שר הביטחון: לעולם לא שוכחים
צילום: דיאנה חננשווילי, משרד הביטחון

שר הביטחון, משה יעלון, השתתף הערב (רביעי) בטקס יום השואה במכון "משואה".

במהלך הטקס אמר יעלון, "זר לא יבין לעולם את האימה והנרדפות, האבדן, הפרידה הקשה מההורים ובני המשפחה שלא יראו עוד לעולם, ואת מסלול הייסורים של מי ששפר עליהם מזלם והם נותרו בחיים, ילדים כבוגרים, שורדים את אכזריותו של המין האנושי.

זר לא יבין שבביתם של ניצול או ניצולה, השואה נוכחת גם אם אינה נראית, ממלאת כל פינה, אינה מרפה כשהשמש מפציעה אל שחר של יום חדש ולא נעלמת כשהלילה יורד. היא נוכחת כשערים, היא מופיעה בחלומות כשישנים או כשמתעוררים שטופי זיעה, בעיתות שמחה השואה תמיד תהיה שם, ובמהלך הזמן תחלחל גם לנפשם של הילדים. 'שנים וכלום עוד לא נמחק', כפי שכתב יעקב גלעד".

יעלון אמר כי שבעים שנים אחרי תום המלחמה והנורא שבאסונות שחווה העם היהודי, "אנו עומדים כאן, במדינתו העצמאית של העם היהודי. מדינה להתגאות בה, מדינה שהיא ביתו של כל יהודי, מדינה אשר חייבת להיות מגדלור ערכי ומוסרי, דווקא משום מה שעברנו רק לפני שבעים שנים, והזיכרון הטרי מאז. מדינה אשר חייבת להילחם בחורמה בגזענות ובאלימות, בפגיעה באחר רק משום שהוא אחר, באפליית נשים ומיעוטים. מדינה אשר חייבת להקפיד על שוויון זכויות והזדמנויות לכל אחד ואחת, ללא הבדל דת, גזע, מין או נטייה מינית.

מדינה חומלת ומגוננת לחלשים בחברה, לקשישים, למי שגורלם לא שפר עליהם והם אינם כאחד האדם, לניצולי השואה שנותרו בינינו ואנו מצווים לאפשר להם לחיות בכבוד".

"שבעים שנים אחרי, ולדאבוננו יש עדיין מי שזוממים לפגוע בנו, ואף קוראים בגלוי להשמידנו, את אלו החיים כאן, ויהודים ברחבי העולם, שגם היום, בשנת 2015, חווים פשעי שנאה ואנטישמיות. כאילו לא חלפו שבעים שנים, וסביב מדינת ישראל ישנם מדינות, ישויות וארגונים אשר לא יהססו לשבש את חיינו לו רק יוכלו בכך. הם מנסים לעשות זאת בדרכים שונות ומגוונות, בשנאה חסרת מעצורים, אך גם בידיעה ברורה שנדע להשיב מלחמה שערה ולהכות בעוצמה את דורשי רעתנו. נעשה זאת בכל עת ובכל מקום, לאורך הגבולות ואף הרחק מהם, באמצעות צבא מעולה ונחוש ומערכת ביטחון מחויבת ומתקדמת, שלא היו לעם היהודי לפני שבעים שנים".

יעלון התייחס להסכם עם איראן ואמר כי "שבעים שנים אחרי, ובמרחק של כמה אלפי קילומטרים מכאן ניצבת מדינה תאבת דם ונוטפת איבה, אשר קוראת גם עתה, בגלוי וללא חשש, למחיקתה של ישראל מהמפה. משטר איראני אשר שואף להפוך סדרי עולם, לא מש מחתירתו לפתח נשק גרעיני ולא יהסס לבצע את זממו לו רק תהיה בידו האפשרות. שבעים שנים אחרי, והעולם מאפשר למשטר הזה להיכנס בדלת הראשית של משפחת העמים, במקום ללמוד מהעבר ולהוקיע אותו ואת דרכו".

"אני אומר זאת גם לידידינו הגדולים ביותר בעולם: עוד לא מאוחר להוביל את המשטר הזה למקום בו לא תהיה לו ברירה, והוא ייאלץ לוותר על תוכניותיו הנואלות. אני עומד כאן כשר הביטחון של מדינת ישראל, בנה של בתיה זילבר זכרה לברכה, ניצולת שואה אשר בנתה את חייה במדינת ישראל על אף החוויות הקשות שהפכו להיות חלק ממנה והאבדן המייסר שליווה אותה עד יומה האחרון, אובדן כל משפחתה הגרעינית.

אני עומד כאן ומבטיח לכם כי אנו עושים הכול כדי לשמור על המשך פריחתו ושגשוגו של העם היהודי ועל המשך פריחתה ושגשוגה של מדינת ישראל. ידנו שלוחה לשלום לשכנינו הפלשתינים ולעמי האזור, ואני אומר זאת בקול ברור: ידכם לא תיוותר תלויה באוויר כשתושט לשלום. אך דעו כי לא נאפשר לאיש להונות אותנו ולפגוע בנו.

שבעים שנים אחרי אנו כאן, במדינת ישראל העצמאית, מדינתו של העם היהודי, מוסיפים להתקדם במעלה ההר ולכבוש פסגות, אך מביטים לאחור, לעולם לא שוכחים".