אורי אריאל
אורי אריאלEmil Salman/POOL/flash90

בראיון ליומן ערוץ 7 קורא השר אורי אריאל לראש הממשלה לקחת את מושכות המו"מ הקואליציוני לידיו ולהעביר הילוך, כהגדרתו. לדבריו הסוגיות שעליהן חלוקים הצדדים פתירות אם רק יחלו לדון בהן ברצינות ראויה.

מיד בפתח השיחה עמו התבקש השר אריאל לספר על משהו בלתי ידוע המתרחש מאחורי הקלעים של המו"מ, אך הוא השיב מיד כי "אין דברים סמויים", וכי "המשא ומתן מתנהל בצורה מאוד איטית". להערכתו של אריאל הדברים בהם דנים הצדדים בשעות אלה יצטרכו להגיע בסופו של יום להכרעתו של ראש הממשלה.

אריאל מציין בדבריו כי נקודות המחלוקת נוגעות הן לסוגיות מהותיות כדוגמת הבנייה בירושלים וחוק הלאום והן לסוגיות מיניסטריאליות בהן מבקשת מפלגתו להיות משפיעה ומורגשת בהרכבה ובהחלטותיה של הממשלה הבאה. "ראש הממשלה צריך להעביר מהלך", הוא אומר.

השר אריאל נשאל מדוע קיימים חילוקי דעות בין הליכוד לבית היהודי בסוגיות מהותיות שבהן לכאורה המפלגות קרובות בעמדותיהן. במענה הציג את סוגיית ירושלים כדוגמא. לדבריו בעניין זה קיימת הסכמה "בדיבורים", כהגדרתו, לכך שירושלים צריכה להיבנות "אלא שזה לא קורה בפועל. יש עצירה משמעותית ביותר בתחום התכנון והבינוי". מעבר לכך הוא מזכיר את נושאי היחס להר הבית וסוגיות דומות המהוות לדבריו חלק מהנושאים המוסכמים ביותר בחברה הישראלית ועם זאת מפלגתו חשה חוסר שביעות רצון באשר להתנהלות בהם.

כשנשאל אם לאחר חתימה על הסכם קואליציוני לא יוכל ראש הממשלה להתנער ממנו בתואנות מדיניות כאלה ואחרות, משיב השר אריאל ואומר כי אכן ניסיון העבר מוביל את מפלגתו לשורת לקחים המחייבים כעת את הכללת הנושאים המהותיים הללו בהגדרות מחייבות יותר מבעבר.

בהקשר זה הוא מוסיף כי ראש הממשלה עצמו "הזכיר לכולנו שצריך לשמור על ההסכמים הקואליציוניים, אלמלא כן תתפרק הקואליציה".

ומה באשר למשרד החוץ שהפך להיות אחת מדרישותיה המובילות של מפלגתו? מדוע דרישה זו משמעותית ואקוטית כל כך? "זה אקוטי מאוד וחשוב מאוד. אנחנו חושבים שהגיע הזמן שהציונות הדתית תעלה קומה נוספת. יש גם הבטים מעשיים חשובים מאוד כמו התקדמות בשטחי סי או שאין מדינה נוספת ממערב לירדן כפי שהכריז ראש הממשלה לפני הבחירות שאין עם מי ועל מה לדבר. אלו דברים יסודיים שחשובים לאזרחי ישראל ואנחנו רוצים להשפיע שם. אין סיבה שמפלגה קטנה מאיתנו תקבל תיק בכיר מאיתנו. זו דרישה הגיונית שמסתדרת עם דברו של הבוחר".

לדבריו של השר אריאל ייתכן והתחושה הציבורית היא שבסופו של יום תיק החוץ יישאר בידי הליכוד והשר ארדן או השר סילבן שלום יזכו בו, אך בכוונת מפלגתו לעמוד על דרישה זו. "ראוי שבנט יעמוד בראשות משרד החוץ ויעשה את הדברים שאנחנו מאמינים בהם, כמובן בתיאום עם ראש הממשלה".

עוד נשאל השר אריאל אודות תיקי החינוך והדתות שלדבריו גם בהם המפלגה רוצה אך מאחר וגודלה של המפלגה אינו כפי שהיו רוצים בעקבות נטישת מצביעים מהבית היהודי לטובת הליכוד "שכעת אינו מאפשר בנייה טבעית בירושלים ובגודל שלנו אי אפשר לקבל את הכול. משרד הדתות חשוב מאוד לנו וכך גם משרד החינוך משמעותי וחשוב לנו".

ומה באשר לו עצמו? האם ויתר על תיק הבינוי? השר אריאל מבהיר שהוא עצמו אינו מוותר על דבר ואינו לוקח דבר. הוא גם מזכיר את חשיבותם של תפקידי ראשי הוועדות כדוגמת ועדת הכספים וועדת חוקה ומשפט. תפקידים אלו אמנם אינם נמנים עם התמונה המרכזית של המו"מ הקואליציוני אך יש בהם ערך שלעיתים אינו פחות מתפקידי השרים.

בשיחה עמו התייחס השר אריאל גם לדבריו ביומן ערוץ 7 של חבר צוות המו"מ של הליכוד, חבר הכנסת יריב לוין, שטען כי אין בסיס לטענות לפיהן הליכוד גורר רגליים במכוון במו"מ הקואליציוני. "אני לא מתייחס לשאלה אם זה מכוון או לא. אני לא חוקר כליות ולב. אתן דוגמא מעשית, בחול המועד סוכם על ישיבה שתעסוק בבניה בירושלים וביהודה ושומרון.

''טרם נקבע מועד לישיבה. זה לא שטרם הייתה ישיבה אלא טרם נקבע לה זמן. למה? זה בידי הליכוד. מה הבעיה לקבוע ישיבה? אם לא קובעים ממילא הדברים שהם חלק מליבת הרצון שלנו לא באים לידי ביטוי". לטעמו עניינים רגישים שכאלה יחייבו את מעורבותו האישית של ראש הממשלה בתהליך.

בהמשך הדברים התבקש אריאל להתייחס גם לדבריו של יוסי שריד בגלי צה"ל ולפיהם במקביל למו"מ הקואליציוני מתהדק הקשר בין הרצוג לנתניהו והסיכוי להקמת ממשלת אחדות הולך ועולה, וזאת, כך אמר שריד, ממקור יודע דבר שסיפר לו על כך.

את הדברים מגדיר אריאל כ"פצצת ניסיון" וקובע כי יתכן ויש בהם ממש אך להערכתו וידיעתו הדברים אינם נכונים. "אני מאמין לראש הממשלה שאמר שהולכים לממשלה ימנית. זה גם מה שהציבור בחר באופן גורף. אני מאמין שראש הממשלה לא יעשה משהו הפוך למשנתו ולתפיסתו".

עם זאת אריאל מפוכח ויודע כי אם יש ממש בדברי שריד הרי שלנתניהו לא תהיה בעיה למצוא את התירוץ הפוליטי שלכאורה הוביל אותו להקמת ממשלת אחדות, אך עם זאת הוא שב ומזכיר כי נתניהו מעוניין בממשלה ימנית "כי הוא רוצה לבנות בירושלים וביהודה ושומרון. הוא אומר לנו לא פעם שהוא רוצה לא פחות מאיתנו ואני מאמין לו. הוא גדל על כך, הוא עשה את זה לאורך שנים בתפקידיו השונים. אין לי סיבה לחשוב שהוא רוצה פתאום לשבת עם ציפי לבני. הרי אם 'המחנה הציוני' יצטרף לקואליציה אני מעריך שהם ירצו רוטציה.

''האם ראש הממשלה שמח על רוטציה? אני חושב שלא. האם הם מאמינים באותם עקרונות ביטחוניים? אני חושב שלא. בואו נבחן את הדברים על רקע דברים מאוד בסיסיים וטריוויאליים שעומדים בפני הממשלה בעתיד הקרוב ביותר. אני סבור שהמרחק בין הרצוג ולבני לבין ראש הממשלה הם משמעותיים ביותר ולכן אני חושב ומאמין שראש הממשלה ילך לממשלה ימנית".

לגבי יוסי שריד עצמו אריאל אינו מבין ממתי שריד הפך להיות יודע דברים רבים כל כך וממתי הוא 'מוציא ומביא' בענייני המו"מ הנוכחי...

ובחזרה להתנהלות המו"מ: "אין תוחלת במשיכת הזמן. אומרים לי מתי זה ייגמר. יש עצבנות ציבורית והיא מוצדקת. הממשלה משותקת. אי אפשר לקבל החלטות משמעותיות. ולכן לטובת המדינה זו תהיה מתנת יום עצמאות יפה לציבור הישראלי. צריך לעבוד. אין תקציב למדינה וזה לא דבר שולי".

אריאל משוכנע שהשיקול לפיו משיכת הזמן תוביל את הבית היהודי לרדת מדרישותיו ולמצמץ ראשונה "עובד לשני הכיוונים. ככל שמתקרבים לקצה כולם נלחצים יותר. אני טוען שאפשר לסיים קודם. אני מכיר די טוב גם את הנפשות הפועלות וגם את סלעי המחלוקת. אלו דברים פתירים שניתן להגיע בהם לסיכום.

''אני פונה לראש הממשלה לקחת את המושכות ואת ההגה ולהעביר מהלך ולצאת לדרך. חבל על הזמן ועל העצבים של הציבור הישראלי שאמר את דברו בצורה נחרצת. זה ברור גם לנו גם לראש הממשלה וגם להרצוג".