המימונה בירושלים
המימונה בירושליםפלאש 90

הערב, עם תום החג, נפתחות חגיגות המימונה ברחבי הארץ.

ראש הממשלה בנימין נתניהו יתארח במימונה באשכול הפיס באור עקיבא, ונשיא המדינה ראובן ריבלין יתארח באשקלון. השר אורי אריאל יתארח ברחובות ונפתלי בנט באשקלון יחד עם חברי הכנסת של הבית היהודי.

יו"ר המחנה הציוני יצחק (בוז'י) הרצוג יתארח בבית שמש ושר הביטחון משה (בוגי) יעלון יחגוג בבית שמש.

בראיון ליומן ערוץ 7 סיפרה בעבר הפרופ' רחל שרעבי, מחברת הספר 'חג המימונה' ומרצה בכירה במכללה האקדמית אשקלון, על מקורותיו של חג המימונה החותם את אירועי חג הפסח וגם פורכת את השמועות על מקורו של החג כתעתיק של טקס פגאני.

במשך כעשר שנים חקרה פרופ' שרעבי את מקורותיו של חג המימונה ולדבריה קיימת משמעות חזקה מאוד בכל חלק וחלק של החג, הנחשב מנהג ולא דין, שהחל לדבריה במאה ה-18. תכלית החג והמנהגים הנלווים אליו היא לסמל את המעבר המדורג בין חג הפסח על איסוריו ומצוותיו לבין ימי החול.

לדבריה אמנם הקהילה היהודית במרוקו לא הייתה של אנשי חקלאות אך הקהילה שם נסמכה על קהילה חקלאית מוסלמית ותנובת הארץ הייתה משמעותית עבורם. זו בין השאר אחת הפרשנויות לשילובן של שיבולים על שולחן המימונה אם כי יש הרואים בשיבולים תזכורת לימי ספירת העומר שהחלו. עוד היא מספרת על המנהג לצאת ביום החג עצמו למקורות מים, נחלים ונהרות, על מנת לדמות את יציאת מצרים.

באשר לשמו של החג מציינת שרעבי את הסברה לפיה המקור הוא שמו של אביו של הרמב"ם שנפטר ביום זה, אם כי לדבריה אין לכך סימוכין כלשהם. סברה נוספת כרוכה בשמה של כיכר הלחם הראשונה שנאפתה לאחר הפסח, כיכר ששמה מימונה, אם כי היא אינה שוללת את האפשרות שהלחם קרוי על שם החג ולא להיפך.

לדבריה המשמעות העיקרית של החג היא כמעין מוצאי שבת של הוספת קודש על החול, כך גם בחג הפסח קיימת הדרגה גם במהלך אירועי החג שנפתחים בצלחת קמח ובה מטבעות זהב וכסף ובשלב הבא אכילת המופלטה הדומה במראה שלה למצה ובשלב השלישי טקס מרשים של לישת הבצק הראשון שלשו אותו ביין שהשתמר מליל הסדר.

על הפוליטיזציה של המימונה אומרת שרעבי כי זו הפכה לפוליטיזציה דו סטרית וכשם שפוליטיקאים ניצלו את המימונה לקידומם בציבור כך עסקנים מיוצאי מרוקו ידעו לנצל את האירוע ואת הפוליטיקאים המוזמנים אליו לטובת קידומם וקידומה של העדה כולה.