הכנס השנתי ה-22 לתורה ומדע התקיים השנה לראשונה במכללה הדתית האקדמית לחינוך בשדות נגב – 'חמדת הדרום'.

הכנס שכבר הפך למסורת בקרב העוסקים בתחום, מדי שנה בימים שלפני חג הפסח, התמקד במפגש תורני – מדעי בתחומים שונים של מדעי הטבע והטכנולוגיה, מדעי החברה ומדעי הרוח, ובהשלכותיו של מפגש זה על חיי היום – יום.

בשנים האחרונות מתקיים הכנס לסירוגין באחד משלושת המוסדות - אוניברסיטת בר-אילן, המרכז האקדמי לב וישיבה יוניברסיטי בישראל. לפני מספר חודשים פנו נשיא המכללה, פרופ' אבי לוי, ופרופ׳ זכריה מדר, רקטור המכללה לוועדה המקצועית המארגנת של הכנס ובראשם פרופ, עלי מרצבך מאוניברסיטת בר אילן, בבקשה לקיים את הכנס בקמפוס מכללת חמדת הדרום.

הוועדה נענתה לבקשה זו גם במטרה לחזק בכך את הדרום. יש לציין כי זהו הכנס היחיד מסוגו בארץ ובעולם, שדן באופן שיטתי בענייני תורה ומדע. גם השנה הכנס מתקיים בשותפות עם המרכז האקדמי לב, ישיבה יוניברסיטי בישראל ואוניברסיטת בר אילן וכאמור, המכללה האקדמית לחינוך "חמדת הדרום".

נשיא מכללת חמדת הדרום פרופ' אבי לוי פתח את הכנס במילות ברכה לאורחים ולמכובדים הרבים באומרו כי "לאחר ההכנות המשותפות עם שאר המוסדות האקדמיים המארגנים, קיבצנו בכוחות משותפים את מיטב המרצים. מכללתנו שמחה לארח את כנס תורה ומדע ה-22 בהמשך למסורת הכוללת אירוח כנסים ארציים לאורך כל השנה במגוון עשיר של תחומים. קיום הכנס בדרום שעבר קיץ קשה ביותר, מחזק את האזור כולו ומעניק רוח גבית למכללה שחרטה על דגלה מאז הקמתה את חשיפת הקשר המהותי בין הקודש לחול ואת החיבור שבין תורה ומדע. אנו מודים לוועדה המארגנת של הכנס שהסכימה לקיים אותו במכללה".

פרופ' עלי מרצבך, יו"ר הכנס ציין סיבה נוספת להעברת של הכנס השנה למכללת חמדת הדרום: "התעניינותן של התלמידות במכללת חמדת הדרום בנושא תורה ומדע הינה נדירה בנוף המוסדות האקדמיים ומבחינתי היא לא פחות ממדהימה. אנחנו מחויבים לגדל תלמידות חכמים ותלמידי חכמים שיתמודדו עם אתגרי השעה בכל הנוגע לתורה ומדע".

עוד ציין פרופ' מרצבך בחיוב רב את השתתפותן הקבועה בכנס של סטודנטיות מחמדת הדרום הלומדות בקורסים של פרופ׳ אבי לוי העוסקים ביהדות ומדע.

מושב הבוקר כלל מספר הרצאות בנושאים שונים. הרב יובל שרלו, ראש ישיבת ההסדר אמי"ת "אורות שאול" שבכפר בתיה בחן את סוגיית ברירת מין העובר לצרכים לא רפואיים ובין היתר דיבר על עמדות הלכתיות ומקורן. מיד אחריו עלה פרופ' זכריה מדר, רקטור מכללת חמדת הדרום, ודיבר על אימות והפרכה מדעית של אמרות חז"ל, תוך שהוא מתמקד בעיקר בנושא התנהגות תזונתית בריאה.

לאחר מכן דיבר פרופ' יוסף בודנהיימר מהמרכז האקדמי לב על גישה שונה להבין את הפרקים הראשונים בספר בראשית. את מושב הבוקר חתם פרופ' נתן אביעזר מאוניברסיטת בר אילן בהרצאתו המאלפת, שהציגה גישה חדשה לגבי תיאור הבריאה השני בפרק שני של ספר בראשית.

מושב הצהריים, שהוביל ד"ר דרור פיקסלר מאוניברסיטת בר אילן, כלל העברת הרצאות קצרות שנמשכו עד שתי דקות בלבד (לפי מדידת שעון ללא אפשרות לחריגות) שמסכמות תצוגת פוסטרים של חוקרים וחוקרות מתוכנית תואר שני מאוניברסיטת בר אילן וסטודנטיות לתואר שני בחינוך מדעי מחמדת הדרום. הצורך בהעברת המסר במהירות שיא הצריך לא פעם "אקרובטיקה" מילולית בהעברת המסרים וכלל לעיתים פספוסים מביכים ולא מעט חיוכים מטעם המרצים, שהתקבלו כמובן ברוח טובה ובחיוכים ואמפתיה מצד הקהל.

לאחר מכן החלו ארבעה מושבים מקבילים בנושאים שונים – ביולוגיה ורפואה בראשות פרופ' קארל פייט, טכנולוגיה בראשות פרופ' אבא אנגלברג, לוחות וזמנים ומידות בהלכה בראשות פרופ' רון עדין וכן מושב העוסק בנושא מדע וחינוך בראשותו של הרב הלל מרצבך שהיה גם מנחה הכנס והמארגן יחד עם גברת מירי כרמי מטעם המכללה.

מושב הערב שחתם את יום הכנס הגדוש בהרצאות התקיים בראשותו של פרופ' נח דנא – פיקאר מהמרכז האקדמי לב. במושב דיבר פרופ' גל ידיד על הנושא "בין עונג להתמכרות" ודן בשאלה האם ניתן לשלוט על הרצון. הכנס הסתיים בחלוקת פרסים לפוסטרים המצטיינים. פרופ' עלי מרצבך סיכם את הכנס ואמר כי "כמו בכל שנה, הכנס מהווה הזדמנות למפגש ייחודי בין מדענים שונים כדי לדון על התפתחותו של המדע המאפשר לנו להבין טוב יותר את תורתנו הקדושה".