אם הדבר היה תלוי בה גם אובמה היה על הכוונת של התובעת בנסודה. הנשיא אובמה
אם הדבר היה תלוי בה גם אובמה היה על הכוונת של התובעת בנסודה. הנשיא אובמהצילום: רויטרס

ד"ר אפרים קם, חוקר בכיר במכון למחקרי בטחון לאומי ומומחה לאיראן, מעריך כי למרות שאיראן לא תכיר בישראל, הדרישה הישראלית צודקת מאין כמותה.

"אולי זו דרישה לא ראלית, אבל יהיו גורמים נוספים בארה"ב כמו חברי קונגרס שעשויים לומר שמדובר בדרישה הגונה וצודקת, בפרט כשמדובר בהסכם עם מדינה שמאיימת לחסל את ישראל", מציין קם.

ד"ר קם מעריך שהנשיא אובמה ימשיך לגלות חולשה במשא ומתן עם איראן, "האיראנים דחו את הדרישה האמריקאית שהשיחות יעסקו גם במערך הטילים שאיראן מפתחת, האמריקאים התקפלו, זה קורה גם כעת בשאר הסוגיות".

לדבריו עדיין אי אפשר לדעת האם מאמציו של ראש הממשלה נתניהו נכשלו, "המשא ומתן טרם הסתיים, ההסכם הסופי והמחייב ינוסח בחודשים הקרובים, האם נאומו של נתניהו הזיז משהו, ימים יגידו, ייתכן שחלק מהדרישות האמריקאיות לקראת ההסכם הסופי כן יושפעו מדרישותיה של ישראל, הם לא רוצים להיכנס לעימות עם ישראל. למרות שהם חושבים שזאת הדרך הטובה ביותר לפתור את בעיית הגרעין האיראנית".

ד"ר קם אומר, כי דברי ההרגעה אמש של הנשיא אובמה לא משכנעים, "יש הרבה סדקים בהסכם, וחייבים לשנות את המאזן כדי שהצדדים החיוביים בהסכם יהיו רבים מהצדדים השלילים, כרגע בוודאי שאין לנו סיבות להיות רגועים".