשותי תקבל את קרני האייל הגדולות ביותר" הוא מספר. נסו. אולי תצליחו. אנחנו לא הפלנו אותו בקרן.



אמיתי גם יודע להפריך כמה אמירות "אומרים: "שם את כספו על קרן הצבי". זה כלל אינו נכון. הצבי אינו משיל את קרניו כפי שאולי חשבו חלק מהחוקרים. דוקא בעלי חיים אחרים עושים זאת" הוא מלמדינו.



כל הסיור במקום מודרך וכבר שנכנסים בשער מתלווה אליך מדריך המסביר היטב את כל צפונות האזור. 050-8723920





קטיף עצמי



וגם את פרי הגולן שלא שכחנו.

בישוב שע"ל (שב עם לאדמתו), תוכלו לקטוף מפרי הגולן, למלא את סלסילותיכם במיטב תוצרת ההר (דובדבנים בעונה, פטל, אוכמניות , פירות יער ועוד).



השנה, בשל שנת השמיטה, המקום קיבל היתר מיוחד מאוצר בית דין וכל התשלום הוא עבור הפרי. המקום שומר שבת. רוני לוי 052-4600465.





בריכת הקצינים המסתורית



אחרי טעם השוקולד, היין והאיילים, אנו יורדים דרומה לברכת הקצינים שנחשפה אך באחרונה בציר המזרחי החדש ברמת הגולן. זהו הכביש המזרחי ביותר בארץ והנסיעה בו בהחלט שווה. הפניה לבריכה הקסומה בצומת פלוגה 53.המים קרים, זכים ונקיים ועד שלא כל עם ישראל יגלה אותה אתם מוזמנים בצהרי היום לתפוס שלוה באחת מפינות החמד של סביבות הבריכה.





מורשת קרב בתל סאקי



התרעננו? עולים ללמוד מעט מורשת קרב בתל סאקי. סיפורה של רמת הגולן ומלחמת יום הכיפורים מוסבר כאן היטב באמצעות שמע קולי או בסיור מודרך. שלושים וחמש שנה מלאו למלחמת יום הכיפורים והדי המלחמה ההיא עדיין מהדהדים באוזננו.



מעט היסטוריה. בבוקר יום הכיפורים נשלחה מח' צנחנים מגד' 50 בפיקודו של מנחם אנסבכר לתל סקי, כדי לבצע תצפית. בשעה 2 אחה"צ פרצה המלחמה. התל ספג הפגזה ארטילרית קשה וכוחות סוריים החלו להתקדם לעבר הגבול. בשעות הערב הצטרף כוח טנקים קטן מחטיבה 7 ותגבר את הכוח שעל התל.



הצנחנים וכוח הטנקים ניהלו קרב עם כוחות סוריים שהחלו להתקרב לתל.



במהלך הלילה ניהל המוצב אש עם כוח סורי גדול שהתרכז מצפון לתל. לימים התברר, שהקרבות האלה גרמו לסורים עיכוב גדול, שלבסוף שיבש את התכנית הסורית לכיבוש דרום הגולן. לפנות בוקר החלו הסורים להתקדם אל עבר רמת מגשימים. הטנקים שניסו לחסום את התקדמות הסורים נפגעו כמעט כולם והצוותים חילצו את עצמם לבונקר שעל התל. פעמיים ניסו כוחות של צנחנים לחבור לכוח שעל התל כדי לתגברו או לחלצו. הניסיונות כשלו. כוחות החילוץ סבלו אבדות כבדות. במהלך הבוקר נכבש התל ע"י הסורים. בבונקר קטן הסתתרו 26 לוחמים - צנחנים ושריונאים ובתוכם כמה חיילים פצועים. החיילים הכינו בידם רימונים ללא נצרות מתוך כוונה שאם הסורים יכנסו ילחמו עד הסוף. הסורים, מסיבה השמורה עימם, לא נכנסו לתוך הבונקר והסתפקו בירי פצצות ורימונים לתוכו. מפקד התל נפצע ואיבד את ההכרה. מששבה אליו הכרתו פקד: "משהו יצא לסורים ויאמר שלא נשאר אף אחד בחיים חוץ ממנו". יצחק נגרקר שריונר מחט' 188 לבוש סרבל שריונאים, קיבל על עצמו את המשימה ויצא אל הסורים. בתחילה ירו הסורים לעברו אולם משהבחין הקצין הסורי שהוא לבוש סרבל חשב בטעות שהוא טייס והורה לקחתו בשבי.



בכך לא תם סיפור ההשרדות. לאחר כמה שעות שבה ההכרה לאחד הלוחמים והוא החל צועק בקול רם "תנו לי מים", אנסבכר הורה להשתיק אותו מחשש שהסורים יגלו את יושבי הבונקר. החייל לא השתתק. מחשש לגורל יושבי הבונקר ניתנה פקודה "לחנוק אותו!". שלמה אביטל העריך ששמיעתו של החייל נפגעה ולכן הוא אינו ממלא את ההוראה. על כן כתב לפצוע "שתוק! הסורים בחוץ! תכף נביא לך מים! קרא והשתתק. כך ניצלו חייו, וחיי יושבי הבונקר כולו. רק ביום השלישי ללחימה, לאחר הצלחת התקפת הנגד, חולצו הנצורים בתל . ניתן לצפות על זירת הקרב ממרומי התל.





מור וקינמון



ואחרי כל המאמץ צריך גם משהו לגוף.

בכביש העולה לרמה מצומת כורסי לכיוון אפיק ממוקמת מסעדת "מור וקינמון". הנוף הנפרס ממרומי המסעדה משגע. האוכל טעים להפליא, הכשרות של רבנות רמת הגולן. זוהי מסעדה בשרית טעימה טובה הפתוחה משעות הצהרים עד 10 בלילה ולסיום יום קסום בחבל היפה של רמת הגולן, זו בהחלט המלצה טובה. 04-6822166



איך מגיעים?



לעין זיון ואודם - נוסעים בכביש 91.בצומת אביטל פונים צפונה לעין זיוון. לאודם ממשיכים בכביש עולים על כביש 978.



לשעל - יורדים באותו הכביש לכיון נפח.



לתל סאקי - עולים לרמת הגולן מצומת כורסי, (כביש 789), בצומת אפיק פונים שמאלה, (צפונה) בכביש 98 נוסעים לכיוון רמת מגשימים. בכביש המערכת הפונה מזרחה פונים ימינה ולפי השילוט "תל סאקי" מגיעים.

לפרטים נוספים :מרכז מידע עמותת תיירות גולן 04-6962885  www.tour.golan.org.il