יסתדרו? נתניהו והילארי
יסתדרו? נתניהו והילאריצילום: קובי גדעון

הילארי קלינטון יצאה לדרך אל הבית הלבן, או לפחות אל ההתמודדות על הנשיאות האמריקאית. על דמותה כפוליטיקאית ומנהיגה שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם ד"ר שרון הלוי, ראש התכנית ללימודי נשים ומגדר באוניברסיטת חיפה ומי שחקרה את הקריירה של הילארי קלינטון מראשיתה ועד היום.

בראשית הדברים נשאלה ד"ר הלוי עד כמה גבוהים סיכוייה של קלינטון להשלים את המירוץ הזה בבית הלבן. לדבריה הסיכויים הם חמישים חמישים. זאת מאחר ואמנם במפלגה הדמוקרטית היא מסתמנת כמועמדת מובילה אבל עדיין יש לראות מי יתמודד מולה כנציג המפלגה הרפובליקאנית. הלוי מציינת כי בין הרפובליקאנים המועמדים יש מועמדים חזקים כדוגמת קרוז ובוש ואלה יכולים להשיב מלחמה שערה לגברת קלינטון.

אחד מיתרונותיה הגדולים של קלינטון, כך נדמה, הוא הפרסום הרב לו היא זוכה בארצות הברית מומחוצה לה. ד"ר הלוי מציינת כי בעולם אין צורך לומר שמדובר ב'גברת קלינטון' אלא די במילה 'הילארי' כדי שיהיה ברור במי מדובר, והדבר מעניק לה יתרון עצום על פני מתחריה במפלגתה ומחוצה לה.

מעבר לכך, מוסיפה הלוי את ניסיונה של קלינטון כסנאטורית וכמזכירת מדינה ואף את ניסיונה מהימים שקדמו לנישואיה כאשר הייתה פעילה מרכזית במפלגה הדמוקרטית כבר בגיל צעיר מאוד, כבוגרת קולג', זאת לאחר שבמשך תקופה קצרה הייתה פעילה גם במפלגה הרפובליקאנית.

"שני המשאבים הכי חשובים שלה הם קלינטון ואובמה", אומרת הלוי ומציינת את יכולותיו המוכחות והמוכרות של בעלה ביל כאסטראטג פוליטי וכמגייס תרומות שאין שני לו בארה"ב, ואת יכולותיו של אובמה להביא את דברה של קלינטון לקהלים שבלעדיו לא תהיה לה נגישות אליהם כדוגמת האפרו-אמריקאיים. לזאת היא מוסיפה ואומרת כי עליה יהיה לעבוד באופן קשה מאוד כדי לבדל את עצמה מהם במידת מה ולהעניק לעצמה גוון ייחודי. העבודה הקשה תהיה בידול כאשר מדובר בבעלה ובנשיא שתחתיו שירתה. "יש תחום מאוד צר שבו היא יכולה גם לבדל את עצמה וגם להיות המשך", אומרת הלוי.

ומה באשר לעצם הצורך של קלינטון כאישה להיסמך על שני גברים, אובמה וביל? הלוי אינה סבורה שהדבר יהיה בעוכריה. לטעמה על הילארי לצאת לקרב כדי לנצח בו והניצחון יושג כמעט בכל דרך גם אם לשם כך היא תיסמך על צמד הנשיאים לשעבר.

עוד נשאלה ד"ר הלוי אם התמיכה לה זוכה קלינטון מכיוונו של אובמה אינה פוגעת בה בשל כשליו בניהול הכלכלה האמריקאית כמו גם מדיניות החוץ הכושלת שלו. לדבריה אכן סוגיית מדיניות החוץ של אובמה עשויה להוות מוקש עבור קלינטון, אך זו תוכל לטעון תמיד שבהזדמנויות שונות מתחה ביקורת על מדיניות זו, מעבר לכך שהיא עצמה כבר אינה מחזיקה בתפקיד מזכירת המדינה, תפקיד שעבר לידיו של ג'ון קרי. עם זאת להערכתה קלינטון אינה צפויה לחדד את הביקורת על מדיניות אובמה על מנת שלא תצטרך לעמוד בפני השאלה מדוע לא השמיעה את קולה באופן רם ונחרץ יותר.

ומה באשר לעמדותיה כלפי ישראל וכלפי ראש הממשלה נתניהו? ד"ר הלוי מגדירה את קלינטון כידידת ישראל, ולזאת היא מוסיפה ומציינת כי באשר ליחסיה עם נתניהו יש לזכור כי השניים מעולם לא התעמתו ורבו, כלשונה, ומשום כך יחסיה איתו אינם כיחסיו של אובמה עם נתניהו, יחסים עכורים ועמוסי משקעים. "אני לא יודעת אם היחסים שלה עם נתניהו קרובים או לא, אבל אין שם איזה משהו שדומה ליחסים עם אובמה. הם לא רבו ולא התקוטטו. הם בסדר".