'הייתי שם',

איור: אברהם זמורה,

הוצאת מלכות וקסברגר,

136 עמ'

נדמה שכמעט אין יום סביב מעגל השנה היהודי שמלכות וקסברגר טרם המציאו לו פריט מתאים. לקראת הפסח התבשרנו על ספר חדש שהם הוציאו לילדים ולמשפחה: 'הייתי שם – סיפור יציאת מצרים מזווית אישית'. המו"ל של הספר, האמן יואל וקסברגר, סיפר לי בהתלהבות ש"זאת הייתה חוויה ענקית ליצור ספר כזה בשנתיים של עבודה. פשוט הרגשתי שאני יוצא ממצרים".

הספר מביא כמובן את סיפור יציאת מצרים המלא, כאשר סדר השתלשלות העניינים מסופר כביכול מפיה של מרים הנביאה, אחות משה ואהרן. החל משעבוד בני ישראל ממצרים, גזרת התינוקות והולדת משה, דרך בריחתו למדיין, דבר ה' אליו בסנה ושיבתו למצרים ועד לעשרת המכות, יציאת מצרים וקריעת ים סוף. מפעם לפעם משתלבות בסיפור דמויות נוספות שמספרות את העובר עליהן כמו פרעה, החרטומים, משה רבנו, יהודי משועבד וכמובן דתן ואבירם. הסיפור מבוסס על מדרשים ואגדות חז"ל, כאשר לכל אורך הספר מובאים הפסוקים הרלוונטיים המתייחסים לכל פסקה.

את הספר מעטרים איורים מקוריים ומיוחדים, בשילוב קטעי קומיקס על כפולת עמודים, שעליהם אחראי המאייר אברהם זמורה. הציורים ממחישים את העוצמה של התהליכים שעברו בני ישראל במצרים ומאפשרים לקוראים לחוות את ההתרחשויות על כל פרטיהן ולהרגיש כאילו היו שם ממש וזכו להיגאל.

*****

הילדים החכמים, הסיפור על רבי יהושע בן חנניה,

תמי הלוי,

איור: לרה מישורוב,

הוצאת ידיעות ספרים,

29 עמ'

ידיעות ספרים מוציאים ספר נוסף לילדים בסדרת 'חכמים לקטנים'. הפעם הספר מביא את סיפורו של רבי יהושע בן חנניה ושני הילדים החכמים, המבוסס על המובא בגמרא במסכת עירובין, בלשונה של תמי הלוי, לצד איוריה של לרה מישורוב.

הרומאים והיוונים היו נהנים להתפלמס עם רבי יהושע בן חנניה ולהתבשם מחוכמתו הרבה, אך לפליאתם הוא מספר להם איך ניצחו אותו שניים מילדי ירושלים. החוכמה של הילדים אכן מצדיקה התפעלות ומעידה על הבנת החיים לעומקם, ובכך שלפעמים המציאות קצת מורכבת ואינה רק שחור-לבן. לא יזיק אם הילדים בדור שלנו ילמדו מחוכמתם של ילדי ירושלים וכמובן גם מרבי יהושע בן חנניה.

הסיפור כתוב בשפה פשוטה וקולחת, כשהאיורים תופסים חלק נכבד מהמקום בדף והופכים את המסופר למובן עוד יותר.