היכל השמות ביד ושם
היכל השמות ביד ושםcourtesy Yad Vashem

בית המשפט השלום בירושלים גזר שישה חודשי מאסר בפועל, שירוצו בעבודות שירות, על אלחנן אסתרוביץ', תושב ירושלים, שהורשע בשש עבירות של השחתה וריסוס כתובות נאצה.

על פי כתב האישום, ריסס אסתרוביץ' מספר כתובות נאצה במקומות ציבוריים כגון מוזיאון יד ושם ואתר ההנצחה גבעת התחמושת.

במסגרת ההסדר הטיעון הודה אסתרוביץ' והורשע בעבירות של השגת גבול, 6 עבירות של כתיבה והשחתת פני מקרקעין, עבירה של היזק לרכוש במזיד ועבירה של פגיעה בדגל המדינה.

במהלך הדיון בטיעונים לעונש הסביר אסתרוביץ', כי "המעשה שלי היה מתוך אידיאולוגיה, עם כל הכבוד למדינת ישראל ולמפעל הציוני, הם לא בעלי בית של עם ישראל ושל העם היהודי, הם לא אופוטרופוס של העם היהודי, יש עוד דעות בעם ישראל, עוד שיטות, לא כולם קיבלו את הציונות, יש כאלה שמתנגדים לה, וממשיכים להתנגד".

לדבריו, "עשיתי את זה כדי להביע את הקול שלנו שהוא מצונזר. אני מביע התנצלות כלפי כל מי שנפגע כתוצאה מהמעשים שלי. לא היתה לי כוונה לפגוע באף אחד, ואני לא מתכוון לחזור על המעשים".

השופט איתן קורנהאוזר ציין בגזר הדין, כי "זכותו של הנאשם להביע את עמדתו, וכדבריו את 'האידיאולוגיה' שלו, הינה חלק מחופש הביטוי, המהווה את אחד מיסודותיו של המשטר הדמוקרטי. יחד עם זאת, הנאשם בחר להביע את עמדותיו באופן מתריס, פוגע ומקומם, תוך ביצוע העבירות במקומות רגישים ביותר לציבור הרחב. הנאשם ביצע את המעשים באופן מכוון במקומות אלה, תוך התעלמות גסה ממידת הפגיעה האמורה".

"בהתחשב בקבלת האחריות וכן בעובדה שזוהי הרשעתו הראשונה של הנאשם, יש לקבל את העמדה כי אין להטיל עליו מאסר בפועל, ואולם אופי המעשים, ריבוי העבירות בהן הורשע, התכנון המוקדם ואופי הכתובות, מחייב להעמיד את העונש על הרף העליון של עבודות שירות", הוסיף השופט טרם שגזר את דינו ל-6 חודשי עבודות שירות ו-3 חודשי מאסר על תנאי.