חדר ניתוח. אילוסטרציה
חדר ניתוח. אילוסטרציהצילום: פלאש 90

בדיקה חדשה המתבצעת במחלקה לפריון והפריה חוץ גופית במרכז הרפואי שערי צדק תאפשר כעת לנשים עם בעיות פוריות לעבור הערכה מתקדמת ובטוחה יותר לזיהוי בעיות מבניות באזור הרחם והחצוצרות.

המרכז הרפואי שערי צדק הוא המרכז הרפואי החלוץ ומהיחידים בארץ בביצוע הבדיקה.

בדיקת הידרוסונוגרפיה, המאושרת על ידי משרד הבריאות, מאפשרת לבחון את תקינות חלל הרחם והחצוצרות ללא חשיפה ליוד או לקרני רנטגן, בשונה מהשיטה הסטנדרטית לצילום הרחם. הבדיקה מתבצעת בידי ד"ר אמיר וינטראוב, רופא בכיר ביחידה לפריון והפריה חוץ גופית ובאגף נשים ויולדות, שרכש ניסיון רב בביצוע ובפיענוח בדיקות אלו במסגרת עבודתו בקנדה, ובשיתוף ד"ר אורי חן וד"ר רון רבינוביץ', מנהל מכון האולטרא-סאונד הגינקולוגי בשערי צדק.

ד"ר וינטראוב מסביר כי "הבדיקה נעשית לרוב במסגרת בירור של בעיות פוריות אצל נשים, לקראת תהליך הפריה חוץ גופית (IVF), לאחר הפלות או לידות מוקדמות, או לבירור חשד לממצאים חריגים ברחם כגון דימום לא סדיר וחשד לפוליפ (גידול שפיר של רירית הרחם). הבדיקה מסייעת לאשר או לשלול הימצאות של מומים, גידולים, חסימות ו/או הידבקויות באברים אלה".

לדבריו, "מחקרים עדכניים מלמדים שיעילותה זהה להיסטרוסקופיה בהערכת חלל הרחם, ודומה לצילום רחם בהערכת החצוצרות. מטופלות שעברו גם צילום רחם מדווחות שבדיקה זו כרוכה באי-נעימות פחותה בהרבה".

ד"ר' חננאל הולצר, מנהל המחלקה לפריון והפריה חוץ גופית במרכז הרפואי שערי צדק ציין כי מדובר בבדיקה חשובה "אני שמח כי יש ביכולתנו להציע שירות חדש זה. זוהי בדיקה חשובה ואנו שמחים לספק מענה למטופלות מרחבי הארץ הזקוקות לה. ד"ר ויינטראוב השתלם בקנדה ברפואת פריון ובין היתר למד לבצע הידרוסונוגרפיות".

ד"ר הולצר מציין כי בחודש הבא יגיע לארץ ד"ר אלכס הרטמן, מנהל רשת מרפאות הדמיה בקנדה המתמחות בביצוע בדיקות אלו וירצה על הנושא במרכז הרפואי שערי צדק.