תלמידים
תלמידיםפלאש 90

משרד החינוך מפרסם היום (רביעי) עדכון לחוזר המנכ"ל "אקלים חינוכי מיטיבי והתמודדות מוסדות החינוך עם אירועי אלימות וסיכון".

בחוזר המנכ"ל חידדו את ההנחיה כי בכל מקרה אין למנוע כניסה של תלמיד לשטח בית הספר בשל הגעתו ללא תלבושת בית הספר. כמו כן, השעיית תלמידים מבית הספר מותרת רק במקרים חריגים, ולאחר שמוצה טווח התגובות החינוכיות. "יש להקפיד כי לצד ההשעיה ייעשה תהליך חינוכי טיפולי", נמסר.

באשר לאירועי אלימות בבית הספר, טוענים במשרד החינוך כי אלימות בין תלמידים מהווה פעמים רבות ביטוי לקושי, למורכבות ולמצוקה. "לפיכך, הצבת גבולות תיעשה לצד התערבות חינוכית, רגשית ומתן חיזוקים חיוביים להתנהגויות הרצויות", נכתב.

באירועים חמורים כמו פריצה, הצתה וסחיטה באיומים, נדרשת המסגרת החינוכית לדווח למשטרה על המעשים.

במשרד ציינו כי ההחלטה על עדכון החוזר התקבלה על רקע צרכים שעלו מן השטח לאור המציאות החינוכית המשתנה כגון: התפתחות טכנולוגית המצריכה מתן מענה במוסדות החינוך.

מנכ"לית משרד החינוך מיכל כהן מדגישה כי מערכת החינוך מחויבת לשמור על שלומם וביטחונם של התלמידים והצוותים החינוכיים: "משרד החינוך פועל לקידום סביבת למידה בטוחה, צמצום האלימות ויצירת תרבות בית-ספרית המבוססת על הכלה של תלמידים שונים ומתן כלים להצלחתם. חוזר זה מדגיש כי הצגת גבולות ברורים והוגנים נועדה לסייע למי שחרג מהם, לשמור על עצמו ועל אחרים בסביבתו, למנוע התנהגויות סיכון, ולאפשר התנהלות תקינה של תהליכי הוראה, למידה והערכה".

עדכון החוזר, תוצר של ועדה מקצועית בה השתתפו בין היתר גם נציגים ממשטרת ישראל, משרד הרווחה, הסנגוריה הציבורית, המועצה לשלום הילד, נציגי ארגון המורים וארגון ההורים הארצי, מתייחס לראשונה לסוגיית האלימות נגד בני נוער ברשת, העשויה לבוא לידי ביטוי באמצעות פגיעה בפרטיותם של תלמידים, הפצת שמועה אודותיהם או פגיעה ממושכת באמצעים דיגיטליים, לרבות חרם והטחת עלבונות.

העדכון קובע גם כי במקרה של השעיה מבית הספר, במקרה שמוצו כל הפתרונות החינוכיים האחרים, יש ליידע טלפונית את הורי התלמיד, לפחות יום אחד לפני מועד ההשעיה, וכן למסור בידי התלמיד מכתב המיועד להורים - ובו סיבת ההשעייה. כמו כן, יש להעניק לתלמיד משימה מותאמת אישית לביצוע בבית, שבמעקב אחר ביצועה יישמר הקשר בין המורה לתלמיד.


העדכון כולל גם סעיף ראשון מסוגו הנוגע לטיפול באירועי אלימות שהורים מעורבים בהם, כאשר נקבע כי במקרה של אלימות מסוג זה, תוגש תלונה למשטרה על ידי עובד ההוראה ובהתאם לשיקול דעתו, כאשר גם מנהל בית הספר רשאי לנהוג כן, בכפוף לשיקול דעתו.

העדכון גם מסדיר את סוגיית השימוש בטכנולוגיה אישית בזמן השיעור, בין אם מדובר בסמארטפון או בטאבלט, וקובע כי ניתן להיעזר בטכנולוגיה אישית רק לצורך פעילות חינוכית - לימודית שהוגדרה על ידי הצוות החינוכי. במקרה של שימוש חוזר בטלפון נייד בזמן שיעור, שלא לצורך פעילות חינוכית, בית הספר יגיב באמצעות הפקדת המכשיר במזכירות בית הספר למשך יום הלימודים, הזמנת ההורים למתחם, התייחסות לשימוש בסמארטפון בסעיף ההתנהגות בתעודה ואף כתיבת עבודה בנושא.

באשר להתמודדות עם התנהגויות חריגות בגני הילדים, חשוב שהגננת תהיה זמינה ורגישה לצרכי הילד, תעניק לו בסיס רגשי בטוח ותכיל את כעסיו ואת התפרצויות הזעם. במקרים חריגים מאוד ולאחר שהובהר כי הילד המדובר מהווה סכנה לעצמו ולסביבתו, ורק לאחר שמוצו כל דרכי הטיפול המקובלות וניתן אישור המחוז, ניתן יהיה להשעות את הילד בבית ליום אחד בלבד.