תערוכה
תערוכהצילום: גילי אבישר

מוזיאון נחום גוטמן לאמנות, בלב שכונת נווה צדק, מציג תערוכת יחיד מוזיאלית ראשונה מיצירותיו של האמן גילי אבישר – "לווייתן".

בתערוכה, הקרויה "לווייתן", על שמו של אחד היצורים שקסמו לאדם מקדמת דנא ושזכה להתייחסות בפילוסופיה, באמנות ובספרות, מזמן האמן גילי אבישר שלל דמויות תחת אוהל צבעוני דמוי מעטפת הנראית כמערה, אותו תפר מפיסות בד קטנות.

האוהל דמוי המעטפת – כמערה, רחם, אינקובאטור ומעי הלווייתן – מאכלס יצורי כלאיים חידתיים, אנושיים-חייתיים, החותרים אל עבר עולמות קדמוניים, קמאיים וארוטיים ומייצרים עולם קרנבליסטי מושך ומאיים, מתגרה ופורק עול.

יצירותיו של אבישר עשויות מבדים, ניירות, קרטונים וחומרי פלסטיק, חומרים זולים הממוקמים נמוך בהיררכיה של האמנות וניתנים להשגה בכל עת ומקום. העבודות ופרטיהן מזכירים מצבי ארעי ונוודות, דוגמת קרקסים נודדים או אתרי מגורים של הומלסים.

האמן, שנמשך לתיאטרלי, לנוצץ ולמפואר, שואב השראה מאייקונים של תרבות פופולארית אמריקאית שאומצו על ידי הקהילה הקווירית.

בתוך חגיגת הדמויות, הזהויות והתחפושות, אבישר ער כל העת לזיקה של עבודותיו עם תולדות האמנות, ויוצר פני שטח עתירי קשרים והצעות לפענוח.

במעטפת המערה, מונחים על הרצפה ותלויים מהתקרה אובייקטים פיסוליים, תחפושות ותלבושות. המערה מחוברת לקירות בעזרת מערכת חבלים המשמשת גם למיצגים, אותם יבצע אבישר, בשיתוף עם אמנית הפרפורמנס נאוה פרנקל ועם רקדנים ושחקנים שיפעילו אזורים שונים בתערוכה ויצרו סיטואציות של חילופי זהויות.

אבישר יוצר בחלל המוזיאון עולם של פנטזיה תוך שימוש במדיומים רבים, בהם פיסול, ציור, רישום, וידאו ארט ופרפורמנס, המאפיין את כלל עבודתו האמנותית.

גילי אבישר הינו אמן צעיר ומבטיח, שסיים בהצטיינות תואר שני בבצלאל ומאחוריו תערוכות יחיד ותערוכות קבוצתיות. עבודותיו נמצאות באוספי מוזיאון תל-אביב, מוזיאון הרצליה, אוסף יגאל אהובי ועוד.

מוניקה לביא, אוצרת ראשית ומנכ"לית מוזיאון נחום גוטמן לאמנות, אשר אצרה את תערוכתו של גילי אבישר, אומרת: "התערוכה של גילי אבישר הינה חלק ממהלך מכוון של מוזיאון נחום גוטמן בשנים האחרונות, להציג ולקדם תערוכות של אמנים ישראלים צעירים."

עוד מוסיפה לביא, "מוזיאון נחום גוטמן לאמנות רואה עצמו כצומת בו נפגשים עבר והווה. כשם שנחום גוטמן ובני זמנו יצקו את תשתית האמנות הישראלית בזיקה למקום ולזמן בו פעלו, לאידיאולוגיות שהנחו אותם ולנסיבות חייהם האישיות, כך מוזיאון נחום גוטמן לאמנות רואה עצמו קשור לאמנות הישראלית ולתכנים היסטוריים, חברתיים ותרבותיים העולים ממנה".