מערות בית גוברין
מערות בית גובריןצילום: צביקה צוק

מערות מרשה ובית גוברין יוכרו  היום (ב'), כאתר מורשת עולמי של אונסקו ובכך יצטרפו ל-1,007 אתרי המורשת של אונסקו בעולם.

בכך הפך גן לאומי בית גוברין, לאחד מתוך 1,007 אתרים מיוחדים וחשובים בכל העולם והצטרף לרשימה מכובדת של אתרים ביניהם: מפלי הניאגרה ומפלי האיגואסו, גראנד קניון, מאצ'ו פיצ'ו, שונית המחסום הגדולה באוסטרליה ועוד.

זהו האתר השמיני המוכרז בישראל המצטרף לרשימת האתרים שהוכרזו עד כה והם: גן לאומי מצדה, בעיר העתיקה בעכו, העיר הלבנה של תל אביב, דרך הבשמים, התלים המקראיים (במגידו, חצור ובאר שבע), הגנים הבהאים ושמורת טבע נחל מערות.

משמעות ההכרזה היא הכללתו של גן לאומי "בית גוברין- מערות מרשה" ברשימה העולמית היוקרתית של האתרים הנבחרים והחשובים ביותר בעולם. הכרזה זו ממצבת את ישראל כגשר בין תרבויות עתיקות וכמוקד חשוב לשימור המורשת העולמית, תוך חיבור ייחודי של העבר להווה. משמעות ההכרזה היא הגדלה משמעותית של מספר המבקרים באתר, פרסומו במדיה העולמית, טיפוחו ושמירתו מפגעי האדם והטבע.

המערות מייצגות את "ארץ אלף המערות" בשפלת יהודה הפזורות על שטח של כ-100 קמ"ר, ואשר כולן מעשה ידי אדם. ההכרזה היא על השטח של הגן הלאומי מרשה ובית גוברין שגודלו כ-5 קמ"ר, והן מאפיינות את הסוגים השונים והרבים של כל המערות בשפלה.

מספר המערות בשטח שהוכרז הוא קרוב ל-500 וחלקן הגדול הן מערכות בעלות עשרות חדרים. הסוגים השונים של המערות הם: מחצבות אבן, בורות מים, בארות, בתי בד, קבורה, פולחן, קולומבריום (שובך יונים), אורוות סוסים, פולחן, אחסון, מרחץ, נקבות מים, מערכות מסתור ועוד.