אילוסטרציה. נתב"ג
אילוסטרציה. נתב"גפלאש 90

26 אזרחי ארצות הברית יגישו בצהריים (שלישי) תלונה בגין פשעי מלחמה לפרקליט המדינה בארה"ב המבקשת ממשרד המשפטים להעמיד לדין בכירים מחמאס בעקבות פשעי מלחמה שבוצעו במהלך מבצע "צוק איתן".

הקבוצה טוענת כי מחבלים פלסטיניים שיגרו במכוון רקטות לעבר נמל התעופה בן גוריון במהלך קיץ 2014, כאשר אזרחים וכלי תעופה אמריקאים שהו במרחב הנמל.

על פי החוק האמריקאי, ניתן להטיל עד עשרים שנות מאסר על אדם המשתמש באופן בלתי חוקי ובמתכוון בכל חומר או כלי נשק לביצוע מעשה אלים בשדה תעופה בינ"ל, כאשר הקורבן הינו אזרח ארה"ב. קבוצת התובעים מונה נוסעים ששהו בנתב"ג בזמן המתקפה ונאלצו לתפוס מחסות ממוגנים, בנוסף לנוסעים אשר טסו בטיסת דלתא 468 מניו יורק לעבר ישראל ומטוסם הוסת לנחיתה בפריז, כתוצאה מהסכנה על הקרקע.

התלונה קוראת להעמיד לדין את מנהיגי החמאס ואת חברי חוליית השיגור: חאלד משעל, חמדאן עוואד סאמי אבו זוהרי, חודייפה סאמיר עבדאללה אלחלות, אחמד ג'נדור, ראא'ד סאעד, מרוואן עבד-אל קארים עיסא וסאלח עמר דאלול.

יו"ר ארגון שורת הדין, ניצנה דרשן-לייטנר מרמת גן ועו"ד רוברט טולצ'ין, ארגנו וניסחו את הפנייה למשרד המשפטים.

במהלך מבצע "צוק איתן" מחבלי חמאס שיגרו רקטות לעבר שדה התעופה הבינלאומי נתב"ג. כתוצאה משיגורים אלו נשמעו אזעקות חוזרות ונשנות במרחב נתב"ג. אזעקות אלו גרמו לכלל הנוסעים בנתב"ג, אזרחי ארה"ב ואחרים לנוס למרחבים המוגנים. יותר מ-4,800 רקטות ו-1,700 מרגמות שוגרו לעבר ישראל מרצועת עזה. חלק ניכר מהרקטות כוונו לעבר מרכז הארץ וסביבות נתב"ג. למרבה הצער, אף שרובן המוחלט של הרקטות יורט על ידי מערכת "כיפת ברזל", 225 מתוכן פגעו במרכזי אוכלוסיה אזרחית. ששה אזרחים ישראלים נהרגו מירי הרקטות הפלסטיני.

ביום 22 ליוני 2014, בעקבות ירי רקטות לעבר העיר יהוד, הסמוכה לנתב"ג, נהרס בית מגורים. כתוצאה מהפגיעה, הוציאה רשות התעופה האזרחית (FAA) הוראה האוסרת על טיסה לעבר תל-אביב וממנה, לכל חברות התעופה האמריקניות. טיסה 468 של חברת דלתא לתל-אביב, על 273 נוסעיה, נאלצה לנחות בפריז ולא להמשיך ליעד המקורי, תל-אביב. חברת אמריקן אירליינס נאלצה לבטל טיסתם של נוסעים בעת שהמתינו לטיסתם הצפויה בנתב"ג, בעקבות הוראת ה-FAA. כמו כן, ספקים אירופיים וקנדיים רבים ביטלו את טיסותיהם כתוצאה מההתקפות לעבר נמל התעופה.

בצל איסור הטיסה קבוצת מחבלי חמאס הכריזה כי המתקפה על נתב"ג ושיבוש הטיסות בעקבותיו היה "לניצחון גדול". דובר החמאס, סמי אבו זהורי, מסר הודעה ש"המתקפה כנגד נתב"ג ובעקבותיה סגירת המרחב האווירי של ישראל הינן ניצחונות גדולים להתנגדות וכתר לתבוסה הישראלית."

שורת הדין הגישה זה מכבר מספר תלונות לבית הדין הבינלאומי הפלילי (ICC)  כנגד בכירים ברש"פ וחמאס  על מעורבותם בפשעי מלחמה כנגד ישראלים ופלסטינים כאחד. עם זאת, זו הפעם הראשונה ששורת הדין מגישה תלונה על פשעי מלחמה כנגד החמאס תחת סמכות שיפוט של מדינה בת בריתה של ישראל.

בשבוע שעבר, הודיעה הרשות הפלסטינית כי תגיש לראשונה תלונה כנגד הנטען כפשעי מלחמה של ישראל ביום 1 באפריל. כמו כן, ארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל פרסם בשבוע שעבר דו"ח שבו האשים את חמאס בביצוע פשעי מלחמה על ידי שיגור רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל במהלך המלחמה בעזה.

לדברי עורכת הדין דרשן-לייטנר "לא ניתן להכחיש כי חמאס וארגונים פלסטיניים אחרים, כולל הפת"ח פגעו באופן ממוקד בנמל התעופה בן גוריון בקיץ האחרון, זאת במטרה לגרום להרג נוסעים ולפגוע בחברות בינלאומיות. חמאס התפאר בגלוי בהצלחתו כאשר ה- FAA אסור על טיסות אמריקאיות לנתב"ג במהלך מתקפות טילי הטרור. למשרד המשפטים האמריקני יש סמכות ברורה להגיש כתבי אישום נגד מנהיגי חמאס אלה והיועץ המשפטי לממשלה צריך להבהיר למחבלים הפלסטינים שהם לא יקבלו עוד כרטיס חינם עבור פשעי המלחמה שביצעו. אנו נמשיך להגיש תלונות נגד המנהיגים הפלסטיניים, הן בבית הדין הפלילי הבינלאומי והן בתחומי שיפוט לאומיים אחרים בגין פשעי המלחמה שהם ביצעו נגד אזרחים. "