המדינה אזרחית ותיקהערוץ 7

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, קיבל מהמשרד לאזרחים ותיקים, בשם מדינת ישראל, תעודת "אזרחית ותיקה" כפי שמקבל כל אזרח במדינה המגיע לגיל 67.

את היוזמה הגה השר אורי אורבך ז"ל אך הוא לא הספיק לממש אותה. לכבוד זכרו ופועלו, אירח הנשיא אזרחים ותיקים ילידי שנת תש"ח (1948) וקיבל בשם המדינה את התעודה.

במפגש נשאו דברים גם מיכל אורבך, אלמנתו של השר לאזרחים ותיקים לשעבר אורי אורבך ז"ל ומנכ"ל המשרד לאזרחים ותיקים, גלעד סממה.

נשיא המדינה פתח ואמר, "התכבדתי לקבל בשם מדינת ישראל את תעודת האזרחות הוותיקה. האזרחים הוותיקים כמו המדינה רק משתבחים עם הזמן ועלינו להשכיל ולשלבם, ביכולתם לעזור למדינה ולחברה בצורה רבת משמעות. אורי אורבך ז"ל הצליח בעבודתו כשר להביא להכרה את יכולותיהם של האזרחים הוותיקים, וההבנה כי כוחם במותנם, דברים שלא היו מובנים מאליהם".

"אורי הגה יוזמות יוצאות דופן שהפכו להיות יסוד בציון ימים", הוטסיף ריבלין, "כך התחבר יום העצמאות של המדינה ליוזמה שהגה אורי, עם חלוקת כרטיס האזרח הוותיק למדינה בהגיעה לגיל 67. היום מקבלים את תעודת האזרח הוותיק ילידי דור 1948 מבחינתי הם צוציקים, אני כבר הייתי ילד בגיל 9 כשהוקמה המדינה, עלינו לראות באזרחים הוותיקים, כפי שראה בהם אורי, מוקד של כוח".

מיכל אורבך, אלמנתו של השר לאזרחים ותיקים לשעבר אורי אורבך ז"ל, אמרה כי "אני מבקשת להפיץ מהמקום הנישא כאן את המסר שאורי ז"ל חידש לכולנו- לכבד את האזרח הוותיק ולתת לו הזדמנויות ללמוד ולתרום, לבלות וליהנות, להתנדב, אבל כן, גם לעבוד ולהתפרנס, לפי ניסיונו וכישוריו, ישמח הוא וישמחו בו משפחתו, חבריו ומעסיקיו. היום ראש חודש, נהוג היה להשיא משואות בראש חודש, על המשואה שאורי העלה בשנתיים האחרונות להמשיך להאיר את דרכנו כאזרחים במדינה שהיא עצמה כבר אזרחית ותיקה עם תעודה".

מנכ"ל המשרד לאזרחים ותיקים, גלעד סממה, אמר בטקס כי "רבים חושבים שהאזרחים הוותיקים 'עשו את שלהם' ותופסים אותם ככאלה שסיימו את תפקידם בחברה הישראלית. זו כמובן ראייה שגויה ולא ראויה, עקב תוחלת החיים המתארכת, נמצאים האזרחים הוותיקים בכל תחום ובכל מוקד החלטות. הם יכולים וגם רוצים לעבוד- כן, גם לאחר גיל הפרישה, הם מתנדבים, לומדים, מבלים, צורכים ועושים ספורט. כך ראוי שנתייחס אליהם, כאנשים חיוניים ומלאי חיים, המחזיקים ביותר ידע וניסיון".

הלל שחם בן ה- 67, אזרח ותיק 'טרי', ייצג את האזרחים הוותיקים באירוע: "כשמגיעים לגיל 67 והופכים לאזרחים ותיקים מרגישים שהחיים רק החלו. יש לנו הרבה ניסיון וידע שצברנו עם השנים ואנחנו יודעים לנצלו הן לצורכי תעסוקה והתנדבות והן לניצול נכון של הזמן הפנוי שלנו".