מחק את העתירות. גרוניס
מחק את העתירות. גרוניסצילום: פלאש 90

שופטי בית המשפט העליון בראשות הנשיא לשעבר, אשר גרוניס, דחו היום (רביעי) את העתירות שהוגשו נגד "חוק החרם".

עם זאת פסלו השופטים סעיף אחד לפיו בית המשפט יכול היה לחייב להטיל פיצויים ללא הגבלת סכום, על כל מי שקורא בזדון להטלת חרם על מדינת ישראל, מבלי להוכיח נזק מסוים.

על פי החוק שיזם ח"כ זאב אלקין ואושר ב-2011, כל יוזמה לחרם כלכלי, אקדמי או תרבותי על מדינת ישראל או גופים המצויים בשטחה, כולל שטחי יהודה ושומרון, תוגדר "עוולה אזרחית" ובשל כך, גוף שיוחרם יוכל לתבוע פיצויים - גם במידה שלא נגרם לו נזק. בנוסף יאפשר החוק לשר האוצר למנוע הטבות מגופים המשתתפים בחרם.

בעתירות שהוגשו נגד החוק נטען כי הוא פוגע בזכויות חוקתיות שונות, בהן חופש הביטוי הפוליטי, הזכות לשוויון והזכות לחופש העיסוק. עוד נטען כי החוק מטיל סנקציות בלתי מדתיות במטרה להשתיק ביטויי מחאה נגד מדיניות הממשלה באזורים הנתונים לשליטתה.

הפרקליטות טענה מנגד כי מטרת החוק היא להגן על המדינה ומוסדותיה מפני חרמות רק משום זיקתם למדינה, כחלק מחובת המדינה להגן על הפרטים והמוסדות הקשורים בה.

עוד טענה הפרקליטות כי מטרת החוק היא למנוע את הפגיעה במעמד ישראל בעולם וביחסי החוץ שלה.

בהחלטת השופטים נכתב, "אי לכך הוחלט פה אחד לבטל את סעיף 2(ג) של החוק למניעת פגיעה במדינת ישראל באמצעות חרם, ולדחות את העתירות ככל שמדובר בסעיפים 3 ו-4 לחוק.

כמו כן הוחלט ברוב דעות לדחות את העתירות באשר לסעיפים 2(א) ו-2(ב) לחוק, וזאת בניגוד לדעות החולקות".

בתגובה להחלטת השופטים אמרה ח"כ ציפי חוטובלי, "שמחתי לשמוע כי שופטי בית המשפט העליון כיבדו את החלטת המחוקק. מדינה מתוקנת חייבת לשמור לעצמה את הזכות המשפטית לתבוע את אלו הקוראים להחרימה.

נגמרו הימים בהם גופים שגורמים נזק כלכלי והסברתי בינלאומי כבד לאזרחי המדינה יהיו חסינים ויפעלו כרצונם".

שר הבינוי, אורי אריאל, בירך על החלטת בית המשפט העליון ואמר כי היא "מהווה הוכחה ברורה שניסיון לפגוע במדינת ישראל באמצעות חרם הוא פסול. זכותה של מדינת ישראל להתגונן לא רק בפני נזק ביטחוני אלא גם מפני נזק כלכלי".