בנט בסין
בנט בסיןצילום: דובר הבית היהודי

יוזמתו של ראש הממשלה להקמת בסין 'עיר מים' בה יופעלו טכנולוגיות מים ישראליות מתקדמות עושה צעדים מתקדמים עם הגעתה של משלחת מיוחדת מהעיר הצפויה להפוך לעיר המים, העיר שואוגואנג.

את יוזמתו העלה ראש הממשלה כבר בשנת 2013. לנוכח הדרישה המשמעותית של מדינות מפותחות ומדינות מתפתחות המתמודדות עם גידול תעשייתי הולך וגובר לעמוד באתגרים מורכבים בתחום המים.

במשרד הכלכלה שחבר למיזם מציינים כי סין, המהווה שוק מתפתח הצומח בקצב מואץ, מתמודדת מול אתגרי מים רבים: האורבניזציה ההולכת וגוברת דורשת בניית תשתיות אדירות הכוללות טיפול בהולכת מים ובשפכים עירוניים, אספקת מים איכותיים, התייעלות וחסכון במשאבי מים מוגבלים וכולי. כמו כן, מדובר במדינה בה קצב התפתחות תעשיות מזהמות דורש עמידה בתקני רגולציה עולמיים והטמעה של טכנולוגיות השומרות על הסביבה.

 לנוכח מכלול אתגרים אלה, לצד יכולותיה המוכחות של תעשיית המים הישראלית, יזם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את הקמת 'עיר המים' בסין במהלך ביקורו בסין בשנת 2013. היוזמה הועלתה בפני הממשל הסיני אשר אימץ בחיוב את ההצעה לבחור עיר סינית אחת ולהפוך אותה לדוגמא המוכיחה כיצד טכנולוגיות מים ישראליות עשויות לשפר את תשתיות המים העירוניות, החקלאיות והתעשייתיות. לצורך ביצוע הפרויקט הוקמה קבוצת עבודה משותפת לישראל וסין, בראשה עומד מנכ"ל משרד הכלכלה, עמית לנג.

 לאחר בחינה של צוותי מומחים, הכריז שר הכלכלה, נפתלי בנט, במהלך ביקורו בסין בנובמבר האחרון עם משלחת חברות מים ישראליות, על שואוגואנג כעיר הנבחרת להדגמת היכולות הישראליות.

שואוגואנג הינה עיר השוכנת בפרובינציית שנדונג (השנייה בגודלה בסין עם כמאה מיליון תושבים), המונה כמיליון תושבים ומהווה מודל לכ-500 ערים נוספות בסין, אשר יוכלו גם הן לאמץ את הטכנולוגיות לאחר ביצוע הפרויקט ב שואוגואנג.

השבוע (בין התאריכים 29.1-1.4) מבקרת בארץ משלחת המונה כעשרים נציגים מהעיר הנבחרת. מדובר בביקור עבודה ראשון של נציגי העיר והוא צפוי לפתוח את שלב איתור החברות וטכנולוגיות המים הישראליות שישולבו בעיר, הן בתשתית המוניציפאלית והן בחברות התעשייה והחקלאות הממוקמות בה. בהמשך, ייצא קול קורא תחת תכנית מאגדי תשתית במינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה וייערך תהליך תחרותי לבחירת מאגד החברות המתאימות ביותר לביצוע הפרויקט, אשר ימומן על ידי הצד הסיני.

במשרד הכלכלה מדווחים כי תכניתIsrael NewTech  שבמשרד, התכנית האמונה על יישום הפרויקט בצד הישראלי, אחראית על הביקור שבמהלכו תערוך המשלחת סיורים בחברות ומתקני מים שונים ותיפגש עם גורמי ממשל כגון רשות המים. בנוסף השתתפה המשלחת בסמינר שנערך אתמול (שני) ובו הוצגו אתגרי העיר וציפיותיה מהפרויקט ובו נפגשו עם נציגי חברות ישראליות.

 עמית לנג, מנכ"ל משרד הכלכלה ויו"ר קבוצת העבודה המשותפת לפרויקט 'עיר המים' בסין: "יוזמת 'עיר המים בסין' מהווה דוגמא מוחשית לקידום יחסי הסחר של ישראל עם סין וחשיבותו של שוק יעד זה בעיני משרד הכלכלה. השוק הסיני טומן בחובו הזדמנויות רבות עבור התעשייה הישראלית במגוון סקטורים ותחומים, כאשר סקטור המים הישראלי הינו בעל פוטנציאל אדיר לביצוע פרויקטים עתירי הון. אנו גאים להיות המשרד המוביל פרויקט זה כפתיחת דלת משמעותית עבור תעשיית המים הישראלית בסין בפרט ובעולם כולו בכלל".

 אוהד כהן, מנהל מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה מספר כי פרויקט 'עיר המים' הוא נדבך נוסף בפעילות המורכבת של משרד הכלכלה לעידוד הקשרים הכלכליים בין ישראל לסין: "הצמיחה הכלכלית בסין בעשורים האחרונים מהווה כמובן הזדמנות גדולה מאד למשק הישראלי ולחברות ישראליות. משרד הכלכלה הגדיל את מספר הנספחים המסחריים בסין מנספח אחד ב-2008 לכדי מערך של 5 נספחויות מסחריות ישראליות, הפרושות בכל רחבי סין ומסייעות לחברות הישראליות בבניית מערך הקשרים המסחריים המביא לפריצת דרך כה משמעותית כדוגמת פרויקט 'עיר המים'. סין טומנת בחובה הזדמנויות רבות מעבר ליצוא ישראלי מסורתי של סחורות, כך למשל שיתופי פעולה מורכבים וארוכי טווח כמו 'עיר המים' או שיתופי פעולה טכנולוגיים אחרים. המשותף לכל שיתופי הפעולה הללו הוא יישום של טכנולוגיה וידע ישראליים בתחומים המעניינים את הסינים ובהם יש לישראל יתרון יחסי ברמה העולמית כגון תקשורת, מכשור רפואי, סביבה וכו'".

זיוה איגר, מנהלת היחידה להשקעות זרות ושת"פ תעשייתי במשרד הכלכלה, מתייחסת גם היא למיזם ואומרת כי "ישראל ידועה כמובילה עולמית בתחום המים, הן מבחינת בניית משק מים לאומי ברמת המדיניות והרגולציה והן מבחינת פיתוח טכנולוגיות חדשניות. פרויקטים בתחום המים הינם גדולים ומורכבים מטבעם, קל וחומר כשמדובר במדינה גדולה כמו סין. יוזמת עיר המים עשויה לסלול את הדרך לתעשיית המים הישראלית בחדירה לשוק הסיני והיא מהווה יוזמה מרכזית לשיתוף פעולה ממשלתי-עסקי בין ישראל לסין".