בתי הזיקוק. ארכיון
בתי הזיקוק. ארכיוןפלאש 90

ד"ר דני וולף, רופא ילדים מומחה וחוקר נזקי הבריאות של הקרינה האלקטרומגנטית, תוהה בראיון ליומן ערוץ 7 כיצד זה כל אש הביקורת אודות תחלואת הילדים במפרץ חיפה מופנית למשרד הבריאות ולא למשרד לאיכות הסביבה.

לטעמו של ד"ר וולף גם הרופאים וגם ראש עיריית חיפה, יונה יהב, טועים בכתובת שאליה הם מפנמים את חיצי הבוקרת שלהם בעקבות הנתונים שנחשפו בשבוע שעבר. וולף קובע כי משרד הבריאות רק ביצע את הבדיקות הסטטיסטיות והציג את הנתונים שפתחו את מאבקי הגרסאות באשר לרמת אחוזי תחלואת הסרטן אצל ילדי חיפה, אם מדובר בחמישים אחוזי תוספת או שלושים, בעוד השאלה היא לחלוטין אחרת.

"מתווכחים על האחוזים וזה לא הויכוח בכלל. הוויכוח הוא מי אחראי, מי צריך לנתר את זיהום האוויר, מי צריך לדאוג שהמפעלים שמזהמים את האוויר לא יעשו זאת. האחריות לכל זה היא של המשרד לאיכות הסביבה. אין לזה קשר למשרד הבריאות. במשרד הבריאות רק הציגו את הנתונים".

ד"ר וולף מוסיף ומאשים את המשרד לאיכות הסביבה בהתרשלות הדומה לפרשיות קודמות כדוגמת ה-WI-FI בבתי הספר וכמו במקרה ההרשאה לאנטנות סלולאריות. "המשרד משתף פעולה עם הגורמים המזהמים ויוצא נקי. אפילו לא הזכירו את השם שלו", אומר וולף וכשהוא נשאל אם הסיבה לכך היא מקושרות של הבכירים למקומות מסוימים, אולי היעדר תקציב, אולי תחלופה מהירה מדי של השרים, אולי חוסר מודעות, הוא משיב ואומר כי אינו מבקש כעת להצביע על פתרונות אלא רק בהפניית האצבע המאשימה ואת בקשת התשובות הרלוונטיות לעבר הכתובת הנכונה.

"אני רק מצביע על כך שהאחראי הוא המשרד לאיכות הסביבה וצריך לפנות אליו כדי לדעת מה הבעיה. הבעיה אצלו. המשרד אינו מתריע ואינו עושה את עבודתו נאמנה. הוא יצא נקי בעוד הוא אחראי על שמירת הניקיון ואיש לא מזכיר אותו באף אחד מעמודי החדשות, איש לא מזכיר את האשם העיקרי".

ד"ר וולף נשאל אם לטעמו יתכן והקמת המשרד לאיכות הסביבה הייתה טעות ונכון אולי היה להותיר את תחומי האחריות השונים של המשרד בידי המשרדים הרלוונטיים כדוגמת משרד הפנים ומשרד הבריאות, ובכך למנוע נפילת סוגיות חשובות בין הכיסאות. לדבריו רבים מטובים וחשובים עסקו כבר בסוגיית סגירת משרדי הממשלה וצמצום ההוצאות, אך עם זאת יש לזכור כי "המשרד לאיכות הסביבה הוא מהמשרדים החשובים בארצות העולם הנאור. אצלנו הוא מקבל משניות. בעולם הנאור עושים בגרות באיכות הסביבה ואצלנו לא, כי 'זה לא חשוב'. המשרד היה צריך להסביר את חשיבות הנושא ולהעלות את המודעות ולא להגיד שיהיה בסדר אם תדברו בטלפונים סלולאריים כמה שתרצו. הוא אמור היה להיות הראשון שמתנגד והוא לא עושה זאת".

בתגובה לדברים נמסר מהמשרד להגנת הסביבה כי "בזכות ניטור, פיקוח ואכיפה נמרצת של המשרד להגנת הסביבה נרשמה ירידה במהלך 6 השנים של כ- 70% בזיהום האוויר במפרץ חיפה והמשרד ממשיך במאבק לצמצום זיהום האוויר בכפוף לסטנדרטים האירופיים המחמירים ביותר . המשרד להגנת הסביבה מפעיל במפרץ חיפה את מערך ניטור האוויר הגדול ביותר בארץ ובמדידת פליטות התעשייה לא נרשמו חריגות מתקני הסביבה. כל המדידות העדכניות של מצב הפליטות במפעלים מפורסמות לציבור בשקיפות מלאה באתר האינטרנט ובאתר המפל"ס".