אישה מעשנת סגריה
אישה מעשנת סגריהצילום: יוסי זמיר

ד"ר יצחק לטקו, רופא בכיר, מיילד ומנתח מזה למעלה משלושים שנה בבית החולים לניאדו, מציע להתייחס בספקנות ובזהירות למחקר לפיו עוברים "מנסים להתגונן" בידיהם מהשלכותיו של עישון מצידה של האם.

ד"ר לטקו מזכיר שהמידע שפורסם בתקשורת אתמול אודות המחקר מתייחס לבחינת תוצאות של בדיקת עשרים נשים בלבד כאשר חלק מהן לא עישנו, חלק עישנו מעט וארבע מהן עישנו 14 סיגריות ליום. "עולם המחקר לא יכול להתבסס על כרעי תרנגולת שכאלה", הוא אומר ומוסיף "לא כל ידיעה על בסיס מספר קטן שכזה מניבה מסקנות חד משמעיות", עם זאת הוא מסכים שהמסקנות מעוררות עניין, לפחות אנקדוטיאלי.

מיד לאחר דברי האזהרה מבהיר ד"ר לטקו כי "אין חדש תחת השמש והנזק בין סיגריות וניקוטין לכלי דם ידוע מזה עידן ועידנים". בהקשר זה הוא מזכיר מחלה הקיימת אצל נשים וגברים כאחד והיא ייחודית ליהודים מעשנים, מחלת ברגר שבה כלי הדם נסתמים אצל מעשנים. "זו מחלה מאוד טראגית שמתחילה בקטיעות הדרגתיות של הגפיים".

על הפגיעה בנשים מעשנות מסביר ד"ר לטקו כי מדובר בבעיה הידועה מזה זמן רב, " השלייה היא למעשה מסננת של כלי הדם וגם שם העישון גורם להיצרות. אצל נשים מעשנות כבדות, מעל עשר סיגריות ביום, יש עוברים קטנים יותר וכשבדקו את התאים מצאו שמוח ובאברים חיוניים אחרים יש פחות תאים. זה מלמד על מה שייתכן ומתקשר עם המאמר הנוכחי שיש חוסר בשלות עצבית של העובר".

מוסיף ד"ר לטקו ומציין נתון נוסף העולה ממאמר ועבודת מחקרה שבוצעה במחלקת נשים בבי"ח חדרה ולפיה לנשים מעשנות יש פחות הצלחות בהפריה חוץ גופית. מעבר לכך יש יותר הפלות ספונטאניות, ילדים במשקל נמוך, סיכון ללידת פג, שכיחות גבוהה של מוות בעריסה ותפקוד ריאה לא טוב. מעבר לכך תואר גם סיכון לחלות בעתיד בסרטן ריאה. "ידוע ברפואת נשים שעישון, גם לא בהריון, מעלה את הסיכון לסרטן צוואר הרחם בגלל שהניקוטין מדכא תאים מגנים בצוואר הרחם".

את הדברים מסכם ד"ר לטקו כשהוא מכתיר את העישון כ"שק שרצים גדול מאוד".

בהמשך הדברים מספר לטקו על מפגשיו עם נשים המספרות לו שהן בהריון "ואני שואל על עישון והיא אומרת שהיא מעשנת, יש בעיה מעשית להפסיק מהיום למחר כי יש התמכרות. מעיק במיוחד קיומו של דחף מיוחד אחרי האוכל כי האוכל קושר בדם את כמויות הניקוטין ואז המוח מקבל סימן שיש פחות ניקוטין ונוצר דחף ידוע בכל סוגי ההתמכרויות".

"אני מסביר לאישה. לא כדי לגרום לה לרגשות אשם למרות שאני אומר שיש כאן משהו שלא מן הצדק כי הילד לא יכול להתגונן אם היא מעשנת וזה לא בסדר. מאידך אני אומר שאם היא מעשנת סיגריה אחת אחרי הארוחה אני לא רוצה לדעת על זה אבל לא נורא, כי אי אפשר להוריד מאכלת על מתמכר. זה לא יעיל להוריד מאכלת, כך בהשמנה וכך באלכוהוליזם. צריך לתת הסבר. נשים יודעות הרבה מאוד דברים ואנחנו כרופאים צריכים לפרוס את הנתונים המדעיים, היות ויש לנו כאן שני מטופלים, גם האם וגם העובר. לגבי הנתון של 20 המקרים לא נראה לי שהוא צריך להיכנס לקודש הקודשים של הידע הרפואי אלא צריך לחכות לנתונים נוספים".

ד"ר לטקו מוסיף ומעיר כי אם מערכת הרפואה מכירה את המושג 'דין רודף' "כאשר אם נתקפת במחלה שמסכנת את האם מפסיקים את ההריון כי הוא רודף את האם. כאן יש מקרה הפוך. אם האם מעשנת היא תוקפת את בנה למעשה ורודפת אותו. זו המציאות. ניקוטין שמגיע לעובר עושה לא טוב. על זה אין עוררין והנושא הזה צריך להילקח בחשבון במפגשים בין אישה לרופא".