כסף
כסףThinkstock

כשגמלאי צה"ל נפטר ומותיר אחריו שתי נשים, אחת שהייתה נשואה לו ואחרת שעמה חי בנפרד, צה"ל מגדיל את קצבת הפנסיה לשארים לה זכאית האלמנה על מנת לחלק אותה בין שתי הנשים.

העיתון "הארץ" מדווח כי כיום ידוע על מקרה אחד בצבא שבו שתי נשים חולקות קצבת פנסיה מוגדלת של גמלאי שנפטר, בעלות של אלפי שקלים בחודש, ולפחות על מקרה אחד נוסף בעבר.

בכתבה מסופר על רס"ן במילואים שהיה ממייסדי חיל האוויר ופרש בשנת 1965 בגיל 41, לאחר שהיה מפקד טייסת. הוא היה נשוי ואב לשתי בנות. בשנת 1970 הכיר דיילת צרפתייה של אייר פראנס. בשנת 1974 עזב את הארץ ועבר לגור בצרפת עם זוגתו.

ככל הידוע, כף רגלו לא דרכה בישראל מאז ועד ליום מותו. הוא עזב את ישראל מבלי לתת גט לרעייתו, והם נשארו נשואים. בעקבות הסכם בן השניים, העביר הגמלאי לאשתו 40 אחוזים מהמשכורת שלו.

בשנת 2012 הלכה לעולמה האישה הצרפתייה. האלמנה הישראלית פנתה לצבא וביקשה לקבל רטרואקטיבית את הסכום המלא בעד השנים שחלפו מאז מות בעלה. בצבא התנגדו. האישה עתרה לבית משפט השלום שדחה את העתירה ואימץ את עמדת הצבא.

האלמנה הישראלית נפטרה אשתקד ובכך תמו תשלומי הפנסיה של המדינה בגין שירות צבאי של 18 שנה של הגמלאי, 50 שנה לאחר שהשתחרר מצה"ל.

בדיווח נאמר כי לפי ההערכה השמרנית ביותר, המדינה עתידה לשלם פנסיה תקציבית של כ–700 מיליארד שקלים, עד תום התשלומים בסביבות שנת 2100. שנות השיא צפויות בין השנים 2032–2036. התשלומים יהיו אז כ–30 מילארד שקל בשנה. 

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "על פי חוק שירות קבע, במקרים חריגים צה"ל מכיר לקצבה ביותר מבן זוג אחד. הפער בסך התגמולים המתקבלים, כאשר יש יותר מבן זוג אחד, מסתכם ב–15 אחוזים. כיום יש בצה"ל מקרה אחד וחריג, אשר עלותו למערכת הביטחון היא אלפי שקלים בחודש".