מהומות בהר הבית
מהומות בהר הביתצילום: חטיבת דובר המשטרה

שמונה חודשים לאחר שנקודת המשטרה הממוקמת על הר הבית, ומהווה את סמל השלטון הישראלי היחיד במקום, נבזזה הוצתה ונשרפה כליל בידי פורעים, היא מושבתת למעשה עד לרגע זה.

בכתבה שופרסמה הבוקר (חמישי) בעיתון מקור ראשון, נטען מפי גורמים המעורים במצב בהר הבית, כי כחלק מההסכמות בין נתניהו למלך ירדן שאפשרו את החזרת השגריר הירדני לתל אביב לפני כחודשיים, ניתנה גם הבטחה ישראלית שלא לשוב ולהפעיל את נקודת המשטרה המדוברת.

בלשכת נתניהו מכחישים ומבהירים "לא היה ולא נברא".

בכתבה, טוען עוד העיתונאי ארנון סגל, כי היה זה נתניהו אישית שהורה למשטרה לעמוד מן הצד באותו לילה בו הוצתה הנקודה, ולא להגן על העמדה.

כתוצאה מכך הונפו עליה דגלים פלשתיניים ודגלי חמאס, הציוד המשטרתי נבזז לעיני המצלמות. הקירות התמלאו בכתובות גרפיטי ששיבחו את חמאס ומלחמתו בישראל במסגרת מבצע 'צוק איתן' שהתקיים באותה עת.

תמונות השריפה ההרס והביזה פורסמו בהרחבה על ידי המוסלמים. מלבד הציוד השרוף בחדרי התחנה נצפו שם הפורעים אוחזים במגיני משטרה, לובשים אפודי שוטרים ודורכים על מדים עם סמלי המשטרה. כמו כן התעופפו (וצולמו) בהר מסמכי משטרה סודיים.

סגל עצמו נכנס כשבועיים לאחר ההצתה לנקודת המשטרה החרבה ומצא שם ניירת משטרתית בכמות לא מועטה, כזו שוודאי לא נועדה להגיע לעיני הגורמים האיסלמיים.

לטענתו, קציני המשטרה עקבו אחרי הנעשה בהר במהלך הלילה המדובר באמצעות מצלמות ומסכים, וכן בצפיה ישירה ממבנה ה'מחכמה' שבמבואות ההר בהובלתו של מפקד מחוז ירושלים דאז – ניצב יוסי פריינטי שישב בחפ"ק ודיווח בזמן אמת לממונים עליו.

השוטרים הבחינו בהתפרעות הקשה ליד נקודת המשטרה וראו כיצד המון ערבי מתקהל סביבה ומחבל בה. בכירי המשטרה במקום תהו כיצד להגיב לנוכח המהומה ולנוכח העמדתו בסכנה של הסמל הישראלי היחידי כיום בהר. משהתקשו לקבל הכרעה, הועברה ההתלבטות במעלה דרגות הפיקוד, והתגלגלה אל המפכ"ל יוחנן דנינו ואל השר לבטחון הפנים יצחק אהרונוביץ – ומשם לראש הממשלה עצמו. נתניהו ביקש מבכיר המשטרה להמשיך לעקוב ולדווח, והורה שלא להחדיר בינתיים כוחות לשטח ההר.

משהחמירה ההתפרעות, הועבר לראש הממשלה דיווח נוסף של ניצב פריינטי מהחפ"ק. מפקד המחוז דיווח שתחנת המשטרה כבר נפרצה ונבזזה, וכעת משתוללת בנקודה שריפה. "אין אפשרות להכניס כוח כיבוי בלי פריצה של עשרות שוטרים", דיווח פריינטי.

ראש הממשלה שאל האם כוח המשטרה מסוגל להיכנס לשטח ההר ולכבות את האש באופן בטוח. ניצב פריינטי השיב מן החפ"ק, ותשובתו הועברה מיידית לנתניהו: "אנחנו מסוגלים, אדוני, יש לנו יכולת, אבל עליך לקחת בחשבון שתיווצר מהומה ענקית. ינסו לחסום אותנו וגם לתקוף בכל מיני אמצעים, והערכתי היא שיהיו הרוגים ערבים". נתניהו הורה למשטרה להימנע מכל פעילות.

במשטרה הכחישו גם כן את הטענות, "ההחלטה שהתקבלה על ידי מפקד המחוז נבעה מהערכת מצב מבצעית אשר התייחסה למגוון רחב של אירועים, שיקולים ומידע שהיה מצוי בידי המפקדים בשטח ובידיהם בלבד". במשטרה הוסיפו והדגישו כי קציני משטרה בשטח אינם עומדים בקשר ישיר עם ראש הממשלה.

במשטרת ירושלים ציינו כי נקודת המשטרה נמצאת בימים אלו בשיפוץ, וכי על מועד פתיחתה תתקבל החלטה בהמשך.