מחסום
מחסוםצילום: פלאש 90

משבועות לשעות: בזכות מערכת חדשה של המנהל האזרחי, הזמן הממוצע לקבלת היתר כניסה לישראל לאוכלוסיה הפלסטינית באיו"ש התקצר משבועות לשעות.

המערכת, שנכנסה לשימוש בחודש ספטמבר האחרון, מאפשרת לבצע הנפקה מרוכזת של כלל הבקשות באמצעות סריקת הנתונים למחשב, במקום שהנתונים יוזנו באופן ידני.

על מנת להנפיק היתר נדרשו חיילי המנהל האזרחי להזין ידנית את שם מבקש ההיתר, מספר תעודת הזהות שלו, משך זמן השהייה הרצוי ואת סיבת הבקשה, הליך שבזמני לחץ לקח כשבועיים של עבודה.

"במערכת החדשה קיימת אפשרות לסרוק את הנתונים ישירות אל המחשב ולחיילים נותר להכניס ידנית רק את מספר תעודת הזהות, אבל גם זה תהליך שיכול היה לקחת שעות", הסביר רס"ן מהדי חבקה, קצין תיאום אזרחי במנהלת התיאום וקישור של בית לחם.

סמ"ר חיים שניצר, חייל במנהלת התיאום והקישור של בית לחם מצא אפשרות לקצר את תהליך העבודה אפילו יותר. הוא פיתח עבור המערכת החדשה תוכנה המאפשרת לסרוק את כל תעודות הזהות של מבקשי ההיתר ולהעבירם למחשב בלחיצת כפתור ובכך לחסוך גם את זמן הקלדת התעודות.

"היו פעמים שהייתי מוצא את עצמי רק מקליד מספרים במשך חמישה ימים ברציפות", סיפר סמ"ר שניצר. "אחרי כמעט חודש של עבודה, בדיקות וכמה ניסויים קצרים גיליתי שאותו סורק פשוט שנמצא אצלי במשרד יכול לעזור לי לגמור את כל העבודה הזאת בשעתיים בלבד", הוסיף.

התוכנה אותה פיתח סמ"ר שניצר מאפשרת לרכז יחד כ- 500 מספרי תעודת זהות של מבקשי ההיתרים בכל פעם ואז לסרוק אותם אל תוך המחשב, שם הם מועברים אוטומטית אל המערכת הקיימת ללא צורך במגע יד אדם. את הצלחת המערכת ניתן למדוד בקלות בעיקר בזמני החגים הנוצריים והמוסלמים, כדוגמת חג הרמדאן או חג הקורבן, אז הבקשות להיתרי כניסה לארץ מזנקות משמעותית ומגיעות גם ל 20,000 בקשות בכל יום.

"אין ספק שניתן לראות את ההשפעה של המערכת החדשה בשטח", קבע רס"ן חבקה. "רק אתמול הגיעו קבוצה של מבקשי היתרים אלינו והם ממש הופתעו לראות שאלו כבר ארוזים ומוכנים לקראתם, שבוע וחצי מראש לפני הזמן המצופה", סיפר.