טקס הזיכרון - הסוכנות היהודית
טקס הזיכרון - הסוכנות היהודיתצילום: ששון תירם

כמדי שנה, טקס יום הזיכרון של הסוכנות היהודית ברחבת המוסדות הלאומיים בירושלים הוקדש לזכרם של היהודים שנרצחו בפיגועים אנטישמיים ברחבי העולם, במקביל לציון זכרם של חללי מערכות ישראל ופעולות האיבה.

על פי נתונים של הסוכנות היהודית, מאז קום המדינה נרצחו באירועים אנטישמיים ברחבי העולם כ- 200 יהודים. שמותיהם חקוקים על אנדרטה שהוצבה ברחבת המוסדות הלאומיים במהלך הטקס.

במרכז הטקס עמדו פיגועי הטרור הקשים שהתרחשו השנה בצרפת ובדנמרק. בפיגוע בהיפר כשר בפריז נרצחו ארבעה מבניה של הקהילה היהודית בצרפת - יואב חטב הי''ד, פיליפ ברהם הי''ד, יוהאן כהן הי''ד ופרנסואה מישל סעדה הי''ד. בפיגוע הירי בבית הכנסת בקופנהגן נרצח המאבטח היהודי דן אוזן הי''ד.

בטקס השתתפו קרובי משפחתם מחו"ל: ואלרי ברהם, אלמנתו של פיליפ ברהם; בני משפחתו של פרנסואה מישל סעדה - אלמנתו לורנס סעדה, אחיו סרג' סעדה ובתו אמילי סעדה, וכן הוריו של דן אוזן, האם בודיל והאב סרג'ו (מרדכי) אוזן.

יו"ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי, אמר בטקס, כי "גילינו ששדה הקרב אינו רק בגבולות ישראל אלא בכל עיר בישראל וגילינו עוד הפעם ששדה הקרב אינו רק בשטח ישראל אלא בכל בית ספר יהודי, בית כנסת ואפילו סופרמרקט כשר בעולם. בישראל מה שמגן עלינו הוא הנשק הקונבנציונאלי - כוחו של צה"ל. בתפוצות מה שמגן עלינו זהו הנשק הלא קונבנציונלי - הסולידריות של העם היהודי".

ואלרי ברהם, אלמנתו של פיליפ ברהם הי"ד שנרצח בפיגוע בפריז, אמרה כי "בעלי פיליפ נלקח ממני ומילדינו בפיגוע בהיפר כשר בצרפת. הוא נרצח רק מסיבה אחת – בגלל שהוא יהודי. השנאה הגדולה כלפי העם היהודי נכנסה אלי הביתה והרסה את המשפחה שלי. היא גם נגעה בכל בית ומשפחה של בני העם היהודי. היום כולנו עם אותו הכאב".

סרג'ו (מרדכי) אוזן, אביו של דן אוזן ז"ל, שנרצח בפיגוע בקופנהגן, אמר: "הבן שלי נרצח בזמן ששמר על הקהילה היהודית בבית הכנסת בקופנהגן. הוא היה נאמן לציווי המוסרי להיות חופשי מדעות קדומות. המסר שלו היה להעז להיות טוב. תקוותי היא שהעולם הדמוקרטי יתאחד למטרה עליונה זאת ודרך כך תהיה אפשרות לחיות בשלום".