ניצנה דרשן לייטנר
ניצנה דרשן לייטנרעצמי

''שורת הדין'', ארגון זכויות אדם השוכן בתל אביב, שהיה חלוץ בתחום השימוש בפעולות משפטיות נגד ארגוני טרור ומשטרים תומכי טרור, זכה בניצחון משפטי היסטורי בשם משפחתו של הכומר קים דונג-שיק, מיסיונר נוצרי ופעיל חברתי שנחטף על ידי סוכנים צפון קוריאנים בסין, בינואר 2000.

בית המשפט המחוזי של קולומביה זיכה את המשפחה בסכום של 330,000,000$ נגד ממשלת צפון קוריאה. הסכום כולל 15,000,000$ לבנו של קים, וסכום זהה לאחיו, ובתוספת 300,000,000$ כפיצויים עונשיים.

הכומר קים עונה למוות במחנה שבויים בצפון קוריאה על ידי סוכנים של שירות הידיעות של צפון קוריאה. התביעה הוגשה בשנת 2009 נגד צפון קוריאה ושירות המודיעין שלה על ידי משפחתו של הכומר קים. שורת הדין מייצגת את בנו של הכומר קים ואת אחיו, שניהם אזרחים אמריקאים.

קים היה פעיל מרכזי ב"רכבת התחתית" שפעלה בצפון קוריאה כדי לעזור לאלו המבקשים לצאת ממשטר הדיכוי הזה. בתביעה האזרחית, שהוגשה בשנת 2008, נטען כי צפון קוריאה חטפה באכזריות את הכומר ולאחר מכן עינתה והרעיבה אותו למוות במחנה המיועד לשבויים פוליטיים של צפון קוריאה.

פיונגיאנג מעולם לא הודתה במעורבותה בחטיפתו של הכומר קים ולא סיפקה למשפחה כל מידע הנוגע למותו.

החלטת ​​בית המשפט מהווה תקדים בבתי המשפט האמריקנים לכך ששלטון זר שחוטף אדם פרטי שעקבותיו לא נודעו, נטל ההוכחה על כך שלא נרצח מוטל עליו.

ניצנה דרשן-לייטנר, יו"ר ''שורת הדין'', אמרה כי "זהו מקרה חסר תקדים שמגיע בזמן קריטי, כאשר ארה"ב מבקשת להטיל סנקציות כנגד קים ג'ונג-און. לא היתה שום סיבה להסיר את ממשלת צפון קוריאה מרשימת המעקב של מחלקת המדינה למדינות מפירות זכויות אדם, ואנו קוראים למחלקת המדינה לשוב ולשים את פיוניאנג בחזרה ברשימה".