"על הדרך" בעמק המעינות

נסיעה על הכביש הראשי המחבר בין בית שאן לטבריה, מגלה בצידי הדרך שלט, המפנה אותנו לישוב מנחמיה. ממזרח לכביש, אתר נהריים המפורסם וממערב לו סמלה של מנחמיה.

מהי אותה מושבה שהייתה ראשונה למושבות בבקעת הירדן? מי היו מייסדיה ומי הוא הרופא שטיפל בכל תושבי הסביבה? טיול למושבה, שהיוותה את הבסיס להתיישבות החדשה בארץ ישראל.


מעט היסטוריה. בחמש השנים האחרונות של המאה ה- 19 קפאה ההתיישבות היהודית בארץ-ישראל על שמריה. בשנת 1900 החליט הברון רוטשילד "הנדיב הידוע" להעביר את הטיפול במושבותיו לידי יק"א, אגודה להתיישבות יהודית. יק"א מינתה את מנהל חוות סג'רה, חיים מרגליות קלוואריסקי, להקים מושבות חדשות בגליל התחתון.

ב – 26 בדצמבר 1901 הגיעו חמשת המתיישבים הראשונים שהקימו את המושבה מנחמיה (מלחמיה- באותם ימים) על אדמות שנרכשו בדרום עמק הירדן. ישוב יהודי ראשון בעמק הירדן. אחריהם הגיעו עוד 16 איכרים מהמושבות ונבנו 21 בתים בשתי שורות, וסביבם חומה. בביקורו של הרברט סמואל, הנציב העליון הבריטי, הוסב שמה למנחמיה, ע"ש אביו מנחם.

בכניסה לישוב עומד כיום מוזיאון בית הרופא, שהיה פעם בית המרקחת האזורי. המקום  פתוח, וניתן לסייר בו וללמוד על עברה של המושבה, כמו גם על עברו של משרד הבריאות ההיסטורי שעמד כאן ושימש את תושבי האזור.

את הסיור במקום כדאי להתחיל בבית הספר בפינת הרחובות המייסדים והבנים. בית הספר המקומי נבנה במרומי הרחוב הראשי של אותם ימים כדי שתושבי המקום יוכלו לראות את ילדיהם ההולכים לבית הלימוד ואף חוזרים ממנו. להתחמק מהלימודים, כנראה שבאותם ימים קשה היה..

למול בית הספר, מבנה המועצה המקומית, ששימש בימיה הראשונים של מנחמיה כבית השלטון. במורד הדרך פזורים בתיהם של משפחת צ'יזיק המפורסמת מקרבות חולדה, בית משפחת רוטשטיין והפעמון ששימש הן לכינוס תושבים והן כמכשיר אזעקה בעת הצורך. סמוך לבית הרופא שובך יונים גדול . מסתבר שבימים עברו שימש השובך כבית גידול ליונים שהיו עולות על שולחנם של האורחים שהגיעו למקום. מול בית הרופא, במקום בו נראים שרידיה של החומה, בית הנושא את השלט העברי תרס"ד- שנת בנייתו. את המים, מספרים ותיקי המקום, היו מביאים ממקורות הירדן הסמוכים. בפינת רחוב הבנים פינת חי נחמדה ומתקני נופש לארוחה קלה בטבע בינות לעצי אקליפטוס.

אחרי כל אלו, סורו לבית התבלין של מלי ברחוב הירדן.מלי, מוותיקות המקום, מציע סיורים מודרכים במושבה לצד הרצאה על צמחי תבלין. אצלה, תוכלו לקבל הרצאה, סיור וכיבוד קל, כולל תצפיות מודרכות, מיער לוי אשכול על האזור. בהחלט כדאי. טל. .052-2855746

טיילת נחל באלא

נסיעה דרומה, לכיוון בית שאן, תוביל אותנו לטיילת חדשה ויפה בת 1.5 ק"מ המחברת בין מעוז חיים לנוה איתן. שמה של הטיילת , כפי שמספר לנו יפתח אופק בן קיבוץ מעוז חיים  "נועד להשיב חוב של כבוד לחברי מעוז-חיים שהיו מפקדים בפלמ"ח ובצה"ל בראשית דרכו - אורי יפה, אורי ברנר וזרובבל ארבל".

ולמה באלא? "באלא" מספר יפתח "היה שמו של כפר יהודי מתקופת המשנה והתלמוד (המאות השלישית עד השביעית לספירה) אשר שרידי בית הכנסת שלו נחשפו  כאן. סמוך לבית הכנסת מפכה מעיין קטן שהבדווים שימרו בשמו, וואדי באלא, את שם הכפר הקדום" .

 היזמה היתה של יפתח אופק, חבר מעוז-חיים ושותפים לה קק"ל, המועצה האזורית עמק המעיינות ורשות ניקוז דרומי.  התוצאה, אכן מרשימה. ללכת בין שדות החיטה בשביל סלול המאפשר גם דיווש באופניים  זו בהחלט חוויה.

 אופק התעקש לצרף את אתר בית הכנסת העתיק והוואדי לתוכנית שנהגתה בתחילת שנות האלפיים ומטרתה היתה להעלות את עמק בית שאן על מפת התיירות בישראל. לפרטים: יפתח אופק 050-7390514

 מכאן  ניסע כרבע שעה לעין חרוד, עד למקור השם מעוז חיים בבית שטורמן.  המקום הינו המוזיאון הראשון להתיישבות שהוקם בארץ ישראל והוא קרוי ע"ש חיים שטורמן - איש השומר, חבר ההגנה ודמות מופת לגבורה ולאהבת ארץ ישראל.

בשנת 1938 במסגרת תפקידו כאיש הביטחון של ‘הגוש‘ (יישובי עמק חרוד ועמק בית שאן) ובשליחות הקרן הקיימת לישראל, נסע חיים שטורמן לעמק בית שאן יחד עם חבריו אהרון אטקין והווטרינר ד"ר דוד מוסינזון, לאיתור מקומות בהם ניתן יהיה להקים נקודות התיישבות חדשות. רכבם עלה על מוקש ושלושתם נהרגו במקום.

ב-1941, שלוש שנים לאחר מותו, נחנך בעין חרוד, ביוזמתו של חבר עין חרוד שמואל סבוראי, מכון ומוזיאון ‘לידיעת המולדת‘, בית שיציג את רוחה ודמותה של המולדת כפי שחיים שטורמן גילם באישיותו ובקורות חייו ואת הערכים שהיו חשובים לו - אהבת האדם והאדמה, הטבע, ההתיישבות והחקלאות.

המוזאון מציע מגוון תכניות ופעילויות חווייתיות מרתקות, החל מיום סיור הכולל תצפית על עמק יזרעאל המזרחי כיחידת נוף והיסטוריה, ביקור בתצוגות המוזאון ועד פעילויות קצרות יותר, המותאמות לגילאים ולאופי הקבוצה.

התכנים מתמקדים בנושאי נוף טבע וסביבה, מורשת ודמויות מופת, התיישבות, היסטוריה וארכיאולוגיה וכמו כן תערוכות שונות בנושאי מדע ואומנות המתחלפות מעת לעת.

מומלץ ביותר לבקר באולם הטבע הכולל פריטים מדעיים מרתקים ואוסף פוחלצים מרשים של חיות העמק, חיות משק ובר, זוחלים ועופות מכל המינים ובסליק מתקופת המנדט הבריטי (בתיאום מראש עקב צרכי אבטחה).

באודיטוריום הנוח ניתן לצפות בסרט על המוזיאון ועל משפחת שטורמן אשר שכלה את שושלת בניה במלחמות ישראל ובסרטים ייעודים נוספים.

המקום מתאים לכל הגילאים, ממוזג ומומלץ ביותר בימי הקיץ החמים. בחצר המוזאון יש שולחנות פיקניק מוצלים. כמו כן המקום מספק מים קרים ושירותים לציבור המבקרים.

 זהו, מרכז עליה לרגל, שדרכו ניתן לחוות, להרגיש וללמוד את פיסת ארץ חשובה זו , מורשתה המפוארת, וכל הטוב שהיא צופנת בחובה.

והיכן אוכלים? ברוזליה בבית שאן.

במקום שמחבר את כל האתרים: מעוז חיים (על שמו של חיים שטורמן, מוזיאון שטורמן בעין חרוד ורוזלינה הממוקמת ברחוב... חיים שטורמן בבית שאן.

קמו להן שתי נשים ,חנה וחוה, לקחו מבננה עתיק בפאתי העיר ועשו מעשה. וכך מספרת חוה גלסנר (אחת מהשתיים) "ברגע שחנה אמרה "רוזליה" חוה הבינה שזה כנראה גורל וככה התחלנו לחלום את המקום שיביא את כל המרכיבים שבהן אנחנו מאמינות : איכות, טריות, טעם, דיוק וחוויה ייחודית. רוזליה ממוקמת במבנה לשימור עם סיפור משלו בסמוך לגן הלאומי בעיר העתיקה בית שאן.

הפטיסרי הייחודי הוא גולת הכותרת והוא כולל קינוחים מתוקים וייחודים, עוגות מוס עשירות, בחושות, טארטאלטים ועוד המון...
בנוסף המקום מציע תפריט מוקפד מחומרי הגלם האיכותיים והטובים ביותר וכולל מנות מפנקות ומקוריות העשויות בהמון אהבה. טעים, איכותי, עם הרבה אהבה.

עמק המעיינות. חום בלב, אהבה לטבע ולמורשת והרבה מרחבים.

לפרטים ואפשרויות בילוי נוספות, עמותת תיירות ״הצפון הקרוב״ 04-6532854 או באתר האינטרנט www.tour-mgb.org.il.