הרב ראם הכהן
הרב ראם הכהןשלומי שלמוני

ראש ישיבת עתניאל , הרב ראם הכהן, סיפר בראיון לערוץ 7 על רבו, הרב אהרון ליכטנשטיין, שהלך הבוקר (שני) לעולמו.

"הכרתי אותו לראשונה כשהוא עלה לארץ", סיפר הרב הכהן, "אז לא היו בארץ הרבה ישיבות. בליטא אמנם היו רבי חובל גדולים שעמדו בראש ישיבות, אבל בעולם הישיבות בארץ לא היה רבי חובלים, לא היו אדריכלים של למדנות והרב ליכטנשטיין הקים עולה של תורה בארץ עם כושר ניתוח מדהים מבית מדרשו של ר' חיים מבריסק".

הוא סיפר כי לרב ליכטנשטיין היו "מעוף וידיעה של הש"ס כולו. הוא לא ידע רק את מעגל המסכתות הדל שלומדים בישיבות, אלא הוא ידע בעיון את כל הש"ס. כל התורה עמדה לנגד עיניו".

"הוא יכל לנתח את המסכת לפני שהתחיל ללמד אותה. הוא ידע להסביר על כל המבנה שלה - מתחילה ועד סוף בבהירות ובמבנה יוצא דופן, ששיעור למדני לא מתחיל בקושיא אלא מסקירה מקיפה של הנושא לכל רוחבו".

כשנשאל הרב הכהן כיצד עלה בידו של הרב ליכטנשטיין להיות מקובל על זרמים נרחבים מאוד בציבור בדתי ובציבור הכללי, הוא השיב כי זה בא מאחר והרב ליכטנשטיין היה שקוע "בכל אבריו וגידיו, שבעה ימים בשבוע, יום ולילה, בעולם של תורה, היתה לו שקיעה עיונית מאוד גבוהה בתורה והיא היתה מרכז הווייתו.

אמנם היתה לו השכלה כללית רחבה מאוד, אך בסופו של דבר רובו וכולו היה בתורה - בעיון הבנה והתמדה יוצאת דופן. כל יום הוא היה יושב כתלמיד בבית המדרש, למד ולימד".

לסיכום אומר ראש ישיבת עתניאל כי הרב ליכטנשטיין היה אדם שינק תורה "מכל העולם של בית מדרשו של ר' חיים מבריסק, הלביש אותה בלבושים, שפה עשירה ודרכי חשיבה של העולם של היום, ויישם אותה מתוך הזדהות עם מדינת ישראל והחברה הישראלית".