ציר עוקף לאיחוד האירופי?

בתום למעלה משנה של עבודה מאומצת יצאה יצאה לפני מספר ימים לרוסיה משלחת הסברה של המועצה האזורית שומרון, גרשון מסיקה וממלא מקומו יוסי דגן.

מדובר בנסיעת הסברה ראשונה מסוגה, במסגרתה פגשו אנשי השומרון חברי פרלמנט רוסיים, ראשי ערים, אנשי עסקים ונציגי הקהילה היהודית ברוסיה.

כחלק מהמאמצים לבניית הקואליציה מול גורמים בכירים ברוסיה, אירחה המועצה האזורית שומרון בשנה האחרונה שורה של בכירים רוסים בתחומים רבים ומגוונים, דבר שאפשר את קיום הפגישות.

למשלחת, אליה הצטרפה גם המשנה לראש עיריית אשקלון סופה ביילין אשר סייעה בתכנון וקיום הפגישות, הוצבו מספר מטרות ובראשן גיוס תמיכה מדינית ליהודה ושומרון בפרט ולמדינת ישראל בכלל וכן גיוס תרומות והשקעות עבור התעשייה והעסקים שבשומרון.

חלק מהפגישות נועדו ליצור שיתופי פעולה עסקיים בין רוסיה לשומרון. במסגרת זו, הוזמנו מספר אנשי עסקים רוסיים לסיור ראשוני לקידום הנושא באזור התעשייה ברקן וביקבים של השומרון.

בין היתר נפגשו אנשי השומרון עם חבר בכיר ב''דומה'' (הפרלמנט) הרוסי ויו"ר ועדת הבינוי והתשתיות בפרלמנט ולדימיר רסין, וכן עם חברי דומה נוספים, בכירים וזוטרים כאחד, בהם סגן שר החוץ של ממשלת מוסקבה אנדרי חיזוב, ראש עיר המחוז של מוסקבה וממלא מקומו, מקורבו ושליחו של הנשיא ולדימיר פוטין ויו"ר ארגון לקידום התרבות היהודית ולדימיר שטרנפלד, נשיא הקונגרס היהודי ברוסיה יורי קנר, הרב הראשי של רוסיה הרב ברל לאזאר ורב העיר מוסקבה הרב פנחס גולדשמידט.

יו"ר ועדת הבינוי והתשתיות בפרלמנט הרוסי, ולדימיר רסין, אמר כי ישמח להגיע לערוך ביקור ראשון בשומרון. חברי דומה נוספים הדגישו כי הקשר והיחסים בין רוסיה לישראל חשובים להם ובניגוד לאיחוד האירופי - יפעלו יחד עם אנשי השומרון לקידום שיתופי פעולה בתחום הכלכלי והמדיני.

שליחו של פוטין ויו"ר הארגון לפיתוח התרבות היהודית ברוסיה ולדימיר שטרנפלד, ציין בסיום הפגישה עם ראשי השומרון: "אני מאמין שהיום היה מומנט היסטורי, התחלת דרך חשובה מאד לעם היהודי והרוסי ובין שתי המדינות וזה חשוב. צריך לעשות הכל למען האנשים עצמם ואני מאמין בדרך שלכם".

עוד הדגיש שטרנפלד כי "הקשר שנוצר היום ללא ספק ייתן עזרה גם לתושבי השומרון וגם לתושבי רוסיה וחשוב שאנשים נורמטיביים משני הצדדים יבינו את חשיבות העניין ושסנקציות לא עוזרות לקדם דבר".

יוסי דגן סיפר כי מצא בקרב גורמי הממשל ברוסיה אוזן קשבת וכי בשל התזמון, אף הציגו בפני הנציגים הרוסים את עמדת ישראל בנושא איראן, ''ובאופן ממוקד את עמדת ההתיישבות בשומרון וחשיבות חיזוק האזור".

"הצלחנו להוציא לפועל משלחת הסברה אשר הגיעה לפגישות וחיבורים אסטרטגיים משמעותיים ביותר לקידום השומרון וההתיישבות", הוסיף מ''מ ראש המועצה. ''פגישות אלו צפויות להוביל לשיתופי פעולה בשטח אשר יקדמו את השומרון בפרט ואת ישראל בכלל הן במישור העסקי הן בתחום המדיני".

"זוהי התחלה חשובה ביותר", סיכם ראש המועצה מסיקה, "מועצת השומרון תמשיך לחזק את הקשרים והקואליציות עם אירופה, ארצות הברית ועכשיו גם רוסיה. מדהים כמה אפשר לעשות בחזית ההסברה וכמה אפשר לתקן את נזקי הדה-לגיטימציה באמצעות הסברה נכונה.

מסיקה הבטיח: ''אנו נמשיך להביא משפיענים מרחבי העולם, כמו גם מהארץ, לראות את המצב בשטח ולהתחבר".