לעשות כבוד ולזכור. מצעד הוותרנים
לעשות כבוד ולזכור. מצעד הוותרניםצילום: נתי שוחט. פלאש 90

בימים אלה מקודם רעיון הפיכתו של יום כ"ו באייר, התאריך העברי של הניצחון על גרמניה הנאצית, כיום חג לאומי יהודי. זאת תוך שימת דגש מיוחד על סיפורי הגבורה של לוחמים יהודיים בזירות הקרבות השונות של מלחמת העולם השנייה.

על היוזמה וסיכוייה שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם בני בריסקין, לשעבר יועץ לראש הממשלה נתניהו ומנכ"ל הקונגרס היהודי רוסי, המוביל את היוזמה בארץ.

בראשית הדברים מציין בריסקין כי המהלך כולו שכאמור תופס תאוצה בימים אלה מגיע כיוזמתו של איש העסקים היהודי רוסי ממוצא קווקזי גרמן זכרייב המממן את הפעילות מכספו הפרטי. "היוזמה החלה בשנה שעברה. כולנו מכירים את הנרטיב של השואה. רוב מוחלט של ישראלים יודעים ששישה מיליון יהודים נרצחו בשואה והזיכרון הזה חי בתוכנו, אבל אף אחד לא יודע איזו כמות של יהודים לחמו בחזיתות בנות הברית וכמה לוחמים הביאו את הניצחון", אומר בריסקין.

"זה לא ניצחון של זרים שהביאו להצלת יהודים. היו מיליון וחצי יהודים שנלחמו בכל החזיתות, גנרלים ומפקדים ועוד עם סיפורי גבורה", הוא מדגיש ומספר על גיבור רוסי שעל דמותו ההירואית גדל הוא עצמו כאשר שמע שוב ושוב את סיפורו כמי שעמד מול מקלע וספג את האש בגופו על מנת לאפשר לחברי הפלוגה שלו להסתער מאחוריו, אך הוא עצמו לא ידע שהיו לא פחות מארבעה יהודים שגם הם פעלו באותה הדרך במלחמת העולם השנייה. "לא ידעתי שהיה יהודי שחסם תת מקלע בנקודה אסטרטגית כדי שהפלוגה תוכל לכבוש את הגבעה. הוא ספג 18 כדורים ושרד. היו ארבעה יהודים כאלה אבל ברוסיה סיפרו לנו רק על אלכסנדר מוטרוטוב כי הוא רוסי".

מוסיף בריסקין וקובע כי "דמות הלוחם היהודי שנולד במלחמת העצמאות הוא נרטיב לא מדוייק, כי היו הרבה יהודים שלחמו בכל החזיתות". בריסקין מציג נתונים ולפיהם המספרים מדברים בעד עצמם: 1,500,000 לוחמים יהודים בצבאות בעלות הברית, 500 אלף חיילים יהודים בצבא האדום בלבד, 200 אלף מתוכם נפלו במלחמה ו-160 אלף עוטרו בעיטורי גבורה. גם מקרב הלוחמים היהודיים הצבא האמריקאי היו 36,000 שזכו לעיטורי גבורה. לדבריו אחוז מקבלי העיטורים היה גבוה בהרבה מחלקם היחסי של היהודים, מקרב חיילי הצבא האדום והצבא האמריקאי גם יחד.

לטעמו של בריסקין עלילות הגבורה של חיילים ומפקדים יהודים אלו יכולות ללכד את העם בחג גבורה שיכלול את העדות כולן שכן גם באירופה וגם בצפון אפריקה הוכיחו יהודים את גבורתם. מקדמי מיזם יום החג הלאומי החדש מציינים כי "רבים מהיהודים שימשו בתפקידי פיקוד בצבאות הברית. למעלה מ-300 יהודים שימשו כגנרלים ואדמירלים בצבא האדום. שני יהודים שירתו כמפקדי חזיתות, 9 כמפקדי ציים, 12 כמפקדי אזורי לחימה ו-34 כמפקדי דיביזיות. רבים מבין אותם גנרלים ששרדו את הלחימה, נפלו קורבן אחריה לטיהורי משטר סטלין. גם בצבאות אחרים שירתו גנרלים יהודים. אחד מהם היה מוריס רוז, גנרל בצבא ארה"ב שהשתתף בפלישת בעלות הברית לצפון אפריקה. הקולונל היהודי מרדכי פריזיס, נחשב לאחר מגיבוריה של יוון במלחמת העולם השנייה. הטייסת לידיה ליטבק, גיבורת ברית המועצות, אלופת הפלות המטוסים, רשמה לזכותה 12 הפלות של מטוסים גרמניים, לפני שמטוסה הופל בקרב ב-1943, והרשימה עוד ארוכה".

"התקשורת הישראלית לא עוסקת בזה וצריך להשקיע בכך", אומר בריסקין הסבור כי ההתעלמות הישראלית נובעת מכך שהסיפורים הללו שאותם הוא מבקש להעלות על נס נוגדים במידת מה את הנרטיב הישראלי לפיו דמות היהודי הגאה החלה ב-48'. "לקראת 9 במאי אנחנו רואים את הקשישים הווטרנים ואפילו לא יודעים למה ולכבוד מה הם צועדים. לא קמה קבוצת אנשים שחשבה שחשוב לספר על הגבורה הזו".

"יום בתאריך עברי יאחד את כולם וייתן לא רק זיכרון לנרצחים אלא גם משהו חיובי לכל מי שאנחנו חייבים להם הרבה מאוד", הוא מוסיף ואומר ומספר כי בימים אלה החלה ההתארגנות לקראת העלאתה של הסוגיה בפני אנשי ציבור וחברי כנסת. הוא עצמו מודע היטב לכך שבימי הרכבת ממשלה מעייניהם של חברי הכנסת נתונים לסוגיות פוליטיות אחרות, אך הוא משוכנע שמיד לאחר הקמת הממשלה ניתן יהיה לקדם את המהלך באופן משמעותי ולהביאו לכדי יישום כבר ביום השנה הבא, יום כ"ו באייר תשע"ו, יום השנה ה-71 לניצחון על גרמניה הנאצית.