לאור יום
לאור יוםצילום: דוד

עשרות אלפי מבקרים גדשו במהלך ימי חול המועד את אתרי הטיול והתיור ברחבי יהודה ושומרון. במהלך הביקורים הללו נתקלו המבקרים בתופעה מוכרת שכמעט ואינה מדווחת – מסחר שחור בעתיקות מאתרי המורשת והארכיאולוגיה.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם דוד (שם בדוי) תושב פתח תקווה שהגיע עם קבוצת מטיילים מעירו פתח תקווה לסיור בסבסטיה שבשומרון, ולו כלשאר המבקרים התברר שבמקום ממוקמות חנויות מוסדרות ובהן נמכרות עתיקות בשוק שחור וללא פיקוח כלשהו כמתחייב בחוק.

"אחרי שחנינו ושמענו את ההדרכה, המדריך שהסביר על החורבות והעתיקות הראה את החנויות של הערבים וסיפר שבתוכם מוכרים הערבים עתיקות", הוא מספר. "תוך כדי המסלול, אחרי מקדש אוגוסטוס והאמפיתיאטרון הגיע ערבי עם חמור. ביד אחת הוא החזיק בקבוק עם זיתים וביד השנייה מטבעות עתיקים שאותן הוא הציע למכירה".

דוד תיעד את ניסיון המכירה למטיילים ובסרטון שצילם ניתן לראות כיצד המוכר הערבי מציג את המטבעות למכירה תמורת ארבעים שקלים וכאשר הוא נשאל אם הדבר מאושר על ידי המדינה תשובתו היא 'איזו מדינה...'. מדבריו נשמע שאינו מבין כלל מה הבעייתיות במכירת עתיקות.

דוד מספר כי הראה למדריך את מוכר העתיקות, אך המדריך שככל הנראה מכיר היטב את התופעה לא הפסיק את דברי ההסבר שנשא בפני המבקרים ורק לאחר מכן אמר שהדבר באחריות המשטרה.

יצוין כי בניסיון המכירה המתועד לא בוצעה בסופו של דבר מכירה אולם הדבר מעיד על הקלות בה מתרחשת התופעה. עוד הוא מספר כי האזור הארכיאולוגי שבו מתבצע שוד העתיקות מגודר בחוטי ברזל שאין כל בעיה לעבור אותם, לחפור ולצאת עם השלל אל השוק השחור כמעט באין מפריע.

לטעמו של דוד אחד המניעים לקלות הבלתי נסבלת שבה מתבצע שוד העתיקות הוא דווקא החובה לתאם כל הגעה למקום עם צה"ל. החובה הזו אמנם מאבטחת את ביקורי היהודים במקום אך הופכת את האזור לכמעט בלתי מפוקח וכמעט חסר אכיפה לחלוטין בתחום זה של שוד עתיקות.

בדבריו מדגיש דוד כי עוד בטרם עולה סוגיית ביזת ערש הולדתו של העם היהודי צריכה לעלות לדיון סוגית הזלזול הגורף של שלטון החוק, שלטון שאמור להטריד את הציבור כולו, ימין ושמאל, דתיים וחילוניים, אך נראה שבפועל לא כך הם פני הדברים.