נשיא המדינה במליאת הכנסת

שבועיים בדיוק לאחר הבחירות לכנסת ה-20, הושבעו אחר הצהריים (שלישי) 120 חברי הכנסת הנבחרים, מהם 39 חברי כנסת חדשים.

רוב הח"כים הערבים מהרשימה המשותפת עזבו את אולם המליאה לאחר השבעתם ולפני שירת התקווה. יו"ר המפלגה חבר הכנסת איימן עודה וחבר הכנסת דב חנין נותרו במליאה.

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין פתח את ישיבתה הראשונה של הכנסת ה-20 לאחר שנכנס לאולם המליאה לקול תרועות כבוד. "אני שמח ונרגש לפתוח את ישיבתה הראשונה של הכנסת העשרים. היום, יום שלישי, י"א בניסן תשע"ה", הכריז ריבלין והכה בפטיש שלוש פעמים.

לאחר מכן נשא ריבלין דברים ואמר כי "ביום הבוחר האחרון, הוכיחה שוב הדמוקרטיה הישראלית שהיא חזקה, בועטת ובלתי צפויה. בכרמיאל ובנצרת, בבני ברק ובתל אביב, באריאל ובכוכב יאיר, בנחל עז, ברהט, בנתיבות, בירושלים ובארץ כולה; יצאו מיליוני אזרחים ואזרחיות להרכיב את הפסיפס הישראלי של הכנסת העשרים.

''ביום דין הבוחר, הם קבעו מי ינוח ומי ינוע, מי ישפל ומי ירום. גזר דינם הוא שעיצב את פני הכנסת הזאת ומכוחה, את פניה ועתידה של מדינת ישראל לשנים הבאות".

הנשיא ריבלין התייחס למשא ומתן הקואליציוני להרכבת הממשלה. "טרם הושלמה המשימה, כל עוד לא הושבעה ממשלה בפני כנסת נבחרת זאת. אני מפציר בכל הצדדים הנוגעים בדבר, לחתור לסיום המשא ומתן הקואליציוני בהקדם. המערכת הציבורית סובלת משיתוק מזה חודשים ארוכים ויש לאפשר לה לשוב ולתפקד. כל יום שעובר, גובה מהעם בישראל מחיר יקר".

באשר למערכת הבחירות הסוערת אמר ריבלין כי ''נדמה היה לפעמים שהדרמה מתחוללת בין הפוליטיקאים לבין עצמם, בין הפוליטיקאים לתקשורת, בין קמפיינים לספינים, בין 'הם', ו'אתם' ו'אנחנו'. אבל כעת, משתמו ההתכתשויות, הגיע הזמן לשוב אל השחקנים הראשיים, אזרחי ואזרחיות מדינת ישראל.

''לא אתם, היושבים כאן, המפסידים או המנצחים, אלא הם. הם, שבשליחותם אנו פועלים, כמשרתי הציבור- ולא, כנבחרים מורמים מעם. יושבים כאן היום לא מעט חברי כנסת חדשים. דעו לכם, הבית הזה הוא בית זכוכית. ואולם, קירות הבית הזה שקופים, לא רק בשל עיני העם הנשואות לכאן- אלא כדי שעיניכם, יהיו נשואות אל העם. אל הציבור שאתם נציגיו, אל העם- שאתם עכשיו משרתיו''.

ריבלין ביקש מחברי הכנסת, ''אל תשאירו את כאבי העם הזה ודרישותיו, מחוץ לכתלי המשכן. את כאבם של חסרי הדיור וחסרי הישע, את מצוקתם של העובדים העניים, את דרישותיהם של העובדים הלא מתגמלים, את חששם המתמשך של תושבי עוטף עזה, הביאו אותם  אתכם לישיבות הסיעה, לחדרי הועדות, למליאה הזאת.

''אל תשכחו לרגע, מי שלח אתכם לכאן; אמון הציבור הוא הנכס היקר ביותר שיש בדמוקרטיה- והאמון הזה, נתון עכשיו בידי כל אחת ואחד מכם''.

מאולם המליאה עברו 120 חברי הכנסת להרמת כוסית בטרקלין שאגאל במשכן. ראש הממשלה נתניהו הבטיח לטפל ביוקר המחייה בדגש על מחירי הדיור בישראל. בנוגע לסוגייה האיראנית אמר נתניהו: "כשמדובר באיום קיומי, ישראל חייבת לדבוק בעמדתה ולעמוד על שלה"

ראש הממשלה הבהיר כי עמדת ישראל בנוגע לתכנית הגרעין של איראן דומה לעמדת מדינות ערביות אחרות באזור. "אני מקווה שהשותפות עם מדינות ערביות תסייע בקידום השלום עם שכנינו הפלסטינים", אמר נתניהו. "ידה של ישראל מושטת לשלום".